Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

8 kwietnia 2022

NR 28 (Kwiecień 2022)

I’m game! – gry gramatyczne na każdą okazję

0 248

Drogi Nauczycielu, jeśli szukasz sposobu na efektowne i efektywne utrwalenie zagadnień gramatycznych, polecamy Ci gry językowe. Uatrakcyjnione w ten sposób ćwiczenie czasów i struktur Twoi uczniowie z pewnością uznają za zabawę i przyjemność, a nie za ciężką pracę i trud. Ich zadowolone i rozemocjonowane mózgi będą chłonąć wiedzę jak gąbki, a o to przecież chodzi. Oto kilka pomysłów na ciekawe i angażujące gry gramatyczne, które gwarantują świetną zabawę i solidną powtórkę.

Card games


Wszyscy uwielbiamy karcianki i planszówki. Większość z nich można zaadaptować na potrzeby zajęć językowych. Wystarczy komunikować się z uczniami podczas gry po angielsku i przygotować pulę zadań, z której uczniowie będą losować przed wykonaniem ruchu w grze. Zadania dopasowujemy do zagadnienia gramatycznego, które musimy przećwiczyć, a co jakiś czas możemy połączyć kilka tematów gramatycznych i zrobić większą powtórkę. Mogą to być napisane na małych karteczkach zdania do uzupełnienia lub dokończenia, pytania, tematy do wypowiedzi przez 15–30 sekund, zdania twierdzące, które uczeń ma zamienić na przeczenia lub odpowiedzi, do których trzeba wymyślić pytanie. W większych grupach można grać w parach, a duże klasy warto podzielić na kilka grup. 

O ile gry planszowe są dość drogie, o tyle talia kart kosztuje kilka złotych i jest w zasięgu większości szkół i nauczycieli. 

Świetnie sprawdza się gra w kolekcjonowanie, w której uczniowie losują karty z kupki, wykonują zadania językowe i starają się uzbierać odpowiednią sekwencję, np. trzy karty tego samego koloru lub trzy takie same figury. Każdy kolor (kier – hearts, karo – diamonds, pik – spades, trefl – club) ma przypisane zadanie, np.: Make 3 sentences about your last summer; Say what you are going to do after school today; Tell your classmates what you would do if you won a lottery; Choose an object in the classroom and describe it in 2 sentences. Możemy też wykorzystać wspomniane wcześniej zadania i posortować je na cztery pule ­przypisane ­odpowiednim kolorom w kartach. Uczeń mówi, jaką kartę wylosował, np.: I’ve got a jack of diamonds, i wykonuje adekwatne zadanie językowe. Kolejny uczeń losuje, mówi, co ma, i wykonuje zadania, i tak gra się toczy, aż któryś z uczniów nie uzbiera odpowiednich 3 kart. W małych grupach możemy zbierać do 4 pasujących kart i używać części talii od 10 do asa, a w większych przyda się cała talia. Rozgrywkę możemy uatrakcyjnić opcją trade, która pozwala uczniom wymieniać się kartami na określonych zasadach. Gracz może powiedzieć, jakiej karty szuka, np.: I’m looking for a queen or a diamond. Kiedy zgłosi się ktoś chętny i powie, np.: I’ve got a diamond and I’d like a club or a king in return i uzyska odpowiedź, że taka wymiana jest możliwa, gracze muszą z pamięci powiedzieć swoje zdania z ostatniej rundy, aby transakcja doszła do skutku. Takie uatrakcyjnienie mobilizuje uczniów do słuchania siebie wzajemnie i dobrze sprawdza się w grupach do 10 osób przy krótkich zadaniach polegających na odpowiedzi na pytanie czy dokończeniu lub uzupełnieniu zdania. 

POLECAMY


Online game shows


Powtórkowe gry językowe możemy sprawnie przygotować dzięki narzędziom internetowym. W sieci znajdziemy wiele generatorów teleturniejów, m.in.: Jeopardy (Va Banque) lub Who Wants to Be a Millionaire (Milionerzy). Możemy w nie zagrać z klasą na zasadach podobnych do oryginału lub zmodyfikować je, np.: dzieląc klasę na trzy rywalizujące drużyny. Ekscytacja będzie spora, jeżeli wyświetlimy grę na tablicy interaktywnej lub projektorze, poprzestawiamy z uczniami ławki w sali, przygasimy światło i np. wprowadzimy gadżet typu dźwiękowe buzzers, którymi drużyny będą zgłaszać się do odpowiedzi. Jeśli uczniowie używają telefonów, w każdej drużynie można ściągnąć na jeden aplikację typu sync buzzer. Wiele znanych i lubianych teleturniejów, takich jak np. Familiada, możemy przygotować samodzielnie bez generatora. Pytania i zadania w grze dostosowujemy do tematyki wymagającej utrwalenia. 

Jeżeli gramy ze starszymi uczniami, możemy wprowadzić element rywalizacji i nagrody, np. wygrana drużyna nie ma zadania domowego, dostaje 3 minuty dłużej na kartkówce lub po prostu nie sprząta ławek po lekcji. Zachęcamy do odwiedzenia strony: https://www.superteachertools.us/, na której dostępne są szablony do wspomnianych quiz shows. W Internecie znajdziemy też wiele przyjaznych formatek do przygotowania gier w programie PowerPoint. Kiedy zapoznamy uczniów z taką formą gramatycznej powtórki, być może z czasem sami chętnie będą przygotowywać swoje wersje, w które będziecie mogli zagrać całą klasą. Jest to świetny pomysł na grupowy projekt lub zadanie domowe, a dla nauczyciela spora oszczędność czasu. 


Memory booster


W opanowaniu materiału gramatycznego pomagają częste powtórki, ale ciągłe powtarzanie może być nudne. Aby je uatrakcyjnić, wprowadźmy gry typu memory booster, w których nie tylko tworzymy swoje wypowiedzi, ale także słuchamy pozostałych uczniów i powtarzamy ich zdania. 

Materiałem, który świetnie nadaje się do powtórki w takiej formie jest, np. odmiana czasowników, ale nie tylko. Sadzamy uczniów w kole i przed każdym kładziemy karteczkę z czasownikiem, np.: have. Kręcimy kręglem lub butelką, aby wytypować pierwszą osobę, która rozpoczyna rundę, podając formę przeszłą czasownika i układając z nią zdanie, np: I had a history test last week. Poruszamy się zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara i kolejna osoba układa zdanie ze swoim czasownikiem, a następnie powtarza zdanie kolegi. Jeśli więc, np. ma czasownik be, mówi „was/were”, I was at the dentist yesterday and Wojtek had a history test last week. Gra toczy się dalej, aż wrócimy do pierwszego zawodnika – wówczas wymieniamy czasowniki i ponownie kręcimy kręglem lub butelką. 

Element losowości pomoże nam uniknąć poczucia niesprawiedliwości, związanego z tym, że jeden uczeń musi powtórzyć więcej zdań, a inny mniej. Można grać parami – uczestnicy będą konsultować ze sobą odmianę czasownika, wspólnie wymyślać zdania i łatwiej będzie im zapamiętać wszystkie pozostałe wypowiedzi, a sama gra będzie bardziej dynamiczna. Czasowniki leżące przed uczniami stanowią podpowiedzi i ułatwiają zapamiętywanie tworzonych zdań. Jeśli uczniowie są młodsi, można pomóc im obrazkami przedstawiającymi, np.: sklepy. Wtedy możemy ćwiczyć zdania według zapisanego na tablicy wzoru, np.: Last weekend I went to (nazwa sklepu) and I bought (nazwa produktu). W kolejnej rundzie możemy zmienić obrazki i zdanie na tablicy, tak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy