Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

14 czerwca 2023

NR 35 (Czerwiec 2023)

Jak wspomóc nauczanie języka angielskiego w domu? Organizacja warsztatów dla rodziców

0 211

Nauka języka angielskiego w domu – przyjemność, obowiązek, marnowanie czasu, a może ciekawa forma wspólnego spędzania czasu i budowania relacji między dzieckiem i rodzicem? W jaki sposób rodzice mogą poradzić sobie ze wspieraniem dziecka w nauce języka obcego? Co zrobić, by wspomóc ich w działaniach podejmowanych w domowym zaciszu?

W artykule przedstawiam sprawdzone i przetestowane pomysły na to, co zrobić, by zaangażować rodziców w edukację językową ich dzieci. Pokazuję również, w jaki sposób zorganizować warsztaty dla rodziców, którzy chcą wspomóc nauczanie języka angielskiego w domu, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać.
Myślę, że wielu nauczycieli zgodzi się ze mną, że wspieranie dziecka w robieniu nawet najmniejszych postępów w nauce języka angielskiego jest niezwykle ważne. Nauczanie i wspomaganie uczenia się języka angielskiego to zadanie nasze, nauczycieli, uważam jednak, że warto jest w tę edukację zaangażować również rodziców uczniów.
Ale czy rodzice tego chcą? Nie znajdziemy odpowiedzi na to pytanie, jeśli ich po prostu nie zapytamy. Dokładnie tak zrobiłam podczas jednego ze spotkań z rodzicami w szkole, w której pracuję. Weszłam do każdej z klas, w której chciałam przeprowadzić warsztaty, i zapytałam, czy są chętni, czy ktoś chciałby wesprzeć swoje dziecko w nauczaniu języka angielskiego. Dlaczego postanowiłam zapytać o to rodziców? Na lekcjach często słyszałam od uczniów, że rodzice chcieli im pomóc, np. w odrobieniu zadania domowego, ale nie potrafili, „bo się nie znają”, „bo nie umieją angielskiego”. Rodzice, których spotykałam na szkolnym korytarzu, potwierdzali słowa dzieci, mówili mi, że nie wiedzą, jak mogą pomóc swoim dzieciom lub gdzie szukać wsparcia.
Wsparciem jestem JA – nauczyciel. Dlatego wsłuchując się w potrzeby rodziców uczniów i widząc, że zależy im na pracy z własnymi dziećmi, postanowiłam zorganizować dla nich warsztaty.

POLECAMY

Zaproszenie na warsztaty – wiadomość do rodziców

Na początek zacznijmy od przygotowania zaproszenia wraz z dokładnym opisem spotkania. Przede wszystkim zaproszenie powinno mieć jasny przekaz. Może nawet przypominać trochę ofertę reklamową, ale przecież chodzi nam i o to, by takie wydarzenie rozreklamować.

Czytając takie zaproszenie, rodzice powinni dowiedzieć się:

  • dlaczego postanowiliśmy zorganizować spotkanie,
  • co zyskają uczestnicy warsztatów, czego się nauczą,
  • do kogo skierowane są warsztaty,
  • kiedy odbędzie się spotkanie,
  • jak długo będzie trwało,
  • kto poprowadzi warsztaty.
     

Przykładowe zaproszenie 
(z komentarzem)

Możemy rozpocząć od nawiązania do problemu, z którym się spotkaliśmy i który chcemy rozwiązać, np. przez wypisanie zasłyszanych opinii rodziców:

  • „Nie wiem, w jaki sposób mogę pomóc swojemu dziecku w nauce języka angielskiego”,
  • „Nie znam angielskiego, więc nie potrafię wspierać swojego dziecka w nauce”,
  • „Nie wiem, gdzie szukać wsparcia”.
     

Czy znają Państwo te problemy? Może jakoś temu zaradzimy?
(Podajemy powód, dla którego postanowiliśmy zorgani­zować warsztaty).
Wsłuchując się w Państwa potrzebę wsparcia dziecka w nauce języka angielskiego w domowym zaciszu, postanowiliśmy zorganizować dla Państwa absolutnie coś wyjątkowego, coś, czego jeszcze nie było: warsztaty dla rodziców uczniów … (tutaj wpisujemy swoją propozycję, np. dla klas I–III, dla klas VII–VIII, naszej szkoły) „Jak wspomóc nauczanie języka angielskiego w domu” (możemy wybrać inną nazwę warsztatów).
(Wypisujemy, co zyskają rodzice, czego nauczą się podczas spotkania – określamy cele).

Dlaczego warto wziąć udział w warsztatach?

Podczas spotkania:

  • dowiedzą się Państwo, w jaki sposób dzieci (i w tym miejscu podajemy informację np. o wieku: w wieku wczesnoszkolnym, w klasach VII–VIII) uczą się języków obcych,
  • otrzymają Państwo praktyczne wskazówki do pracy z własnymi dziećmi,
  • poznają Państwo … (tutaj wpisujemy to, co chcemy przedstawić podczas warsztatów, np. sprawdzone gry i zabawy językowe do wykorzystania w domu),
  • otrzymają Państwo … (np. wsparcie merytoryczne i metodyczne).
     

Do kogo skierowane są warsztaty? Rodzice ...................... (podajemy, kto jest odbiorcą warsztatów, np. uczniów klas I–III, uczniów klas VII–VIII, naszej szkoły).

Termin spotkania: (podajemy konkretną datę i godzinę).

Czas trwania: (określamy, jak długo będą trwały war­sztaty).

Osoba prowadząca: (wpisujemy imię i nazwisko osoby, która poprowadzi warsztaty).

(Możemy również dopisać dodatkowe informacje:)

Na warsztaty mogą Państwo zabrać ze sobą swoje dziecko (możemy określić, kogo dokładnie, np. ucznia naszej szkoły). To świetna okazja, by spędzić czas razem, budować relacje i przetestować pomysły na zabawy w praktyce. Zapraszamy!
Ja swoje zaproszenie wraz z plakatem, który stworzyłam specjalnie na potrzeby tego wydarzenia, zamieściłam na Facebooku szkoły, w której pracuję. Wszyscy rodzice dostali również wiadomość za pośrednictwem e-dziennika. Dodatkowo okrasiłam je emotikonami, by nie było zbyt „sztywne”. Zależało mi na tym, żeby było przyjazne w odbiorze. W ten sposób również wyrabiam sobie (i swojej szkole) markę.
 

 


Na moim facebookowym zaproszeniu na warsztaty widzimy informację o wyborze terminu:
„Termin: do wyboru jeden z dwóch terminów […] (szczegóły dotyczące wyboru terminu zostaną Państwu przesłane za pośrednictwem e-dziennika)”.
Zdecydowałam się na zapisy na warsztaty, ponieważ byłam przekonana, że ułatwi mi to przygotowania. Wiedziałam np., jakie materiały i w jakiej liczbie powinnam sobie przygotować na każdy dzień, ile kopii zrobić, z jakimi problemami zmagają się rodzice (oczywiście pod kątem pomocy dziecku w nauce języka angielskiego). Dodatkowo ponownie starałam się zachęcić rodziców do spotkania się.
Po wypełnieniu ankiet przez rodziców wiedziałam, na czym jeszcze powinnam się skupić (okazało się, że najczęściej zgłaszanym problemem była wymowa).
 


Plakat na wydarzenie

Plakat przygotowałam samodzielnie, korzystając z serwisu Canva (mam wersję dla edukacji, którą szc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy