Wstęp
Musimy postawić sprawę jasno. Długie teksty do czytania nie są czymś, co zdecydowana większość uczniów w liceum lubi robić. Co możemy przygotować, żeby to czytanie było przyjemniejsze? Oto kilka ważnych rzeczy.
POLECAMY
Początek, czyli dobry plan przygotowania do czytania
Dobrze by było, gdybyśmy zaczęli od zmiany nastawienia uczniów na dobre lub co najmniej neutralne, jeśli chodzi o czytanie po angielsku. W tym celu możemy wykorzystać poniższe ćwiczenia.
Ćwiczenie 1
Zapytajmy uczniów o to, co przychodzi im do głowy, gdy słyszą hasło „czytanie po angielsku”. Weźmy pod uwagę szczególnie to, jakie emocje wywołuje w nich czytanie po angielsku, jakie jest ich nastawienie do czytania. Zadajmy potem dodatkowe pytanie o to, co jest powodem takiego, a nie innego nastawienia do czytania po angielsku. Przykładowo, jeśli uczniowie mówią, że czytanie po angielsku jest nudne, zapytajmy ich o to, jakie teksty są dla nich nudne do czytania i dlaczego. Dodatkowo zapytajmy o to, jaka tematyka byłaby dla nich interesująca i dlaczego. W tym ćwiczeniu najważniejsze jest to, żebyśmy starali się zrozumieć i znaleźć przyczyny tej blokady związanej z czytaniem.
Ćwiczenie 2
Ustalmy wszystkie powody, dla których uczniowie nie lubią czytania. Dobrze jest to ćwiczenie przeprowadzić w formie burzy mózgów w parach lub małych grupach. Następnie bez oceniania pomysłów zapiszmy je wszystkie w jednym miejscu. Uczniowie mogą wymieniać dosłownie wszystko, co przychodzi do głowy. Mogą pojawić się takie odpowiedzi: czytanie jest nudne, czytanie jest trudne, czytanie zajmuje za dużo czasu, zadania do czytania są trudne i tak dalej. Zbierzmy całą listę takich powodów, następnie wspólnie zastanówmy się, co możemy zrobić, żeby zmienić te opinie na neutralne lub bardziej pozytywne. To bardzo ważne w procesie zmiany podejścia uczniów do czytania.
Ćwiczenie 3
Aby łatwiej nam było zrozumieć uczniów, możemy wrócić pamięcią do lat, gdy uczyliśmy się języka angielskiego i przypomnieć sobie, czy lubiliśmy czytanie, czy nie i dlaczego. Pozwoli to nam wczuć się w to, co mogą odczuwać nasi uczniowie. Następnie sprawdzamy naszą listę z powodami, do których uczniowie nie lubią czytania poniżej. Co może się na niej pojawić? Poniżej kilka możliwych przykładów.
3 powody, dla których uczniowie nie lubią czytania i co możemy z tym zrobić
1. Czytanie jest trudne. Warto tutaj zapytać, jaki rodzaj czytania jest trudny dla uczniów. Z doświadczenia wiem, że wiele zależy od doboru słownictwa, długości tekstu, układu tekstu. Dla niektórych uczniów ważna jest nawet czcionka i interlinia w danym tekście. Rozbijmy tę trudność na czynniki pierwsze, dopytując dokładnie, jakie aspekty czytania są dla uczniów trudne. Wtedy łatwiej będzie nam z tym działać. Przykładowo, jeśli zobaczymy odpowiedź, że teksty do czytania są za długie, możemy dany tekst podzielić na kilka mniejszych fragmentów lub też na akapity, a te rozdzielić do czytania uczniom/grupom.
2. Słownictwo jest za trudne. Jeśli padnie odpowiedź, że dany tekst jest za trudny pod względem słownictwa, można pozwolić uczniom na korzystanie ze słowników internetowych. Mogą także pracować w parach, aby dany tekst „przerobić” szybciej.
3. Nudny temat. W przypadku gdy dostaniemy odpowiedź, że tematyka tekstu nie jest interesująca, to warto czasem zmienić tematykę na taką, która będzie odpowiadała uczniom. Oczywiście nie możemy tego robić za każdym razem, są bowiem tematy, które dla uczniów mogą być mniej przyjemne, ale trzeba będzie o nich coś przeczytać.
Kilka sposobów na zachęcenie do czytania
- Kolorowy tekst
Możemy postarać się ułatwić, a raczej uprzyjemnić uczniom proces czytania poprzez dołączenie do tego kilku ciekawych elementów. Tę wskazówkę możemy zastosować zarówno przy czytaniu w klasie, jak i w przypadku gdy uczniowie mają coś przeczytać sami w domu. Możemy zaproponować uczniom, żeby przygotowali sobie swoje ulubione przybory z zakresu poniżej wymienionych, takich jak: kolorowe karteczki typu sticky notes w różnych rozmiarach i kolorach, neonowe lub pastelowe pisaki lub zakreślacze, naklejki, kolorowe długopisy lub cienkopisy. Każdy z uczniów wybiera sobie swoje ulubione przybory i wykorzystuje podczas czytania. Przykładowo, może być to zakreślanie najważniejszych słów w określony sposób, korzystanie z karteczek samoprzylepnych i robienie z nich notatek lub przyklejanie karteczek w odpowiednich miejscach danego tekstu. Warto sprawdzić takie rozwiązanie z uczniami. Może sprawdzić się bardzo dobrze dla wzrokowców.
- Zadania na wyszukiwanie w tekście ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!