Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

10 grudnia 2019

NR 14 (Grudzień 2019)

Jak zbudować grę językową z uczniami?

141

Duży arkusz brystolu, kilkanaście kolorowych pól, karty pracy z zadaniami oraz drobne przedmioty – tylko tyle potrzebują nasi uczniowie, aby zbudować grę językową, która sprawdzi się idealnie na lekcjach języka angielskiego. Będzie ona nie tylko formą rozrywki, ale i nauki. Oto pomysły, jak można ją zbudować i wykorzystać na lekcji.

Dlaczego gra planszowa?

Powodów jest wiele. Oto kilka z nich: gry planszowe wprowadzają element zabawy i swobody w klasie. To coś zupełnie innego niż podręcznik i ćwiczenia oraz karty pracy. Dodatkowo dla uczniów jest to ciągle atrakcyjna forma pracy. Wspiera także rozwój kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych. Jako materiał drukowany pomaga oderwać się od świata online.

Czego potrzebujemy do przygotowania gry?

Najważniejszym elementem jest dobrze wykonana plansza główna. Do jej przygotowania będziemy potrzebować odpowiedniej wielkości brystol lub karton. W ostateczności możemy wykorzystać także blok techniczny lub zwykłą kartkę papieru, ale musimy pamiętać, że bez zalaminowania lub innego zabezpieczenia nie będzie ona tak trwała. Jeśli nasi uczniowie chcą, żeby plansza do gry posłużyła im dłużej, zaproponujemy wykorzystanie sztywnego kartonu lub brystolu.

Ciekawym rozwiązaniem jest to, w którym uczniowie przygotują składaną wersję swojej planszy, np. na pół. W takim przypadku dobrze jest przygotować ją z dwóch prostokątów, a środek złączyć szeroką, przezroczystą taśmą klejącą – ułatwi to ewentualny transport gry. Jeśli chcemy, aby plansze naszych uczniów były jeszcze mniejsze, zaplanujmy, by była składana na cztery części. Istotne jest, abyśmy zabezpieczyli połączenia każdej części planszy ze sobą w odpowiedni sposób.

Co dalej? Na planszy głównej uczniowie projektują pola do gry. Ich kształt może być dowolny. Mogą być to kwadraty, koła, romby lub jakiekolwiek inne kształty wymyślone przez uczniów. Im bardziej uczniowie zaangażują się w tworzenie planszy do gry, tym bardziej powinien zadowolić ich efekt końcowy. Każde pole powinno być kolejno ponumerowane w określony sposób. Dodatkowo, uczniowie mogą zaznaczać na planszy pola specjalne, do których zostanie stworzony odpowiedni opis i polecenia. Dobrze jest, aby pola specjalne były innego koloru lub kształtu, aby odróżniały się od reszty pól na planszy.

Nasi uczniowie nie muszą mieć nawet kostki do gry. Istnieją tutaj dwa szybkie rozwiązania. Zamiast kostki do gry może zostać użyta moneta. Orzeł oznacza jedno pole, a reszka przesunięcie się o dwa pola do przodu. Innym prostym rozwiązaniem jest przygotowanie szablonu kostki do gry do wydrukowania. Wtedy uczniowie tylko ją wycinają i sklejają. Dobrze jest mieć przygotowanych kilka zapasowych kopii kartek z kością do gry, tak aby uczniowie szybko mogli ją przygotować. W łatwy sposób można wpisać w wyszukiwarkę Google hasło kostka do gry do druku w PDF.

Co jeszcze się przyda? Potrzebujemy kart do gry z poleceniami. Najłatwiej będzie, jeśli opracujemy przykładową, bazową listę pytań i zapiszemy ją w osobnym pliku Word. Do tego stworzymy szablon tabeli w programie Word. Liczba kolumn i ich rozstawienie będzie szkieletem kart z pytaniami. Potem wystarczy wkleić pytania z listy i zapisać je. Aby karty dobrze się drukowało zapisujemy je w formacie PDF i potem drukujemy. Aby stworzyć pytania do pól specjalnych, możemy użyć innej czcionki, aby odróżnić te karty od zwykłych. Następnie też je drukujemy. Inną możliwością jest wydrukowanie kart ze zwykłymi pytaniami na jednym kolorze kartek, np. zielonym, a pola specjalne mogą być wydrukowane na kolorze czerwonym. 

Nie możemy zapomnieć o instrukcji do gry. Przy uczniach młodszych możemy ułożyć ją wspólnie, a potem zapisujemy ją na kartce. Starsi uczniowie, pracując zespołowo, sami układają instrukcję i ją zapisują. Powinni wziąć pod uwagę takie elementy, jak:

  • Jaka jest nazwa gry?
  • Który gracz rozpoczyna grę?
  • Czy gra jest na punkty (za każdą odpowiedź jest przyznawany dany punkt) czy kto pierwszy dotrze do mety, lub też na czas?
  • Jaka jest liczba zadań dla uczestników przewidziana?
  • W jakiej formie będą zebrane odpowiedzi do zadań?
  • Jakie są inne ważne reguły gry?

Propozycje zadań zapisanych na kartach do gry

Poniższe propozycje to tylko kilkanaście różnych możliwości dotyczących tego, co może znaleźć się na kartach do gry. W zależności od poziomu zaawansowania uczniów można zawartość kart odpowiednio dopasować. Dobrze jest, jeśli nasi uczniowie sami zaproponują różne typy zadań. 

  • Odpowiadanie na pytania ogólne lub szczegółowe.
  • Opisywanie swoimi zdaniami i tworzenie dłuższych wypowiedzi.
  • Wymienianie kilku słów (fraz, kolokacji, phrasal verbs, idiomów itp.) po angielsku z danej kategorii.
  • Poprawienie zdań, pytań lub zaprzeczeń.
  • Uzupełnianie zdania lub pytania lub zaprzeczenia odpowiednim wyrazem.
  • Znajdywanie błędów w zdaniach.
  • Wybranie poprawnej odpowiedzi z kilku podanych.
  • Wymyślanie własnych zdań, pytań, zaprzeczeń w danym czasie.
  • Opowiadanie przez jedną minutę (lub dowolny limit) na dany temat.
  • Zapisywanie wyrazów i fraz z da­nej grupy tematycznej w danym limicie czasu.
  • Układania pytania lub zdania z rozsypanki wyrazowej.
  • Wymyślanie po trzech pytań do danej kategorii tematycznej.
  • Przedstawienie danego słowa lub frazy przy pomocy pokazywania.
  • Przedstawienie danego słowa lub frazy przy pomocy rysowania.
  • Zapisanie odpowiedzi na dane pytanie do zeszytu.
  • Dzika karta – uczeń sam wybiera sobie typ zadania do wykonania.
     

PYTANIA I INSPIRACJE

→ Jak sprawić, aby uczniowie chętniej grali na lekcjach?
Przeprowadźmy z uczniami dyskusję na temat tego, jakie pytania i zadania do gry językowej chcieliby stworzyć. Zapiszmy wspólne ustalenia. Wtedy mamy większą pewność, że uczniowie będą chętniej sięgali po grę. 

→ Co zrobić, aby gra przetrwała na dłużej?
Jeśli gra jest papierowa, powinna być przechowywana w odpowiednim miejscu, aby się nie zniszczyła. Możemy ją dodatkowo zalaminować.

→ Czy gra ma być tylko papierowa? 
Jeśli chcemy, możemy także zaprojektować prostą grę dla uczniów, korzystając z komputera. Nie potrzebujemy do tego specjalnego edytora graficznego. Możemy skorzystać z opcji autokształt w Wordzie i narysować przy ich pomocy proste kształty, takie jak: długa dżdżownica składająca się z samych kółek. Każde kółko to kolejne pole do gry. Na każdym polu czeka na uczniów odpowiednio dobrane do ich wieku i możliwości zadanie. 
Istnieją też szablony plansz do gry, które są gotowe do wydrukowania. To także pomysł na szybsze stworzenie takiej gry językowej. Niestety, mankamentem jest to, że nie mamy takiego wpływu na kształt planszy. Najczęściej jest ona zaprojektowana i gotowa do wydrukowania w formacie PDF. Możemy próbować przekonwertować plik PDF do Worda, ale po takim działaniu plansza może się nieco „rozjechać”, a wpływ na edycję jej formy jest nadal ograniczony. Do tego dochodzą też prawa autorskie.

→ Jeśli gra jest w formacie PDF, jak ją zabezpieczyć, aby nie usunąć jej przez przypadek?
Możemy to zrobić na kilka sposobów. Przede wszystkim stwórzmy kopię gry i zamieśćmy ją na osobnym nośniku, np. na pendrivie. Gdy chcemy mieć dostęp do gry wszędzie tam, gdzie mamy internet, to umieśćmy plik z grą w chmurze. Może być to dysk Google Drive, One Drive lub inny. Następnie zadbajmy o odpowiednie udzielenie dostępu do edytowania lub pobierania pliku. Najłatwiej utworzyć link do udostępniania. Wtedy każdy uczeń lub inny nauczyciel może pobrać grę, korzystając z ogólnego linku. 

→ Jak zmotywować uczniów do pracy z grą i do jej tworzenia?
Przede wszystkim ważna jest rozmowa z uczniami na temat zawartości gry oraz tego, jak ten sposób nauki może pomóc im w utrwalaniu i uczeniu się nowych wiadomości. Jeśli uczniowie będą czuli, że mają realny wpływ na to, jaka jest zawartość gry i jej pola oraz cały kształt gry, z większą radością będą chcieli się w nią zaangażować. Jeśli tylko podamy uczniom szablon gry oraz gotowe pytania, ich motywacja do korzystania z tego rozwiązania może być mniejsza. Pamiętajmy jednak, że wszystko zależy od uczniów oraz od nas. To znaczy, w jaki sposób wprowadzimy grę w klasie. 


Gdzie szukać inspiracji?

Jeśli chcemy poszukać informacji dotyczące tego, jak taka gra może wyglądać, warto skorzystać z wyszukiwarki Google i wpisać odpowiednią frazę lub też skorzystać ze stron z przykładowymi grami. To jedna z propozycji: http://www.superco...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy