W prywatnym życiu dużo czasu poświęcamy wnętrzom. Przeglądamy strony internetowe w poszukiwaniu idealnej lampy czy perfekcyjnej narzuty na nieco już podniszczoną kanapę. Wybierając restaurację na rodzinny posiłek czy kawiarnię, gdzie spędzimy kilkadziesiąt minut, sącząc kawę, najprawdopodobniej wejdziemy do tych miejsc, które przyciągną nas swoją relaksującą atmosferą i przytulnością. Sale, w których uczymy, także powinny zachęcać do pracy i sprzyjać skupieniu, a nie być tylko poczekalnią między przerwami czy – w wypadku zajęć pozalekcyjnych – ostatnim przystankiem na drodze do domu.
Ławki
Tak jak na weselu czy bankiecie, niezwykle ważne jest, kto w klasie usiądzie obok kogo i w jakiej konfiguracji. Właściwe ustawienie potrafi zbudować rewelacyjną atmosferę – a niewłaściwe popsuć nawet najbardziej precyzyjnie zaplanowane zajęcia. Od czego zacząć? W zupełnie nowym zespole pozwólmy uczniom usiąść tam, gdzie chcą, i poczekajmy maksymalnie miesiąc, zanim dokonamy jakichkolwiek zmian – zapewne uda nam się w tym czasie odkryć, „kto z kim, jak i dlaczego”. W zespole, który kontynuuje naukę, możemy zacząć działać już po pierwszym tygodniu.
Pary
Klasyczne ustawienie w każdej sali. Niezależnie od tego, czy ławki są pojedyncze, czy podwójne, zazwyczaj możemy sobie pozwolić na trzy rzędy po kilka stolików. Do czego? Do pracy w parach z ćwiczeniami, tekstem czy kartą pracy; do sprawdzania odpowiedzi z partnerem po wykonaniu zadania samodzielnie; do pisania kartkówek w grupach (robicie tak jeszcze?); do dowolnej gry czy zabawy językowej, w której wykorzystamy rzędy jako grupy, które będą ze sobą rywalizowały. Ustawienie to, choć nudne, nie wymaga siły mięśni do przestawiania czegokolwiek.
POLECAMY
Czwórki
Lawki podwójne z łatwością poddadzą się szybkiemu przesunięciu, my zyskamy nieco przestrzeni do pracy i będziemy mogli się pokusić o inne aktywności. Czwórki idealnie nadają się na powtórzenie materiału z danej jednostki albo przed klasówką. To ustawienie można wykorzystać również do pracy w formie stacji oraz w ćwiczeniach komunikacyjnych, gdy wymagana jest praca w większej grupie – uczniowie mogą wspólnie odnajdować różnice czy wymieniać się informacjami albo przygotować krótką prezentację bądź miniprojekt, o którym będą później dyskutowali z członkami innych grup lub na forum. Wartością dodaną podczas pracy w czwórkach jest możliwość wsparcia uczniów słabszych uczniami mocniejszymi – wyrównanie poziomów i czasu pracy na zajęciach.
Na prezentację
Ustawienie idealne, kiedy chcemy, aby uczniowie bardziej skupili się na prezentowanym przez ich kolegę lub koleżankę materiale niż na sobie nawzajem. Skoncentrowanie ławek i przeniesienie ich bliżej do środka daje wszystkim możliwość większej koncentracji na centrum klasy. Ustawienie to posłuży także doskonale do pracy z filmem czy podczas gier interaktywnych z wykorzystaniem tablicy i urządzeń mobilnych.
Litera „U”
Kolejne z klasycznych ustawień. Sprawdza się przy ogólnoklasowych dyskusjach – uczniowie widzą się nawzajem, mogą wyrażać swoje myśli, swobodnie kierując je do wszystkich w klasie. Przy tym ustawieniu sprawdzi się również praca indywidualna, jak i praca w parach, nad którą nauczyciel stojący w środku będzie miał kontrolę i będzie mógł bez zakłóceń obserwować uczniów.
Bankiet
Umożliwia uczniom pracę nad większym, bardziej skomplikowanym zadaniem, w którym wszyscy muszą wyrazić swoje zdanie, np. tworzenie własnej firmy, omówienie projektu idealnego miasta czy idealnej szkoły. Takie ustawienie sprawia jednocześnie, że uczniowie mogą podzielić się odpowiedzialnością za składowe tego projektu, a następnie skonfrontować swoje pomysły z drugą grupą.
Motylek
Sprawdzi się idealnie podczas lekcji powtórzeniowych, jak i w trakcie pracy nad zagadnieniami gramatycznymi, kiedy chcem...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!