Twoje pięć minut: kilka wskazówek, jak efektywnie wykorzystać ostatnie minuty lekcji

TIK na lekcjach angielskiego

Każdemu czasem zostaje pięć minut lekcji, na które właściwie nie ma żadnego planu. Grupa wykonała zadania szybciej, niż oczekiwaliśmy, klasa pracowała tego dnia wolniej i nie ma sensu rozpoczynać kolejnego zadania, źle zaplanowaliśmy lekcję. Jest jeszcze pewnie tysiąc innych powodów pojawienia się wolnych pięciu minut zajęć. Pytanie, jak je zagospodarować, żeby był z tego jakiś pożytek?

Zacznijmy od końca

W tym numerze „Horyzontów Anglistyki” zaczynamy od końca – od ostatnich pięciu minut, które zostały na zajęciach różnej długości.

POLECAMY

Powtórka z wykorzystaniem tablicy

Jeśli pisanie na tablicy podczas zajęć jest naszą domeną, możemy wykorzystać zamiłowanie do notowania właśnie w ostatnich pięciu minutach. Przez czas trwania zajęć tablica zapewne zdąży się zapełnić różnego rodzaju słownictwem, idiomami, rysunkami czy objaśnieniami dotyczącymi poznanych konstrukcji gramatycznych. Ważne, by pamiętać o dobrym rozplanowaniu miejsca i niezmazywaniu żadnej istotnej informacji, która się pojawiła. 

W ciągu ostatnich pięciu minut doskonałym pomysłem będzie odtworzenie, co kryje się za zapiskami, i przypomnienie uczniom, co wydarzyło się na zajęciach. Oczywiście nie w formie wykładu – to uczniowie powinni posłużyć się słownictwem i konstrukcjami gramatycznymi, używając ich we właściwym kontekście. Jeśli uczniowie nie będą mieli problemów z powtórką, my otrzymamy informację zwrotną, że temat został zrozumiany, a uczniowie – że właśnie spędzili produktywnie kilkadziesiąt minut zajęć. Jeśli z kolei powtórka nie przebiegnie pomyślnie, wiemy od razu, że grupa będzie potrzebowała dalszych wyjaśnień na kolejnych zajęciach. Tablicę najlepiej uwiecznić na zdjęciu telefonem i przepisać najistotniejsze jej elementy do Quizleta, który następnie zadamy uczniom, albo zamienić na Kahoota!, w którego można zagrać na koniec rozdziału.

Wisielec

W nauce literowania, jak i w jego przypomnieniu, nie ma nic złego, szczególnie w ciągu ostatnich pięciu minut zajęć. Szybka zabawa z uwzględnieniem słownictwa, które pojawiło się na zajęciach, i obietnica nagrody w postaci dodatkowego stempla czy braku pracy domowej (której i tak nie planowaliśmy zadać) mogą zdziałać cuda. Uczniowie przypomną sobie i utrwalą słownictwo, co jednak najważniejsze – przećwiczą literowanie, które pojawia się niemal na każdym egzaminie Cambridge i wbrew pozorom jest niezwykle potrzebne przy podawaniu danych osobowych, do rezerwacji noclegu w hotelu czy stolika w restauracji.

A peak into the future

Jeśli mamy już gotowy plan na następne zajęcia, przedstawmy go częściowo uczniom. Mogą spróbować zgadnąć,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy