Dołącz do czytelników
Brak wyników

TIK na lekcjach angielskiego

12 sierpnia 2022

NR 30 (Sierpień 2022)

Twoje pięć minut: kilka wskazówek, jak efektywnie wykorzystać ostatnie minuty lekcji

0 76

Każdemu czasem zostaje pięć minut lekcji, na które właściwie nie ma żadnego planu. Grupa wykonała zadania szybciej, niż oczekiwaliśmy, klasa pracowała tego dnia wolniej i nie ma sensu rozpoczynać kolejnego zadania, źle zaplanowaliśmy lekcję. Jest jeszcze pewnie tysiąc innych powodów pojawienia się wolnych pięciu minut zajęć. Pytanie, jak je zagospodarować, żeby był z tego jakiś pożytek?

Zacznijmy od końca

W tym numerze „Horyzontów Anglistyki” zaczynamy od końca – od ostatnich pięciu minut, które zostały na zajęciach różnej długości.

POLECAMY

Powtórka z wykorzystaniem tablicy

Jeśli pisanie na tablicy podczas zajęć jest naszą domeną, możemy wykorzystać zamiłowanie do notowania właśnie w ostatnich pięciu minutach. Przez czas trwania zajęć tablica zapewne zdąży się zapełnić różnego rodzaju słownictwem, idiomami, rysunkami czy objaśnieniami dotyczącymi poznanych konstrukcji gramatycznych. Ważne, by pamiętać o dobrym rozplanowaniu miejsca i niezmazywaniu żadnej istotnej informacji, która się pojawiła. 

W ciągu ostatnich pięciu minut doskonałym pomysłem będzie odtworzenie, co kryje się za zapiskami, i przypomnienie uczniom, co wydarzyło się na zajęciach. Oczywiście nie w formie wykładu – to uczniowie powinni posłużyć się słownictwem i konstrukcjami gramatycznymi, używając ich we właściwym kontekście. Jeśli uczniowie nie będą mieli problemów z powtórką, my otrzymamy informację zwrotną, że temat został zrozumiany, a uczniowie – że właśnie spędzili produktywnie kilkadziesiąt minut zajęć. Jeśli z kolei powtórka nie przebiegnie pomyślnie, wiemy od razu, że grupa będzie potrzebowała dalszych wyjaśnień na kolejnych zajęciach. Tablicę najlepiej uwiecznić na zdjęciu telefonem i przepisać najistotniejsze jej elementy do Quizleta, który następnie zadamy uczniom, albo zamienić na Kahoota!, w którego można zagrać na koniec rozdziału.

Wisielec

W nauce literowania, jak i w jego przypomnieniu, nie ma nic złego, szczególnie w ciągu ostatnich pięciu minut zajęć. Szybka zabawa z uwzględnieniem słownictwa, które pojawiło się na zajęciach, i obietnica nagrody w postaci dodatkowego stempla czy braku pracy domowej (której i tak nie planowaliśmy zadać) mogą zdziałać cuda. Uczniowie przypomną sobie i utrwalą słownictwo, co jednak najważniejsze – przećwiczą literowanie, które pojawia się niemal na każdym egzaminie Cambridge i wbrew pozorom jest niezwykle potrzebne przy podawaniu danych osobowych, do rezerwacji noclegu w hotelu czy stolika w restauracji.

A peak into the future

Jeśli mamy już gotowy plan na następne zajęcia, przedstawmy go częściowo uczniom. Mogą spróbować zgadnąć, jaki będzie dalszy ciąg nowej lekcji, ale zostawiamy ich jednak z cliffhangerem, żeby mieli ochotę  przyjść na kolejne zajęcia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Praca domowa

Zadaliśmy właśnie pracę domową, pozostało pięć minut zajęć i nie mamy już nic konstruktywnego do zrobienia. Zamiast na siłę powtarzać materiał w być może nieco znudzonej lub zmęczonej klasie, pozwólmy uczniom zacząć odrabiać pracę domową na zajęciach. My zyskamy chwilę na uzupełnienie dziennika albo innej papierologii, a przy okazji może ktoś z naszych uczniów będzie miał jakieś pytanie co do zadań, my będziemy w stanie pomóc, uczniowie zaś unikną tym samym konieczności przepisywania od kolegów gotowych odpowiedzi pięć minut przez zajęciami.

Wprowadźmy nieco pozytywnej rutyny 

Jeśli ostatnie pięć minut stają się stałym elementem zajęć, spowodowanym chociażby tym, że nasze zajęcia są ostatnią lekcją danej klasy w piątek, to wprowadźmy na nie trochę rutyny, która ożywi lekcje i pozwoli wszystkim nieco odetchnąć. Starszych uczniów możemy poprosić o przygotowanie ciekawostek w języku angielskim albo o języku angielskim. Oddajmy im pięć ostatnich minut na opowiedzenie czegoś ciekawego. My zdobędziemy okazję do wstawienia plusów za aktywność, które w przyszłości przełożą się na oceny, a przy okazji być może zainteresujemy kogoś bardziej nauczanym przez nas przedmiotem. Z młodszymi uczniami zawsze możemy zaśpiewać ulubioną piosenkę, opowiedzieć ukochaną rymowankę czy zagrać w ulubioną grę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy