Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

10 kwietnia 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Let’s go outside, czyli outdoor education w nauczaniu języka angielskiego

0 97

Kilka lat temu grupa londyńskich nauczycieli zorganizowała niezwykłe święto szkolne, które spotkało się w polskich szkołach z dużym entuzjazmem – Dzień Pustej Klasy. Co roku w trzeci piątek czerwca nauczyciele zachęcani są do tego, aby opuścić mury szkoły i zabrać dzieci i młodzież w teren. Odejście od tablicy, wyjście z sali lekcyjnej nie oznacza, że nasi podopieczni się nie uczą. Okazuje się, że jeśli mamy pomysł na przeprowadzenie zajęć w terenie, możemy uczniów nauczać nie tylko języka angielskiego, ale również rozwijać ich kompetencje miękkie – umiejętność współpracy i komunikowania się.

W tym roku szkolnym Dzień Pustej Klasy przypada na 14 czerwca 2019 r., jednak nie musimy czekać do czerwca, by zorganizować wyjście z klasy i lekcję w terenie, gdyż to właśnie nauczanie przez obserwację, eksperymentowanie, działanie przynosi spektakularne efekty nie tylko dydaktyczne, ale i wychowawcze. To wszystko w naturalny sposób będzie się działo podczas lekcji języka angielskiego, gdy zdecydujemy się na outdoor education w nauczaniu. 

Czym jest outdoor education? 

Jak podaje Agnieszka Leśny, outdoor education (OE) to „(…) zazwyczaj zorganizowany proces uczenia się poprzez samodzielne doświadczenie oraz eksperymentowanie. Działanie nastawione jest na poznanie (zdobywanie wiedzy i umiejętności) podczas zajęć w plenerze. Natura jest środkiem, tłem oraz pretekstem do uczenia się. (...) Działania outdoor education najczęściej nastawione są na kształtowanie tzw. umiejętności miękkich. Kształtowanie wzajemnego zaufania w grupie (oraz uczniów do nauczyciela), umiejętności negocjacji, skutecznej komunikacji, poszukiwania niestandardowych rozwiązań, poszukiwanie ukrytych talentów, skutecznego zarządzania zasobami, jakie mamy w grupie”1. 

Edukacja outdorowa jest ważna nie tylko ze względu na fakt, iż pozwala uczniom na samodzielne zdobywanie wiedzy, jej utrwalanie poprzez praktyczne działanie, ale również dlatego, że wspiera działania nauczyciela związane z rozwijaniem kompetencji kluczowych uczniów definiowanych jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna2. Decydując się za zajęcia outdoorowe, w zależności od zagadnienia będącego przedmiotem aktywności terenowej rozwijamy wiele kompetencji. 

Dzięki narzędziom TIK możemy zaplanować pracę w terenie z uczniami – w efekcie nauka słownictwa staje się bardziej skuteczna, a współpraca uczniów w grupie efektywniejsza.

Kiedy można korzystać z edukacji outdoorowej na lekcjach języka angielskiego? 

#1 Doskonalenie umiejętności posługiwania się czasem Present Continuous 

To chyba najprostsza forma aktywności – wyjście poza teren szkoły jest doskonałym sposobem na to, aby uczniowie mieli szansę zaobserwować otaczające ich środowisko, przyrodę, przestrzeń i mogli, wykorzystując czas Present Continuous, odpowiedzieć na pytanie: What is happening now? Warto połączyć uczniów w grupy i w zależności od tego, w którym miejscu się właśnie znajdują, przydzielić im zadania polegające udzieleniu odpowiedzi na to pytanie. To, co zaskakuje nauczycieli, którzy odchodzą od tablicy na rzecz outdoor education po raz pierwszy, to fakt, że zwykła forma aktywności spotyka się z tak dużym uczniowskim zaangażowaniem. Warto je wykorzystać i przygotować się do kolejnych zajęć outdoorowych, tym razem związanych z obserwacją zjawisk przyrody. 

#2 Nazywanie zjawisk atmosferycznych i opisywanie pogody

Wyjście na zewnątrz daje uczniom szansę na opisanie zjawisk atmosferycznych i pogody w naturalnym środowisku, nie potrzebujemy wykorzystywać flash cards: sun, cloud, wind, warm, cool, cold, freezing. Oczywiście faktem jest, że jeśli zajęcia będą przeprowadzane wiosną, to nie usłyszymy od naszych uczniów „It’s snowing” albo „It’s freezing / It’s minus 15˚C”, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobne wyjścia organizować regularnie, szukając w programie nauczania jak najwięcej możliwości realizowania treści z podstawy nauczania nie tylko w sali lekcyjnej. Ponieważ eduakcja oudoorowa to przede wszystkim kompetencje miękkie naszych uczniów, warto po opisaniu przez nich zjawisk atmosferycznych zaprosić do współpracy, np. zimą do budowania klasowego igloo lub chociażby ulepienia bałwana, natomiast jesienią i wiosną można zaproponować uczniom pracującym w grupach zbudowanie przyrządu do badania pogody – wystarczy patyk, jakieś naczynie (może być butelka), sznurek, kawałek materiału. Odpowiednie umocowanie materiału na patyku pomoże zaobserwować kierunek wiatru, a przymocowana do patyka plastikowa butelka przecięta w połowie, dodatkowo z narysowaną podziałką pozwoli na zaobserwowanie ilości deszczu w danym okresie. Pozostaje tylko wkopanie patyka w odpowiednim miejscu, które umożliwia regularne obserwacje i gotowe! Korzyści z takiej lekcji języka angielskiego są...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy