Dołącz do czytelników
Brak wyników

Before the test

26 lutego 2021

NR 21 (Luty 2021)

Let’s paraphrase... – czyli jak przygotowywać uczniów do transformacji zdań

34

Znajomość środków językowych ma wpływ na rezultaty w pozostałych częściach egzaminu ósmoklasisty, zwłaszcza na słuchanie i pisanie. Ćwiczenia językowe polegające na wpisywaniu czasowników w odpowiedniej formie w jednym czasie gramatycznym podczas lekcji doskonalą umiejętność użycia danej formy w konkretnym, typowym dla czasu kontekście, warto jednak zaproponować uczniom i uczennicom zadania, które pozwolą na gramatykę języka angielskiego spojrzeć przekrojowo i elastycznie przechodzić od jednej konstrukcji gramatycznej do kolejnej.

Znajomość środków językowych ma wpływ na rezultaty w pozostałych częściach egzaminu ósmoklasisty, zwłaszcza na słuchanie i pisanie. Ćwiczenia językowe polegające na wpisywaniu czasowników w odpowiedniej formie w jednym czasie gramatycznym podczas lekcji doskonalą umiejętność użycia danej formy w konkretnym, typowym dla czasu kontekście, warto jednak zaproponować uczniom i uczennicom zadania, które pozwolą na gramatykę języka angielskiego spojrzeć przekrojowo i elastycznie przechodzić od jednej konstrukcji gramatycznej do kolejnej.

POLECAMY

Parafrazy zdań (inaczej transformacje zdań) to rodzaj ćwiczenia sprawdzający znajomość środków językowych i umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Po raz pierwszy pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty. Uczniowie mają za zadanie przekształcić zdanie tak, aby wyrazić to samo znaczenie, wykorzystując inne słowo lub konstrukcję gramatyczną. Nasi podopieczni nie mają jednak pełnej dowolności w przekształcaniu zdań, często są zobowiązani do wykorzystania podanego w nawiasie słowa lub muszą przestrzegać ilości słów, które wolno im dopisać. 

Niestety nie mamy możliwości jednoznacznego wytłumaczenia uczniom, w jaki sposób przekształcać zdania, by wyrazić te same treści w różny sposób, gdy każde zdanie jest inne i dotyczy innych zagadnień językowych i leksykalnych. Na pewno nie damy uczniom do ręki klucza, który sprawi, że dowiedzą się, jak poprawnie dokonać parafrazy każdego zdania, ale możemy doskonalić już z dziećmi tę umiejętność, wykonując ćwiczenia, aż dostrzegą powtarzalność pewnych struktur. Warto, by uświadamiać uczniom, jak konieczna jest znajomość czasów, strony biernej, mowy zależnej, okresów warunkowych, czasowników modalnych, słownictwa (w tym phrasal verbs i idiomów). 

Ponieważ w zestawach ćwiczeń, arkuszach z testami znajdziemy niewiele przykładów z parafrazami, przygotowałam dla moich podopiecznych bank parafraz, który będzie pojawiał się w kolejnych numerach Horyzontów Anglistyki. Zaczynamy od parafraz przeznaczonych dla uczniów klas czwartych i piątych, poniższe przykłady pozwolą im przekształcać zdania, wykorzystując słownictwo i konstrukcje poznane w młodszych klasach szkoły podstawowej: there is/there are, czasowniki to be, have got, can, must, stopniowanie przymiotników, czas Present Simple i Present Continuous, going to, Past Simple. 

W kolejnych numerach Horyzontów Anglistyki pojawi się „Bank parafraz” ze zdaniami do przekształcenia dla uczniów klas szóstych i siódmych, następnie dla uczniów klas siódmych i ósmych. 

  1. My mother is Polish. (FROM) My mother ...............................................
  2. Can you ride a horse? (AT) ............................................... a horse?
  3. My sister has got a new car. (‘S) ............................................... is new. 
  4. What time is it? (THE) ............................................... time? 
  5. What does she have for breakfast on Saturdays? (EAT) What ............................................... for breakfast on Saturdays?
  6. This is Alicia. Joanna is her mother.  (‘S) Joanna ............................................... mother. 
  7. I can’t play the piano. I can’t dance. (AND) I can’t ............................................... 
  8. They don’t serve cakes in this restaurant. (SERVED) Cakes .............................. in this restaurant.
  9. I finish homework and meet my friends. (AFTER) I .................................. homework. 
  10. Please be quiet! (MAKE) Please don’t ...............................................!
  11. This is my book on the shelf. (HAVE) ............................................... on the shelf. 
  12. Is Eve a good singer? (CAN) ............................................... sing well? 
  13. It’s nine fifteen. (PAST) It’s ............................................... 
  14. The clothes shops in the shopping centre aren’t cheap. ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy