Dział: Before the test

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Powiedz mi… Kilka słów o ustnym egzaminie maturalnym z języka angielskiego

W ubiegłym roku szkolnym po krótkiej przerwie powrócił ustny egzamin maturalny z języka angielskiego. Nie taki on straszny, jak go malują, więc bardzo dziwią mnie pomysły, które co jakiś czas pojawiają się w sieci, a mianowicie podejmowanie dyskusji nad zasadnością, wręcz koniecznością odwołania na dobre ustnych egzaminów maturalnych. Głównym argumentem za likwidacją egzaminów ustnych podnoszonym przez jego przeciwników jest stres, który ten egzamin wywołuje u uczniów. Jak więc pomóc uczniom w zmierzeniu się z maturą ustną i w poradzeniu sobie z tym wszechogarniającym ich stresem?
 

Czytaj więcej

Wypowiedź pisemna na egzaminie maturalnym z języka angielskiego – poziom rozszerzony

Wypracowanie na egzaminie rozszerzonym to już nie przelewki – o ile wypowiedź pisemna na poziomie podstawowym przypomina wypracowanie na egzaminie ósmoklasisty, o tyle wypowiedź pisemna na poziomie rozszerzonym to zupełnie inna, dużo trudniejsza sprawa.
 

Czytaj więcej

Wypowiedź pisemna na egzaminie maturalnym z języka angielskiego – poziom podstawowy

Ostatnie zadanie z arkusza maturalnego spędza sen z powiek wielu maturzystom, szczególnie tym, którzy nie są za pan brat z pisaniem wypracowań. Poniżej przedstawię moje propozycje dotyczące przygotowania uczniów do napisania wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym.
 

Czytaj więcej

Na miesiąc przed maturą

Na ile rzeczywiście prostszy będzie tegoroczny egzamin maturalny w stosunku do lat ubiegłych – trudno powiedzieć. W każdym razie się odbędzie i miejmy nadzieję, że zgodnie z harmonogramem. Ale ograniczony zakres podstawy programowej nie oznacza, iż tegoroczny maturzysta może spocząć na laurach. Mając tylko miesiąc do „godziny M”, warto podejść do sprawy z głową i ruszyć z powtórkami z kopyta. Ale żeby to zrobić, trzeba wiedzieć, co naszych maturzystów czeka, jakie powinni przyjąć strategie i w jaki sposób dobrze rozplanować powtórki.

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego – jak pomóc uczniom rozwijać się językowo?

Druga edycja egzaminu ósmoklasisty za nami. Była to edycja niezwykła – uczniowie napisali egzamin z języka obcego nowożytnego w reżimie sanitarnym po prawie dwóch miesiącach dodatkowych powtórek, po przymusowym czasie spędzonym w domu z powodu pandemii COVID-19. Poprzednia edycja egzaminu również odbywała się w niecodziennych warunkach – w trakcie ogólnopolskiego strajku nauczycieli wiosną 2019 roku do egzaminu przystąpiły tak zwane „dwa roczniki” – ostatni absolwenci gimnazjum i pierwszy rocznik absolwentów zreformowanej szkoły podstawowej. Każdej grupie zdających towarzyszyły obawy związane nie tylko z tremą spowodowaną egzaminem, dlatego, dokonując porównań, pamiętajmy, że przy dwóch edycjach egzaminu mieliśmy do czynienia, jak zawsze, przede wszystkim z różnymi uczniami, innymi arkuszami oraz warunkami, w których egzaminy się odbywały.

Czytaj więcej

Jak by się tu zdystansować? Czyli language of distancing

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że nasi uczniowie nie zawsze chętnie podporządkowują się rygorom dotyczącym pisania artykułów, listów formalnych czy rozprawek na maturze rozszerzonej. Wiadomo z kolei, iż na końcową punktację wpływają – oprócz elementów treści – również elementy formy, jak chociażby kompozycja i segmentacja, a także stopień zaawansowania i zróżnicowania użytej przez zdającego składni i leksyki. Dlatego sądzę, że oprócz poinformowania uczniów o tych wymogach oraz szczegółowego omówienia kryteriów oceniania prac pisemnych warto – trochę podstępnie – skłonić ich do poświęcenia tym elementom większej porcji uwagi. Podstępnie – czyli nie wprost... Czyli jak?

Czytaj więcej

Egzamin i koniec? Wcale nie!

Choć koniec roku szkolnego czeka tuż za rogiem, pozostaje jeszcze wiele czasu na dalszą pracę nad doskonaleniem umiejętności i pogłębianiem wiedzy z rozmaitych przedmiotów. Dla nas to dobry moment, żeby zastanowić się, co jeszcze zdążymy zrealizować w ciągu ostatnich miesięcy, a jaki materiał będzie trzeba nadrobić w następnym roku szkolnym. Oto kilka pomysłów, nad którymi warto się pochylić.
 

Czytaj więcej

Jak urozmaicić lekcje kształcące mówienie i pisanie przygotowujące do matury

Jeśli przygotowujesz uczniów do matury, zapewne spotykasz się z tym, że to właśnie pisanie i mówienie sprawiają uczniom największe trudności. Często słyszę argumenty: „Nawet nie wiem, co po polsku powiedzieć” lub „Znowu pisanie?”. Słyszę też od wielu nauczycieli, że praca w klasie maturalnej z repetytorium maturalnym bywa bardzo nudna, dlatego dzisiaj przygotowałam dla Was kilka pomysłów, jak te najtrudniejsze ćwiczenia doskonalące mówienie i pisanie trochę urozmaicić, wprowadzić nieco rywalizacji i nieprzewidzianych zwrotów akcji.

Czytaj więcej

Egzaminy w „pigułce”. Co warto i w jakim celu?

Jako nauczyciel często słyszę: „uczysz się dla siebie” – stwierdzenie wypowiadane przez rodziców moich uczniów, chcących zmotywować swoje dzieci, kiedy te mają kiepski dzień i nie do końca wyrażają chęć uczestnictwa w zajęciach. Co to właściwie znaczy „uczyć się dla siebie”? Jak sprawdzić, czy czas poświęcony na naukę języka przyniósł jakiekolwiek wymierne rezultaty? Jednym z narzędzi monitoringu procesu nauki są egzaminy zewnętrzne, które rzetelnie sprawdzają umiejętności językowe i dają obiektywny obraz tego, jak szkoła (publiczna, prywatna, językowa) przygotowuje do posługiwania się językiem poza jej murami.

Czytaj więcej

Jak zachować równowagę pomiędzy efektywną nauką a powtórkami i intensywnym treningiem egzaminacyjnym przed E8?

Egzamin ósmoklasisty jest dla uczniów pierwszym poważnym, państwowym sprawdzianem w życiu szkolnym. Z dużą liczbą zadań otwartych (stanowiących ok. 40% arkusza egzaminacyjnego), naciskiem na umiejętności komunikacyjne i transfer językowy. Obecni ósmoklasiści to największe „króliczki doświadczalne” – „ofiary” reformy, zmian w podstawie programowej oraz struktury egzaminu końcowego. Wśród nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców trudno obecnie o entuzjazm – dopiero od niedawna szczegółowo wiadomo, jak będzie wyglądał egzamin.

Czytaj więcej

Jak „oswoić” mediację językową i zadania otwarte?

Czy to w ogóle możliwe? Przed tegorocznymi ósmoklasistami postawiono niezwykle trudne zadanie – muszą przygotować się do egzaminu w ekspresowym tempie i, na ile to możliwe, „zaprzyjaźnić” się z nowymi typami zadań, które dotychczas nieoczywiste i mało popularne stanowią obecnie najtrudniejsze obszary testowe. Zadania otwarte oraz mediacja językowa będą wymagać od uczniów przede wszystkim swobodnej produkcji języka, przemyślanego transferu i przetwarzania informacji oraz samodzielnego myślenia. Umówmy się – dotychczas nie były to „mocne strony” znanych nam sprawdzianów i egzaminów. Podsumujmy – czas zaprosić na salony tzw. life skills.

Czytaj więcej