Jump!
Gramatyka: części mowy
Uczniowie ćwiczą poznane części mowy, skacząc po figurach geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru lub narysowanych kolorową kredą (to mogą być np. same kółka, ale w różnych kolorach). W klasie powinna być widoczna dla wszystkich plansza z tymi figurami i przykładowym zdaniem, które uczniom obrazuje angielskie części mowy – najlepiej wraz z pytaniami, na które one odpowiadają. Dodatkowo skaczący uczeń może otrzymać ściągawkę z figur do ręki. Z uczniami starszymi po „wyskoczeniu” zdania warto przyjrzeć się i zauważyć prawidłowości, takie jak: przymiotnik występuje przed rzeczownikiem, przysłówek określa czasownik itp. W młodszych grupach należy przygotować odpowiednio mniej figur, np. dla rzeczownika, czasownika, przymiotnika i wspólny dla pozostałych.
POLECAMY
Stavenger’s Dictionary Hunt
Gramatyka: każde zagadnienie, które można weryfikować, korzystając ze słownika.
Nauczyciel przygotowuje serię zadań gramatycznych, które będą wykorzystywane w wyścigu drużyn z użyciem słownika. Zadania (np. po 10) są wywieszone na tablicy (oddzielnie dla każdej drużyny) na paskach gotowych do oderwania. Z każdej drużyny do kolejnego zadania podbiega jedna osoba pod warunkiem zakończenia zadania poprzedniego i zaakceptowania go przez nauczyciela, np.:
- Find an adjective starting with S and finishing with D. (e.g. splendid) and give its superlative form (the most splendid).
- Find a collocation with TAKE (e.g. take a break) and use it in 3 different sentences adapting 3 different grammar tenses.
- Find a past form of an irregular verb starting with W and finishing with T (e.g. went)
- Find an uncountable noun starting with C and finishing with E (coffee).
- Find a 5-letter verb which has an identical form as a noun (e.g. water), etc.
Sad Sammy
Gramatyka: zmiana czasów z teraźniejszych na przeszłe, do zaadoptowania na każdy poziom
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie na tablicy smutnego chłopca/smutnej dziewczynki oraz o wybranie dla niego/niej imienia. W dalszej części prosi o podanie powodów, z jakich ich bohater może być smutny (np. Sad Sammy is sad because he’s got a headache, he’s bullied, his girlfriend broke up with him, etc). Gdy już pomysły zostaną wyczerpane (wszystko zapisywane jest na tablicy, korygowane na bieżąco), nauczyciel zmazuje wymienione propozycje i prosi o dokonanie zmian w portrecie dziecka ze smutnego na szczęśliwe. Wszyscy przenoszą się teraz w czasie (time travel) i uczniowie mają za zadanie podać powody, dlaczego Sad Sammy był smutny rok temu – przypominając sobie własne pomysły (np. Sad Sammy was sad 1 year ago because he had a headache, he was bullied, his girlfriend had broken up with him, etc). Warto pokusić się o włączenie dramy – powody smutku bohatera będą przedstawiane np. w kalamburach.
What if…?
Gramatyka: tryby warunkowe
Uczniowie zapisują na dwóch paskach papieru swoje pytanie i adekwatną odpowiedź w ćwiczonym trybie warunkowym (z użyciem raczej imion/nazw, nie zaimków), np.
Uczeń A: What would happen if Mr Trump flew to Mars? Marsians wouldn’t be happy.
Uczeń B: What would happen if our headmaster fell in love with our English teacher? Our headmaster would kiss our English teacher.
Nauczyciel służy pomocą przy konstrukcji zdań (jeśli zachodzi taka potrzeba), a następnie zbiera od uczniów paski z pytaniami i paski z odpowiedziami, układając je na oddzielne stosiki. W dalszej kolejności uczniowie (najlepiej siedząc w kole) losują po jednej kartce z pytań i odpowiedzi i czytają na głos wersje wypowiedzi, które powstały, a często wychodzą historie śmieszne i nielogiczne, np.:
What would happen if Mr Trump flew to Mar...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!