Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

7 lutego 2023

NR 33 (Luty 2023)

Na dobry początek – kilka pomysłów, jak ruszyć z nową dobrą energią

0 158

Początki bywają trudne. Czy to początek roku kalendarzowego, szkolnego i akademickiego, czy to początek kursu albo otwarcia projektu, zazwyczaj nie jest łatwo odnaleźć się w nowej sytuacji. Nie wspominając już w ogóle o codziennych początkach, jak pierwsza lekcja w szary poniedziałek z grupą zaspanych i zupełnie niezaangażowanych uczniów bądź późnopopołudniowe zajęcia ze zmęczonymi całym dniem słuchaczami, którzy marzą już tylko o porządnej kolacji, najlepiej w towarzystwie bohaterów ulubionego serialu.

Początki są ważne. Początek lekcji, kursu czy nowego semestru – pierwsze chwile otwierają i niejako nadają rytm całości. Zgodzę się z J.K. Rowling, że a good first impression can make wonders, oraz bez wahania podpiszę pod zdaniem starożytnego poety Horacego, że „połowy dokonał, kto zaczął”. Oryginalne zaprezentowanie się w nowej grupie, niespodziewany sposób powitania, energiczne ćwiczenia na rozgrzewkę, zadania z elementem zaskoczenia albo innowacyjne podejście do tematu lekcji, które przyciągną uwagę błądzących w obłokach uczniów, naprawdę czynią cuda.

POLECAMY

Last but not least, każdy dzień jest nowym początkiem – okazją do nietuzinkowego wejścia na znane pola leksykalne i struktury, przełamania rutyny, wsłuchania się w potrzeby uczniów i wyjścia im naprzeciw, a także świeżego spojrzenia na swoją pracę. Takie codzienne początki nie muszą być żadnymi wielkimi zmianami, raczej kosmetycznymi, że tak powiem. Choćby drobną odmianą tradycyjnej metodę PPP na P jak początek, P jak personalizacja i P jak przygoda.

Na dobry początek dzielę się więc pomysłem na lekcje po świętach, po feriach lub każdą sytuację, która coś rozpoczyna. Grupa docelowa – nastolatkowie (B1+/B2).

Celem tego ćwiczenia jest rozszerzenie leksyki o wyrażenia związane z rozpoczynaniem czegoś. Wprowadzeniem do tematu jest monitorowana przez nauczyciela dyskusja w grupach. Uczniowie zachęcani są do odnoszenia się do znanych sobie przykładów i wspomnień, np. związanych z początkiem szkoły, przyjaźni, uprawiania sportu, nowego roku. Na etapie podsumowania dyskusji nauczyciel również dzieli się swoimi doświadczeniami. Angażujmy (się), personalizujmy, aktywizujmy.

Do you agree with the statement that the beginning is the most important part of the work (Plato)? Why/ why not? 

Zadanie pierwsze

Etap pierwszy

Idioms and expressions about beginning something

  • A clean slate a state in which you are starting an activity or process again, not considering what has happened in the past at all.
  • A whole new ballgame a completely different situation, often one that is difficult or that you know little about.
  • Clear the decks to remove unnecessary things so that you are ready for action.
  • Fresh start an opportunity to begin something again.
  • Get off the right foot to make a successful start.
  • New blood people with a lot of energy or fresh ideas who are brought into an organization in order to improve it.
  • To begin with at the start of a process, event, or situa­tion.
  • To break new ground to do or discover something new.
  • To start over/start afresh to begin to do something again, sometimes in a different way.
  • To turn over a new leaf to start behaving in a better way.

Wyrażenia można wprowadzać na wiele sposobów. Korzystając z hybrydowej wersji metody odwróconej klasy, nauczyciel może zamieścić listę wyrażeń wraz z definicjami na funkcjonującej w szkole platformie, na przykład Google Classroom. Wydrukowanie jej i wklejenie lub przepisanie do zeszytu jest wówczas zadaniem domowym wprowadzającym w temat kolejnych zajęć. Uczniowie mogą również przepisać idiomy wraz z wyjaśnieniami po rozpoczynającej lekcję dyskusji. Nauczyciel może mieć też przygotowane karty pracy – notatkę oraz ćwiczenia do uzupełnienia, które przedstawiam poniżej w drugim etapie pierwszego zadania.

Etap drugi

Uzupełnij luki właściwym wyrażeniem związanym z rozpoczynaniem czegoś. Bądź czujny i pamiętaj o właściwych formach czasowników.

  1. It was Tom’s first visit last week and he really ___________ on the right foot with my mother. Well, that’s a relief.
  2. Ramirez is looking forward to a ___________ with his new team.
  3. Apparently he ___________ and he’s not smoking any more.
  4. If you make a mistake, you have to ___________.
  5. The marketing campaign on social networking sites ___________ at the moment.
  6. The ___________ in the team should improve our chances of victory in next week’s game.
  7. We’d done a lot of climbing in Scotland but the Himalayas were a ___________.
  8. The previous negotiations did not go anywhere, and we intend to start them again next week with a ___________.
  9. Let’s ___________ and then we can start cooking dinner.
  10. There were six of us ___________, then two people left.

Answer key:

1 got off 2. fresh start 3. has turned over a new leaf 4. start over 5. is breaking new ground 6. new blood 7. whole new ballgame 8. clean slate 9. clear the decks 10. to begin with

Etap trzeci

Najbardziej twórczy i rozrywkowy etap lekcji, angażujący artystyczne umiejętności uczniów i odwołujący się do naturalnej potrzeby zabawy: kalambury lub rysunki. W obu wypadkach nauczyciel ma przygotowaną pulę haseł (powyższe wyrażenia związane z początkami). Jeśli decydujemy się...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy