Nauczyciel, dzieci i ten trzeci – nauczyciel współorganizujący. Jak wykorzystać potencjał, który drzemie w takiej współpracy

Horyzonty anglistyki

Coraz większa liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole sprawia, że praca nauczyciela języka angielskiego to nie tylko „nauczanie”, ale także sprostanie wyzwaniu, które stawia przed nim ta sytuacja. Bardzo często zdarza się, że dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, wśród wskazań dla placówki mają zapewnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Co to oznacza dla nas, nauczycieli prowadzących? Dużą pomoc i ułatwienie organizacji pracy, lecz również swoiste wyzwanie.

Kto może być nauczycielem współorganizującym i jaka jest jego rola

Według rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym nauczycielem współorganizującym kształcenie specjalne uczniów może być osoba, która:
„1) […] posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalista, lub 
2) [jest] asystentem nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, prowadzi zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej, lub jest asystentem wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy, lub 
3) [jest] pomocą nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego”. 
Etat takiego nauczyciela wynosi 20 godzin, co oznacza, że w grupie przedszkolnej taki nauczyciel wspiera pracę grupy średnio przez cztery godziny dziennie, a w szkole podstawowej wspiera klasę średnio na czterech lekcjach dziennie. Organizacja pracy takiego nauczyciela różni się lekko w zależności od placówki, ale dobrym zwyczajem jest, aby taki nauczyciel wspierał nauczyciela wychowawcę, jak również nauczycieli poszczególnych przedmiotów. W wielu placówkach jest to nauczyciel przypisany do danego oddziału przedszkolnego lub danej klasy, a nie tylko do konkretnych dzieci. 

POLECAMY

Jak zaplanować (współ)pracę z nauczycielem współorganizującym

Bardzo często nauczyciele, zaczynając pracę z nową grupą, tworzą regulamin/zasady, które będą obowiązywały w trakcie zajęć lekcyjnych. Moja rada? Zacznij współpracę od ustalenia zasad z nauczycielem współorganizującym. Chcesz, aby nauczyciel współorganizujący razem z Tobą organizował to, jak pracują dzieci (rozsadzanie na dywanie, zapanowanie nad rozmowną klasą, zwrócenie uwagi konkretnemu uczniowi), czy może wręcz przeciwnie – chcesz, aby nauczyciel współorganizujący nie udzielał się w tych kwestiach? Pamiętaj, żeby jasno ustalić, jakiej po­­mocy oczekujesz na swoich zajęciach. Czasem takie kwestie zajmują więcej czasu, szczególnie gdy dopiero się poznajecie. Dajcie sobie czas, ale komunikujcie wzajemnie swoje potrzeby.
Pamiętaj, że nauczyciel współorganizujący to nie jest ktoś, kto będzie wyręczać Cię w Twoich obowiązkach – nie jest to osoba, która będzie kserować karty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy