Co daje nauczycielowi pytanie uczniów o informację zwrotną na temat lekcji? Przede wszystkim:
POLECAMY
- poznanie potrzeb uczniów dotyczących nauki ich przedmiotu,
- rozwijanie swoich umiejętności pedagogicznych i metodycznych,
- weryfikowanie stosowanych metod i technik pracy,
- szukanie nowych pomysłów na zajęcia, co nie pozwala im stać w miejscu,
- rozwój osobisty,
- motywację do dalszego kształcenia.
Jak widzimy, pytanie uczniów o opinię przynosi wiele korzyści, dlatego warto chociaż raz w roku dać uczniom możliwość wyrażenia swojego zdania na temat naszych lekcji. Oto trzy pomysły, jak poprosić uczniów o informację zwrotną:
- Przygotuj ankietę w wersji papierowej lub elektronicznej, poproś uczniów o indywidualne uzupełnienie ankiety. Pytania powinny dotyczyć atmosfery na lekcji, najciekawszych ćwiczeń, zagadnień, które sprawiły im trudności i które chcieliby dopracować. W wersji elektronicznej możesz wykorzystać formularze Google, które automatycznie zliczą odpowiedzi, narzędzia typu Quizizz, Kahoot czy Answer Garden. Plusem takich ankiet jest możliwość przemyślenia pytań, aby przynosiły nam jak najwięcej korzyści. Umożliwiając uczniom uzupełnienie kwestionariuszy w domu, dajemy im możliwość do bardziej wnikliwego zastanowienia się nad ich podejściem do nauki naszego przedmiotu.
- Poproś uczniów o podzielenie kartki na cztery części, w każdej części wpisują odpowiednio „+”, „–”, „+/–”, „?” W części „+” wpisują te rzeczy, które im się podobały podczas zajęć, w części „–” to, co im w jakiś sposób nie pasuje i co proponowali, by zmienić, w części ”+/– ” to, w stosunku do czego mają wątpliwości i chcieliby wyjaśnić albo popracować więcej w kolejnym roku, w części „?” zadają pytania, które mają do nauczyciela lub podają inne komentarze nieuwzględnione w pozostałych kategoriach. Plusem tej ankiety jest fakt, że nie trzeba jej wcześniej przygotowywać i może być stosowana także jako podsumowanie pojedynczej lekcji, nie tylko na koniec roku czy semestru.
- Poproś uczniów o napisanie do Ciebie listu, może być to ciekawe doświadczenie, szczególnie w klasach kończących szkołę. Przykładowe polecenie można zbudować na bazie poleceń maturalnych, gimnazjalnych czy też wypracowania z egzaminu ósmoklasisty.
Przykładowe polecenie:
Napisz list do swojej nauczycielki/nauczyciela języka angielskiego, w którym:
- opowiesz o tym, dlaczego (nie)lubiłeś/(-aś) uczestniczyć w lekcjach angielskiego,
- opowiesz o najciekawszej lekc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!