Pierwsze zajęcia, nawet z grupami, które znamy, wywołują silne emocje. A co dopiero jeśli dostajemy nową grupę, której nie znamy? Początek roku to zawsze wiele wyzwań i mamy prawo do swoich emocji. Proponujemy kilka przykładów zabaw integracyjnych dla grup z różnych przedziałów wiekowych, które możesz dowolnie modyfikować na swoje potrzeby i które są gwarancją dobrej rozrywki oraz zapewnią pozytywne pierwsze wrażenie. Do prawdziwej integracji potrzeba wielu miesięcy, wielu działań i wielu wspólnych przeżyć, ale niech to będzie namiastka i dobry początek. Wszystkie gry i zabawy przetestowałam na moich grupach i cieszą się one naprawdę sporym powodzeniem wśród uczniów.
Musical Chairs
Uczestnicy zabawy ustawiają krzesła oparciami skierowanymi do środka, o jedno krzesło mniej niż osób biorących udział w zabawie. Włącz muzykę i zachęć uczestników do spaceru wokół ustawionych krzeseł. Kiedy muzyka zamilknie, uczestnicy zabawy muszą usiąść na krzesełku. Ta osoba, dla której zabraknie miejsca, odpada (niestety tutaj gra się na odpadanie) i musi odpowiedzieć na jakieś pytanie, np.: What do you like doing?, albo nazwać słowo na karcie obrazkowej, którą pokażesz.
POLECAMY
M&M’s Game
Uczestnicy zabawy siadają w kole i każdy losuje jednego cukierka. Nie pokazuje go pozostałym uczestnikom zabawy. Chodzi o to, aby ukryć kolor. Po kolei każdy z uczestników wymienia przedmioty, które kojarzą się z kolorem jego cukierka, np. grass, leaves, a pozostali uczestnicy odgadują nazwę koloru.
What do we have in common?
Każdy z uczestników otrzymuje czystą kartkę, którą dzieli na sześć kwadratów. Każdy kwadrat otrzymuje nagłówek, np. hobby, favourite colour, favourite film. Uczestnicy zastanawiają się nad swoimi odpowiedziami, a następnie szukają osób, które mają takie same odpowiedzi jak oni i wpisują ich imiona pod właściwym nagłówkiem – rozmawiają z każdym uczestnikiem zabawy, zadając pytania, np.: What’s your hobby? What’s your favourite colour? W zależności od poziomu grupy nagłówków może być więcej lub mniej, mogą być jednohasłowe lub będące większym wyzwaniem.
Clap your hands!
Uczestnicy zabawy siadają w kole. Dwukrotnie klaszczą w dłonie i w uda, żeby przećwiczyć synchronizację. Wybierz imię jednego z uczestników zabawy i, wyklaskując sekwencję ruchów, wywołaj najpierw swoje imię, a później imię kursanta, np. Kasia! Kasia! (ręce) Arek! Arek! (uda). Wywołany uczestnik wyklaskuje najpierw swoje imię: Arek! Arek! (ręce), a później imię kolejnej osoby z grupy, np.: Gosia! Gosia! (uda) i tak dalej.
Do you...?
Uczestnicy zabawy siadają na krzesłach w kole. Rozdaj im kartki z napisem Yes, I do i No, I don’t, np. na dziesięć osób osiem kartek z Yes, I do i dwie kartki z No, I don’t. Uczestnicy nie pokazują swojej kartki pozostałym osobom. Podejdź na chybił trafił do uczestników i zadaj im ustalone wcześniej pytanie, np.: Do you like English? Uczestnik odpowiada zgodnie z tym, co...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!