Wyobraź sobie, że bierzesz udział w ankiecie i musisz podać swoje ulubione narzędzie, które wykorzystujesz do pracy z uczniami. Co powiesz? Ja odpowiem – kartka papieru. Trochę zapomniana w obecnej erze aplikacji komputerowych kartka papieru może nam posłużyć przy wprowadzaniu nowego tematu, powtarzaniu słownictwa i rozwijaniu wielu umiejętności. Jest też świetnym rozwiązaniem, kiedy nagle musisz poprowadzić niespodziewane zastępstwo. W artykule znajdziecie zestaw pomysłów na wykorzystanie zwykłej kartki lub kartek typu post-it.
Kartka papieru
- Prostym pomysłem na wykorzystanie kartki jest poproszenie uczniów o przygotowanie zadań, z tyłu kartki zapisują odpowiedzi. Gdy zadania są gotowe, uczniowie przekazują kartki od grupy do grupy, każda grupa rozwiązuje zadanie z kartki i przekazuje ją dalej.
- Wspólne pisanie opowiadania: uczniowie pracują samodzielnie, nauczyciel dyktuje początek opowiadania, np. Once upon a time there was a… Uczniowie kończą zdanie, a następnie dopisują kolejne. Kiedy napiszą dwa zdania, zasłaniają pierwsze i przekazują kartkę do kolejnego ucznia. Kolejny uczeń dopisuje kolejne zdanie na podstawie tego, które widzi, za każdym razem, kiedy powstaje kolejne zdanie, poprzednie jest zasłanianie, a kartka wędruje do kolejnej osoby. Na koniec uczniowie czytają powstałe w ten sposób opowiadania.
- W podobny sposób możesz ćwiczyć transformacje lub tłumaczenia zdań. Na górze strony uczeń zapisuje jedno zdanie po polsku, następnie tłumaczy je, zasłania wersję polską i podaje kartkę do kolejnego ucznia. Kolejny uczeń widzi tylko wersję angielską i musi przetłumaczyć ją na polski, zasłania wersję angielską i przekazuje kartkę dalej. Po kilku takich wymianach uczniowie sprawdzają wyjściowe zdanie z ostatnim zapisanym na kartce, analizują, jakie zmiany nastąpiły podczas tłumaczeń.
- Twórz z uczniami fiszki i wykorzystuj je do powtarzania słownictwa, np. trzymaj je w pudełku i losuj na początku lekcji kilka kartek, które uczniowie muszą przetłumaczyć, w ten sposób będziesz regularnie powtarzać słownictwo z poprzednich lekcji.
- Stwórzcie grę planszową: na kartkach uczniowie tworzą zadania do gry planszowej, następnie układają kartki obok siebie, zaznaczają początek i koniec, rzucają kostką i przesuwają pionki po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytanie z pola.
- Stwórzcie wspólne mapy myśli – każdy uczeń dostaje kartkę papieru, na której rozpoczyna tworzenie mapy myśli na dowolny wybrany przez siebie temat lub temat związany z lekcją, po kilku minutach uczniowie wymieniają się i pracują nad mapą myśli kolegi/koleżanki. Po kilku takich wymianach uczniowie analizują swoje mapy myśli i na odwrocie kartki tworzą zadanie na podstawie słów z mapy. W kolejnym etapie lekcji uczniowie rozwiązują przygotowane przez siebie zadania.
Post-it notes
Klejone kartki to moje drugie ulubione narzędzie. Karteczki przyczepiają się praktycznie wszędzie i to ich niewątpliwa zaleta.
POLECAMY
- Przed lekcją przyczep każdemu uczniowi kartkę pod krzesło z pytaniem i poproś, żeby podczas lekcji znaleźli odpowiedź na nie.
- 21 pytań: uczniowie grają w 4–5-osobowych grupach, każdy uczeń na kartce zapisuje (w zależności od ustaleń) jedną postać fikcyjną/autentyczną/przedmiot/miejsce itd., następnie przyczepia kartkę do czoła kolegi; gra polega na tym, żeby zadając pytania typu prawda/fałsz, odgadnąć postać lub przedmiot z kartki na czole.
- Rozdaj każdej parze 5 kartek post-it-notes, poproś o wypisanie na nich: dwóch znanych osób, jednej czynności, jednego miejsca oraz jednego przymiotnika. Następnie uczniowie przy...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!