Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Talia kart, czyli niezbędnik nauczyciela języka obcego
POLECAMY
Zajmuję się ocenianiem kształtującym już ponad 15 lat, rozmawiałam z nauczycielami różnych przedmiotów i śledziłam stosowane przez nich OK. Program Szkoła Ucząca Się (prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności), dla którego pracuję, oparty jest cały na ocenianiu kształtującym. Podczas szkoleń i spotkań z nauczycielami, również z nauczycielami języków obcych, zbierałam ich refleksje i wypowiedzi, które zamieściłam w swoich sześciu książkach.
Językowcy mają jako nauczyciele jednocześnie zadanie trudniejsze i łatwiejsze. Trudniejsze, ponieważ uczniowie i ich rodzice postrzegają naukę języka jako jeden z najważniejszych przedmiotów. Oczekują, że po skończeniu szkoły uczniowie będą biegle posługiwać się językiem obcym. Łatwiejsze, bo istnieją świetne podręczniki do nauki języka, które zawierają często bardzo dobre wskazówki metodyczne. Dodatkowo, w porównaniu z nauczycielami innych przedmiotów, nauczyciele języków nie są tak ograniczeni wymaganiami podstawy programowej.
Strategie oceniania kształtującego w kontekście nauczania języka obcego:
- Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
- Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
- Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp.
- Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
- Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
Na podstawie: Educational Testing Service program: “Keeping Learning on Track”. (Tight but Loose: Scaling Up Teacher Professional Development in Diverse Contexts, E. Caroline Wylie. ETS 2008).
Autorzy (między innymi prof. Dylan Wiliam) zebrali zasady dobrego nauczania i określili je jako pięć strategii.
-
Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się oraz kryteriów sukcesu
Na kongresie czasopisma „Horyzonty Anglistyki”, na którym byłam prelegentką w marcu 2018 roku, podeszła do mnie jedna z uczestniczek. Powiedziała, że od czasu, kiedy pracuje z celami lekcji, zmieniło się jej nauczanie, że była to dla niej rewolucja.
Co oznacza praca z celami? Nauczyciel określa cele, jakie chce osiągnąć podczas lekcji z uczniami. Formułuje je w zrozumiały sposób i przekazuje uczniom. Podczas lekcji monitoruje wraz z uczniami, czy cele zostały osiągnięte, a na koniec zajęć...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!