Ocenianie kształtujące (OK) sprawdza się na każdych zajęciach, ale dobrze je dostosować do specyfiki przedmiotu. Może wyda Wam się to dziwne, że artykuł dla anglistów pisze nauczycielka matematyki. Jednak takie spojrzenie z innej perspektywy może być wartością dodatkową.
Zajmuję się ocenianiem kształtującym już ponad 15 lat, rozmawiałam z nauczycielami różnych przedmiotów i śledziłam stosowane przez nich OK. Program Szkoła Ucząca Się (prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności), dla którego pracuję, oparty jest cały na ocenianiu kształtującym. Podczas szkoleń i spotkań z nauczycielami, również z nauczycielami języków obcych, zbierałam ich refleksje i wypowiedzi, które zamieściłam w swoich sześciu książkach.
Językowcy mają jako nauczyciele jednocześnie zadanie trudniejsze i łatwiejsze. Trudniejsze, ponieważ uczniowie i ich rodzice postrzegają naukę języka jako jeden z najważniejszych przedmiotów. Oczekują, że po skończeniu szkoły uczniowie będą biegle posługiwać się językiem obcym. Łatwiejsze, bo istnieją świetne podręczniki do nauki języka, które zawierają często bardzo dobre wskazówki metodyczne. Dodatkowo, w porównaniu z nauczycielami innych przedmiotów, nauczyciele języków nie są tak ograniczeni wymaganiami podstawy programowej.
Strategie oceniania kształtującego w kontekście nauczania języka obcego:
POLECAMY
- Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
- Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
- Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp.
- Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
- Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
Na podstawie: Educational Testing Service program: “Keeping Learning on Track”. (Tight but Loose: Scaling Up Teacher Professional Development in Diverse Contexts, E. Caroline Wylie. ETS 2008).
Autorzy (między innymi prof. Dylan Wiliam) zebrali zasady dobrego nauczania i określili je jako pięć strategii.
-
Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się oraz kryteriów sukcesu
Na kongresie czasopisma „Horyzonty Anglistyki”, na którym byłam prelegentką w marcu 2018 roku, podeszła do mnie jedna z uczestniczek. Powiedziała, że od czasu, kiedy pracuje z celami lekcji, zmieniło się jej nauczanie, że była to dla niej rewolucja.
Co oznacza praca z celami? Nauczyciel określa cele, jakie chce osiągnąć podczas lekcji z uczniami. Formułuje je w zrozumiały sposób i przekazuje uczniom. Podczas lekcji monitoruje wraz z uczniami, czy cele zostały osiągnięte, a na koniec zajęć podsumowuje wraz z nimi wspólny sukces. Wspólne cele nauczyciela i uczniów owocują tym,
że uczniowie wiedz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!