Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

18 czerwca 2021

NR 23 (Czerwiec 2021)

Padlet i interaktywna moc jego formatów na lekcjach zdalnych i stacjonarnych

0 66

Padlet to narzędzie, które bez wątpienia można umieścić w top 3 obowiązkowych rozwiązań na lekcje zdalne, ale nie tylko. Ta „tablica korkowa online” jest niezastąpiona nie tylko przy zbieraniu materiałów dydaktycznych, porządkowaniu zadań, czy organizacji lekcji, ale także, a może przede wszystkim, jako miejsce komunikacji i współpracy z uczniami w czasie rzeczywistym. Wszystko dzięki niezwykłym formatom, których mocą postaram się dzisiaj was „zarazić”.

Od wielu lat organizuję swoją pracę na Padlecie. Jest to bardzo proste, intuicyjne narzędzie, a na dodatek udało mi się utworzyć ponad 100 darmowych tablic. Obecnie, niestety, możemy założyć tylko 3 bezpłatne, ale warto to zrobić, gdyż można je dowolnie modyfikować (kasować załączniki, które mamy, nadawać nowy format, czy adres). Zawsze polecam także utworzenie kolejnego konta na inny adres e-mail. Summa summarum – to chyba jedyne narzędzie, za które byłabym skłonna zapłacić każdą cenę!

POLECAMY

Kiedy rozmawiam z nauczycielami, najczęściej słyszę, że Padlet to dla nich najlepszy „zbieracz” materiałów – taka przepastna szafa, która wszystko pomieści. To prawda! Ale dzisiaj pokażę, za pomocą moich pięciu ulubionych formatów, że jest to także genialne narzędzie do aktywizowania uczniów podczas zajęć w czasie rzeczywistym.

Mój pierwszy Padlet krok po kroku

Pewnie są tutaj osoby, które dotychczas nie korzystały z tej tablicy. Zacznijmy zatem od początku i załóżmy naszego pierwszego Padleta. Tych, którzy mają już konto i używają tego narzędzia głównie do gromadzenia materiałów, zapraszam do przejścia do nagłówka „Interaktywna moc padletowych formatów”.

Aby móc korzystać z uroków Padletu, należy założyć sobie konto na stronie www.padlet.com.

Zwróćcie uwagę na kolejne kroki, gdyż właśnie podczas zakładania swojego konta, ustalicie indywidualny adres, który będzie się pojawiał przy każdej tablicy. Mój to np. www.padlet.com/jmak8.

  • Po założeniu konta, klikamy „Utwórz Padlet” i wybieramy format – warto zapoznać się z opisami wszystkich dostępnych układów (będą nam służyły do różnych aktywności): ściana, lista, scenopis, kolumna, rozmowa, mapa, tło, oś czasu.
  • Po założeniu Padletu przechodzimy do jego ustawień (prawy górny róg), aby nadać mu bardziej spersonalizowany wygląd:

  • nadajemy tytuł,
  • dodajemy opis,
  • dobieramy ikonkę,
  • indywidualizujemy adres padletu (można np. podać nazwę projektu, albo klasę) – wtedy przykładowy adres będzie wyglądał następująco: www.padlet.com/jmak8/mojpadlet.

  • Następnie ustawiamy „wygląd” Padletu:
    • wybieramy tapetę,
    • ustawiamy schemat kolorów,
    • wybieramy czcionkę, która będzie pojawiała się we wpisach.

  • Na koniec warto zająć się zasadami publikowania:
    • ustalić, czy imię i nazwisko autora ma być wyświetlane przy każdym wpisie,
    • w jakiej kolejności mają pojawiać się wpisy,
    • czy można komentować wpisy ,
    • czy do poszczególnych wpisów można dodawać reakcje.

Uwaga!
Jeśli chcemy przejrzeć wpis zanim umieści go na Padlecie nasz uczeń – trzeba zaznaczyć „wymagaj zatwierdzenia” – wtedy nauczyciel, jako moderator, będzie musiał taki wpis najpierw zatwierdzić.

WAŻNE!
Warto zajrzeć do ustawień prywatności (prawy górny róg: udostępnij – zmień ustawienia prywatności).

Najważniejsze są jednak uprawnienia odwiedzających – to uprawnienia, jakie będą mieli nasi uczniowie:

Jeśli zależy nam na interaktywności, najbezpieczniejsze wyjście to „może pisać” (uczniowie będą mogli zamieszczać swoje wpisy, ale nie zniszczą pracy nauczyciela, czy swoich kolegów).

Jak dodać swój pierwszy wpis na Padlet?

Aby dodać wpis na Padlecie, trzeba kliknąć w ikonkę plusa/długopisik w dolnym, prawym rogu.

Pojawia się okienko, w które możemy załączyć następujące treści:

  • Plik z komputera
  • Stronę www
  • Kontent z wyszukiwarki Google
  • Zdjęcia (z komputera oraz zrobione w czasie rzeczywistym)
  • Filmy
  • Nagranie głosowe
  • Nagranie ekranu
  • Rysunek (tablica online)
  • Lokalizacja
  • Link do innych padletów

Treści zamieszczone w dowolnym okienku można w każdym momencie modyfikować. Robi się to poprzez najechanie kursorem na wpis, wtedy pojawia się w prawym, górnym rogu ikonka długopisu.

Kolejną możliwością jest nadanie koloru tła poszczególnych wpisów (trzy kropeczki także w prawym, górnym rogu). 

UWAGA!
Dzięki ustawieniom (zakładka „modyfikuj”), możemy dać możliwość komentowania i oceny każdego wpisu na Padlecie. Jest to fantastyczny sposób aktywizowania uczniów na zajęciach. Bardzo polecam zadanie: read – comment – assess/mark. Polega ono na tym, że podczas omawiania jakichś wpisów możemy prosić, aby każdy uczeń przeczytał prace np. trzech kolegów/koleżanek i odniósł się do nich w komentarzu, a także je ocenił (np. za pomocą gwiazdek)
.

Interaktywna moc padletowych formatów

1. Padletowe „zbieractwo”, czyli jak gromadzić z głową?

Oczywiście – za pomocą formatu KOLUMNA! Dzięki temu układowi podzielimy naszą tablicę na kolumny, które, odpowiednio nazwane, pomogą nam mądrze zbierać materiały, np.:

  • Zbieranie zadań domowych od uczniów (każdy uczeń posiada kolumnę nazwaną swoim imieniem).
  • Gromadzenie dodatkowych materiałów związanych z nauczanym przez nas przedmiotem, (zajrzyjcie na www.padlet.com/nowaera/matura).
  • Umieszczanie materiałów na daną lekcję, np. krótki tutorial od nauczyciela (filmik lub nagranie głosowe), artykuł z Internetu, filmik z YouTube oraz link do inter­aktywnego zadania.
  • Zbieranie materiałów dla różnych klas lub grup, które uczymy (wtedy kolumny to nazwa klasy lub grupy).
  • Zbieranie materiałów na poszczególne dni tygodnia (wtedy każda kolumna to inny dzień).

Pamiętaj!
Warto zbierać „z głową”. Jeśli to tablica, na której tylko udostępniasz linki i załączniki i nie ma potrzeby, aby uczniowie na niej coś zamieszczali – zadbaj o odpowiednie ustawienie uprawnień odwiedzających (może czytać).

Pomimo, że format KOLUMNA kojarzy się przede wszystkim z organizowaniem i porządkowaniem materiałów, jest też świetnym narzędziem do aktywizowania uczniów w czasie rzeczywistym.

Można np. na rozgrzewkę stworzyć kolumny z kategoriami „advantages” i „disadvantages”, albo „more” i „less” i poprosić uczniów, aby w ramach burzy mózgów dodawali swoje pomysły do każdej z kolumn. Możemy też zagrać w „państwa-miasta”, albo jakąkolwiek aktywność, w której potrzebne jest kategoryzowanie, grupowanie, podział. Należy tylko pamiętać o przestawieniu uprawnień na „może pisać”.

2. Palcem po mapie – czyli format MAPA jako genialne tło dla interaktywnych zadań

Jeśli do pracy na lekcji wybieracie format MAPA – szykujcie się na fantastyczne podróże po całym świecie.

Przyznam się, że „mapa” najczęściej służy mi jako tło do projektów kulinarnych, podróżniczych albo związanych ze znanymi osobami z całego świata.

Uczniowie szukają miejsca na mapie (plusik w prawym, górnym rogu), „przypinają” pinezkę w danym miejscu i tam (w zależności od zadania) umieszczają swoje materiały (po najechaniu na pinezkę, mamy wszystkie tradycyjne opcje dodawania materiałów). Najczęściej robią to w domu, natomiast na lekcji możemy omówić wszystkie wpisy. Jest to fantastyczne, obrazowe narzędzie, które pozwala na zgromadzen...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy