Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

30 czerwca 2020

NR 17 (Czerwiec 2020)

Pisanie głosowe – tak, czy nie?

9

Bardzo często w naszej pracy mamy dużo elementów do zapisania. Może to być wiele różnych rzeczy, zaczynając od dokumentacji szkolnej, konspektów lekcji, uzupełniania notatek, po prowadzenie swoich własnych zapisków. Aby usprawnić nasze pisanie, możemy odbyć kurs szybkiego pisania, ćwiczyć prędkość i poprawność zapisywania. Ale to nie wszystko. Istnieje jeszcze jedna alternatywa. Jest nią pisanie głosowe. W tym artykule pokażę, jak można z niego skorzystać, przygotowując się do lekcji, jak i podczas samej lekcji języka angielskiego.

Dlaczego pisanie głosowe? 

Istnieje wiele pozytywnych aspektów związanych z dyktowaniem. Przede wszystkim, gdy dyktujemy nasze treści, nasze oczy mogą odpocząć, ponieważ w tym czasie możemy skierować nasz wzrok na inne miejsce niż ekran monitora. Oczywiście nie można tak robić cały czas, ponieważ musimy sprawdzać poprawność zapisanych zdań, ale zdecydowanie nasze oczy mają wtedy chwilę wytchnienia. Co więcej, możemy zapisać większą ilość tekstu, jeśli go podyktujemy niż gdybyśmy chcieli go zapisać na klawiaturze w sposób tradycyjny. Tutaj wiele zależy też od tego, jaka jest nasza prędkość wyjściowa pisania na klawiaturze. Dalszym bardzo dobrym argumentem przemawiającym za dyktowaniem jest wygoda. Możemy robić swoje notatki na papierze oraz dyktować dla uczniów materiały, sprawdziany lub kartkówki, a także wszystko to, na co tylko mamy ochotę. Musimy jednak pamiętać o tym, że dyktowanie nie jest metodą pozbawioną błędów. Musimy mówić w sposób czytelny, aby komputer mógł rozpoznawać naszą mowę. Co więcej, może zdarzyć się, że program będzie zamieniał nasze podyktowane słowa na nieco inne. Dlatego tak ważne jest dyktowanie określonych fragmentów tekstów, a następnie sprawdzanie ich od razu. Wiele zależy także od prędkości łącza i tego, w jakim stopniu dane narzędzie do dyktowania jest obciążone. Czasem może zdarzyć się przedział czasu, kiedy napotkamy na błędy serwera lub też nasze pisanie głosowe nie będzie tak dobrze rozkodowane, jak powinno być.

Czego potrzebujemy? 

W zasadzie możemy dyktować, korzystając z mikrofonu w naszym telefonie lub w komputerze. Jednak aby jakość dźwięku i słów, które wypowiadamy była lepsza, z pomocą przyjdą nam słuchawki z mikrofonem. Do takiego dyktowania potrzebujemy także odpowiedniego miejsca. Odpowiedniego, czyli takiego, w którym nie będzie wiele osób mówiących głośno, ponieważ wtedy program może mieć problemy z rozpoznaniem naszego głosu. Najefektywniejsze dyktowanie odbywa się, gdy tylko my mówimy, używając mikrofonu przy słuchawkach podłączonych do komputera.

Warto również wiedzieć, że w programach do dyktowania możemy dyktować także znaki przestankowe, takie jak kropki, przecinki, średniki itd. Przed rozpoczęciem korzystania z danego narzędzia należy zadbać o to, abyśmy wiedzieli co chcemy podyktować i żeby prędkość naszego mówienia była dostosowana do możliwości programu. Trudno jest to jednoznacznie ocenić, ale gdy tylko spróbujemy podyktować kilka zdań, będziemy w stanie stwierdzić, czy tempo naszego mówienia jest odpowiednie dla danego programu.

Wiele programów umożliwia edycję podyktowanego tekstu. Dany tekst możemy sformatować, korzystając z dostępnych ustawień. W wielu przypadkach tekst możemy również pobrać lub od razu wydrukować. Jeśli chcemy korzystać z takich narzędzi do przygotowywania zajęć lub dokumentacji szkolnej, to najlepiej przekopiować podyktowany tekst do pliku typu Word i tam jeszcze dokonać autokorekty.

Z czego skorzystać?

# Speech Texter
Jeśli chcemy skorzystać z pisania głosowego w wersji bezpłatnej, możemy skorzystać z narzędzia Speech Texter. (https://www.speechtexter.com/). Po otwarciu strony pojawi się okienko, w którym będziemy mogli zapisywać nasze treści. Po prawej stronie zamieszczona jest także legenda symboli możliwych do wykorzystania podczas dyktowania. Na górnym pasku mamy możliwość prostej edycji tekstu, takiej jak cofnięcie, podkreślenie, pogrubienie, wyśrodkowanie, dodanie listy punktowej lub pobranie i drukowanie. Przy korzystaniu z tego narzędzia musimy pamiętać o tym, żeby dyktować treść w odpowiedni sposób. Musi być to wyraźne i czytelne dla programu. Dlatego warto go przetestować, czytając kilka zdań, i zobaczyć, jakie tempo czytania jest najlepsze. 

Korzystając z tego programu, musimy wziąć także pod uwagę to, że czasem serwer może być przeciążony lub słowa mogą być błędnie odczytane. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić co ma na to wpływ, ale możemy domyślać się, że chodzi o aktualną liczbę użytkowników online oraz o obciążenie sieci. Może zdarzyć się tak, że będziemy chcieli coś podyktować, ale programie nie będzie chciał z nami współpracować. Niestety tak też się może zdarzyć. Możemy wtedy spróbować ponownie uruchomić komputer oraz daną aplikację albo po prostu podyktować tekst, korzystając z pisania głosowego na dysku Google Drive. 

# Funkcja dyktowania w Windows 10
Możliwe jest również używanie funkcji dyktowania, aby pisać na komputerze za pomocą głosu Windows 10. W tym celu musimy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami. „Używaj funkcji dyktowania do konwersji mowy na tekst w dowolnym miejscu na komputerze osobistym z systemem Windows 10. Funkcja dyktowania używa rozpoznawania mowy, która jest wbudowana w system Windows 10, więc nie trzeba niczego pobierać i instalować, aby można było z niej korzystać.

Aby rozpocząć dyktowanie, zaznacz pole tekstowe i naciśnij klawisz logo Windows + H, aby otworzyć pasek narzędzi dyktowania. Następnie powiedz cokolwiek. Aby zatrzymać dyktowanie w dowolnym momencie podczas dyktowania, powiedz „stop dictation”. Jeśli używasz tabletu lub ekranu dotykowego, naciśnij przycisk mikrofonu na klawiaturze dotykowej, aby zacząć dyktować. Naciśnij go ponownie, aby zatrzymać dyktowanie lub powiedz „stop dictation”.

Aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznawania mowy, zobacz temat Korzystanie z rozpoznawania głosu w systemie Windows 10. Aby dowiedzieć się, jak skonfigurować mikrofon, przeczytaj temat Jak skonfigurować i przetestować mikrofon w systemie Windows 10”1. 
 

Warto wiedzieć

Możliwe jest także dyktowanie w różnych językach. Docelowo ustawiony jest język polski. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy dyktowali treść również w języku angielskim. Korzystając z tego narzędzia, możemy przeprowadzać z uczniami wiele różnych inspirujących gier i zabaw językowych. 


Głosowe wprowadzanie tekstu 

Aby skorzystać z tej możliwości, należy zalogować się na pocztę Gmail poprzez przeglądarkę Chrome. Klikamy prawy, górny róg i wybieramy ikonkę dysku. Następnie wybieramy z lewej strony polecenie „Nowy” → „Dokumenty Google” → „Narzędzia” i wybieramy opcję „Pisanie głosowe”. Musimy mieć podłączony mikrofon i dać pozwolenie na rejestrację z niego dźwięku. Możemy także użyć skrótu z klawiatury Clt+Shift+S. Przy dyktowaniu musimy upewnić się, że ikonka mikrofonu jest aktywna, aby móc dyktować. Jeśli się wyłączy – ponieważ zrobiliśmy za długą przerwę z dyktowaniu – aktywujemy ją raz jeszcze. 
 


Jeśli mamy wątpliwości dotyczące pisania głosowego, możemy skorzystać z pomocy, odwiedzając poniższą stronę internetową: https://support.google.com/docs/answer/4492226?hl=pl.

Aplikacja obsługuje ponad 60 różnych języków. W tym polski i angielski. Warto pamiętać, że w celu uzyskania lepszych wyników, używamy mikrofonu wysokiej jakości, usuwamy wszelkie hałasy w tle, mówimy głośno i wyraźnie.
 

Dodatek do przeglądarki

Możemy również skorzystać z dodatku do przeglądarki Chrome (Głos na tekst), który pozwoli nam pisać głosowo. Aby go akty­­wo­wać, należy znaleźć go w bibliotece dodatków, a następnie zainstalować. 
Link: https://chrome.google.com/webstore/detail/voice-to-text/jdcdafhjjjfnkoeilnjmnadadaoehgdc?hl=pl.


Propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem dyktowania

  1. Uczniowie mają za zadanie wybrać dany tekst w podręczniku językowym, a następnie, korzystając z danego rozwiązania, podyktować tekst. Na wykonanie zadania mają określony limit czasu, dany odgórnie przez nauczyciela. Zadanie zostaje uznane jako wykonane, jeśli uczniowie podzielą się z nami podyktowanym tekstem. Tutaj także mamy kilka możliwości do pracy z tekstem. Musimy założyć, że w tekście mogą zdarzyć się różne błędy. Wtedy przy pracy z takim tekstem uczniowie mają za zadanie poprawić tekst podyktowany poprzednio przez danego ucznia. Gdy uczniowie poprawią już dany tekst, mają za zadanie znaleźć go w podręczniku i porównać, czy naniesione zmiany są poprawne. Możemy również podyktowany przez uczniów te...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy