Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

30 czerwca 2020

NR 17 (Czerwiec 2020)

Planer językowy – do czego mi to potrzebne?

0 414

Jaki powinien być efektywny planer językowy? Przede wszystkim powinien być dopasowany do wieku oraz możliwości naszych uczniów. Poniżej znajduje się kilka elementów, które pomogą nam w tym, aby taki planer językowy pomagał naszym uczniom w rozwijaniu ich zdolności językowych. 

Propozycje zawartości

  • Rubryki stałe i rubryki zmienne
    To ważny element planowania językowego, który gwarantuje, że każdy uczeń będzie pracował nad określonymi elementami. W zależności od tego, w jakim wieku są uczniowie i jakie mamy najważniejsze cele do zrealizowania, możemy zaproponować uczniom prace ze stałymi rubrykami w takim planerze językowym. Z drugiej strony rubryki mogą być też zmienne i dopasowane do klasy i danego poziomu.
     
  • Habit tracker
    Jednym z przykładów takiej rubryki może być, na przykład habit tracker, dotyczący monitorowania różnych czynności codziennych związanych z językiem angielskim. Polega to na tym, że uczniowie tworzą prostą tabelę, w której po lewej stronie mają do wpisania w szersze kolumny od trzech do pięciu różnych aktywności językowych, które powinny zajmować od 3 do około 5 minut i które powinny być wykonywane codziennie. Możemy tutaj zaproponować uczniom wiele modyfikacji. Uczniowie mogą codziennie wybierać, na przykład jedną lub 2 rodzaje aktywności i zaznaczać wykonanie danego zadania w dalszej części tabeli poprzez dodanie odpowiedniego znaku, symbolu lub koloru. Przykładowo, wykonanie zadania może być zaznaczone kolorem zielonym lub znakiem tik (V). Można też zaznaczać zadania, które nie zostały wykonane, na przykład kolorem czerwonym lub pomarańczowym albo symbolem X. Każdy uczeń powinien stworzyć swoją własną legendę dotyczącą własnych symboli. Legenda taka powinna znaleźć się pod tabelą na dany miesiąc. Ważne jest również to, że im młodsi uczniowie, tym mniej zadań powinni mieć do wykonania, a ich zadania powinny być krótsze. Uczniowie starsi powinni mieć większy wybór zadań. Każde z zadań może trwać więcej niż 5 minut. Dlatego właśnie stosowanie trackerów jest metodą na uzyskanie efektywnego planera językowego, a jednocześnie daje wiele możliwości do personalizacji różnych zadań.

Poniżej przykłady zadań, które można zasugerować uczniom do wpisania do ich habit trackera. 

POLECAMY

  • Posłuchanie swojej ulubionej piosenki i znalezienie transkrypcji tekstu, a następnie przetłumaczenie piosenki. 
  • Zagranie w grę językową online. 
  • Przeczytanie wiadomości w języku angielskim. 
  • Opowiadanie na głos o tym, co może wydarzyć się danego dnia, jakie uczeń ma plany.
  • Rozwiązanie jednego zadania gramatycznego. 
  • Przeczytanie jednego rozdziału lub strony z książki w języku angielskim i napisanie trzech zdań o tym, co było w tekście. 

     


Takich przykładów można by dodawać jeszcze więcej. Najważniejsze jest to, żeby zadania były różnorodne i zmieniały się co miesiąc.

Ćwiczenie
Przed przedstawieniem uczniom tematu habit tracker przeprowadzamy z uczniami następujące ćwiczenie. Wykorzystujemy metodę burzy mózgów i pytamy uczniów o to, co lubią robić w czasie wolnym. Wszystkie pomysły zapisujemy na tablicy. Następnie wspólnie z uczniami zastanawiamy się, jak do tych różnych czynności, które lubią wykonywać uczniowie, możemy dodać język angielski. Przykładowo, jeśli uczniowie lubią słuchać muzyki, mogą znaleźć transkrypcję piosenki i zrobić jej tłumaczenie lub też wypisać dwa ciekawe słowa lub frazy z tekstu i wpisać je do swojego planera językowego. 

Powinniśmy dać uczniom czas na to, żeby sami wymyślili kilkanaście różnych rozwiązań dotyczących tego, jak można wykorzystać język angielski przy oglądaniu filmów i seriali, przeszukiwaniu Internetu, rozmowach przy użyciu komunikatorów internetowych, i nie tylko. Możemy również poprosić uczniów, aby pomyśleli o tym zadaniu i zebrać odpowiedzi, na przykład w następnym tygodniu. Uczniowie mogą zaprezentować swoje pomysły w języku angielskim lub z elementami języka angielskiego, jeśli ich sprawności językowe na to pozwalają. W ten sposób będziemy mogli nie tylko dać uczniom szansę do ćwiczenia mówienia w języku angielskim, ale także uzyskamy całkiem pokaźną pulę różnych pomysłów, które będziemy mogli wykorzystać przy planowaniu planera językowego. 

Istotne jest też to, żebyśmy zadbali o to, aby w takim językowym habit trackerze znalazły się także zadani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy