Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

6 sierpnia 2019

NR 12 (Sierpień 2019)

Play, pause, rewind: o konieczności uważnego słuchania i ciekawych zadaniach opartych na listeningu

0 69

Mógłby pan powtórzyć? Która strona? Które ćwiczenie? Na którym przykładzie jesteśmy? Uczniowie często nie słuchają i/albo nie słyszą. Jeśli czasem macie wrażenie, że nikt Was nie słucha, w artykule opiszę kilka pomocnych ćwiczeń, by uczniowie zaczęli faktycznie słyszeć to, co wpada im do uszu na Waszych zajęciach.

Listeningów w podręcznikach do nauki języka angielskiego jest stosunkowo dużo. Sprawdzają się dobrze jako wprowadzenie do tematu, utrwalenie poznanego w rozdziale słownictwa czy wstęp do zadania opartego na komunikacji. Listening jest przecież jednym z komponentów niemal każdego egzaminu językowego, dlatego zdecydowanie warto poświęcić mu nieco więcej uwagi i może choć trochę uatrakcyjnić sztampowy scenariusz jego prowadzenia. Szczególnie wtedy, kiedy któryś z nich jest za długi i nudny.

CD 1, HA, p 22, Ex 1
Silent Listening

Jednym z moich ulubionych sposobów wykorzystania listeningu jest odtwarzanie go na granicy słyszalności. Przyzwyczajałem uczniów do czystego, dobrze słyszalnego – nawet na końcu kilkumetrowej sali – dźwięku, odgrywanego z radia, głośnika czy laptopa. Tym samym ograniczałem im liczbę okazji do wykorzystania zmysłu słuchu i jednocześnie nieco rozleniwiałem. Zmniejszenie głośności odtwarzanego tracku sprawiło, że uczniowie z moich grup musieli przyciszyć samych siebie, żeby zrozumieć, o czym było nagranie. Stali się bardziej uważni, spokojniejsi, bardziej opanowani. Ci wybierający miejsca najbardziej oddalone od mojego biurka na kolejnych zajęciach zaczęli przysuwać się do przodu. Postawiłem przed nimi wyzwanie, które z radością podjęli i chcą podejmować regularnie. Oni mają zagwarantowaną dobrą zabawę, mnie udało się ich zachęcić do skupienia i nieprzeszkadzania sobie nawzajem.

CD 1, HA, p 22, Ex 2
What’s the difference?

Odnajdowanie różnic nie musi być ćwiczeniem związanym tylko z ilustracjami. W listeningu sprawdzi się równie dobrze. Wystarczy nagranie i jego scenariusz. Grupę dzielimy na dwa zespoły, które będą ze sobą współpracować. Jeden z zespołów słucha wybranego przez nas nagrania i wynotowuje najważniejsze ich zdaniem informacje. W tym samym czasie drugi zespół czyta tapescript tego samego listeningu nieco przez nas zmodyfikowany (usunięte fakty, zmienione nazwiska, dodane miejsca). Uczniów z obu zespołów łączymy w pary lub czteroosobowe zespoły i prosimy o znalezienie rozbieżności pomiędzy tekstem a nagraniem. W tym zadaniu nie liczy się prędkość, ale dokładność. Co więcej, uczniowie muszą słuchać i słyszeć nie tylko listening, ale siebie nawzajem, żeby wykonać zadanie poprawnie. Po skończonym ćwiczeniu rozdajemy nowe  role zespołom i zaczynamy zabawę od początku. Można nieco pomóc uczniom i nakierować ich na słowa czy typ informacji, które podmieniamy. Ćwiczenie sprawdzi się dobrze w każdej czytającej grupie.

CD 1, SB, p 22, Ex 3
Put on your headphones 

Muzyka i nagrania nie zawsze mu­szą dobiegać z głośników stojących na biurku nauczyciela. W niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem są słuchawki. Jeśli Wasi uczniowie mają problem ze skupieniem się, a każdy chichot czy pstrykanie długopisu wybija ich z rytmu pracy, poproście ich o przyniesienie słuchawek i skorzystanie z własnych telefonów. Każdy uczeń podłącza się do listeningu, który zaplanowaliście dla swojej grupy na dany dzień. Może to być występ z TED, ciekawy wywiad na YT czy piosenka. Możecie przetestować ćwiczenie na popularnym wśród Waszych uczniów temacie albo spróbujcie wybrać to, co łączy się bezpośrednio z omawianym tematem. Przygotujcie do tego kartę pracy z pytaniami lub informacjami do odnalezienia w trakcie słuchania. Wciskamy „play” i zaczynamy. Zaletą tego ćwiczenia jest to, że jeśli któryś z uczniów nie usłyszy lub nie zrozumie danego fragmentu, może bez obaw i bez przeszkadzania innym do niego wrócić. Po takich zajęciach warto zainteresować uczniów tematem podcastów w języku angielskim i pokazać im pozytywne strony ich subskrypcji i regularnego zanurzania się w języku angielskim.

Listening jest jednym z komponentów niemal każdego egzaminu językowego, dlatego zdecydowanie warto poświęcić mu nieco więcej uwagi.

CD 1, SB, p 22 Ex 4
Audioguide

Skoro już jesteśmy w temacie słuchawek, warto pokusić się także o lekcje z zaimprowizowanym audioprzewodnikiem. Przydadzą się telefony i darmowa strona do generowania QR kodów. Zaczynamy od wybrania karty pracy i linków do materiałów audio, które nasi uczniowie mają odsłuchać. Szyfrujemy je za pomocą QR kodów. Rozwieszamy w rozmaitych miejscach w klasie czy innej przestrzeni, w której się znajdujemy (warto wyjść na korytarz lub na teren poza budynkiem, jeśli mamy taką możliwość). Uczniowie skanują kody z pomocą telefonów ­komórkowych i rozwią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy