Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Otwarty dostęp

27 sierpnia 2020

NR 18 (Sierpień 2020)

Rozgrzewanie na ekranie, czyli pomysły na online warm-up

26

Wyobraź sobie sportowca, który bez rozgrzania mięśni staje na linii startu, rzuca oszczepem albo skacze wzwyż. Wyobraź sobie ogrodnika, który bez przygotowania gleby sadzi rośliny, albo wielbiciela kawy, który o poranku zapomina o przygotowaniu kubka tego napoju. Okropne, prawda? Niedopuszczalne! A teraz popatrz na swoich uczniów i zastanów się, czy pozwalasz się im „rozgrzać” i przygotować na to, co się za chwilę stanie na Twoich zajęciach online (i nie tylko)…

Rozgrzewka to obowiązkowa część zajęć językowych, tzw. uruchomienie uwagi, niezwykle ważny etap, podczas którego pozwalamy uczniom „przełączyć się”, wejść w atmosferę, zbudować poczucie bezpieczeństwa i łagodnie przejść do celu lekcji. Kilka początkowych minut (3–5 min) może zdecydować o skuteczności całego spotkania. Ten krótki wstęp powinien wprowadzić mózgi naszych uczniów w stan gotowości i oczekiwania na dalszy rozwój wydarzeń. Dlatego dobrze, jeśli warm-up jest przyjemny, zaskakujący, pobudzający ciekawość i oddziałujący na zmysły. 

Czy zatem ucząc online zapewniamy naszym uczniom ten ważny etap? Jak go zorganizować, aby spełniał powyższe cele? Zapraszam na przegląd pomysłów na rozgrzewki językowe online z podziałem na dwie grupy: rozgrzewki bez e-narzędzi oraz warm-up’y przygotowane przy pomocy prostych i intuicyjnych darmowych stron internetowych. Zaznaczam, że artykuł dotyczy rozgrzewki przeprowadzanej w warunkach online na żywo (możliwość udostępniania ekranu, przesyłania plików, podziału na breakout roomy), ale pomysły można swobodnie przystosować do pracy bezpośredniej w klasie.
 

POLECAMY

Cel rozgrzewki językowej to przede wszystkim:

  • Uruchomienie i skupienie uwagi ucznia.
  • Wprowadzenie w nastrój zajęć.
  • „Przełamanie lodów”.
  • Wytworzenie elementu oczekiwania, zaintrygowanie ucznia.
  • Komunikacja.
  • Powtórzenie i utrwalenie materiału – recycling językowy.
  • Wzrost motywacji.
  • Nakierowanie na cel lekcji.


No e-tools needed!, czyli WARM-UP bez e-narzędzi

  • Odgadnij temat lekcji – pokazujemy na ekranie chmurę wyrazów lub zdjęcie ściśle powiązane z tematem i celem zajęć. Prosimy, aby uczniowie przedyskutowali w parach lub małych grupach, o czym będą zajęcia, generując przy tym jak największą ilość słownictwa (wyrażeń, kolokacji), oraz aby spróbowali sformułować temat (cel) zajęć. Można przygotować pytania pomocnicze. 
     
  • Taboo ze słówkami – nauczyciel przesyła każdemu uczniowi jedno słówko na prywatnym czacie (np. z poprzedniej lekcji) i prosi, aby uczeń wytłumaczył je na forum (podał jego definicję) bez używania tego słowa. Uczniowie mogą zadawać pytania. Uczeń, który odgadnie słowo układa z nim zdanie.
     
  • I’m like..., czyli „Jestem jak...” – czasami, gdy podczas powitania wyczuwam w grupie obniżoną energię lub, odwrotnie, nadmierne rozgadanie i ekscytację, proszę, aby uczniowie rozejrzeli się dookoła i wybrali jedną rzecz (taką, która pierwsza przyciągnie ich wzrok i uwagę). Następnie proszę, aby dokończyli zdanie: „Jestem jak… (ta rzecz), ponieważ…”. Wychodzi z tego niezła sesja terapeutyczna, uczniowie czasami znajdują niezwykłe porównania i tym samym pobudzają mózg do pracy oraz gimnastykują język (przykłady z mojej klasy: I’m like the sun outside the window – cheerful and full of energy. I’m like a computer – I have a lot of information and I give advice to my friends. I’m like a sofa – lazy and sleepy).
     
  • Chain story – „łańcuszkowe” historie to fantastyczny sposób na rozgadanie uczniów. Nauczyciel podaje pierwsze zdanie (najlepiej, jeśli dotyczy minionych zajęć lub materiału, który chcemy powtórzyć). Uczniowie po kolei muszą dodać jedno zdanie do opowieści (można wypisać słowa, które powinny znaleźć się w opowieści). I tak, np., powtarzając czas Past Simple, zaczynamy zdaniem: Yesterday Karen met Tom. Pierwszy uczeń dodaje: They decided to go to the cinema. Kolejny: Karen and Tom saw a very boring film. Kontynuujemy historię do momentu wypowiedzenia zdania przez ostatniego ucznia. Aby pozostali słuchacze się nie nudzili, prosimy, aby notowali każdy czasownik w czasie przeszłym, jaki pojawi się w opowieści. Na zakończenie zajęć można spróbować odtworzyć całą historię na podstawie słów, które zostały zanotowane. 
     
  • 30-second talk – podajemy 3–5 słówek (np. z poprzedniej lekcji albo wprowadzamy nowe, proste słownictwo) i prosimy, aby uczniowie rozmawiali w parach – jest jeden warunek: podczas 30-sekundowej rozmowy muszą użyć wszystkich podanych słów.
     
  • Expanding story – nauczyciel pisze jedno słowo. Zadaniem uczniów jest dodanie od 1 do 3 kolejnych. Np. zaczyna słówko go, uczeń dopisuje go to bed, następny go to bed right now, kolejny She said: go to bed right now. Jedyną zasadą jest to, że słowa dodajemy tylko na początek lub koniec tego, co już zostało napisane. Oczywiście inną odmianą „expanding story” jest dodanie słówek w jakimkolwiek miejscu w zdaniu z zachowaniem poprawności językowej.
     
  • Cutting down the story – to odwrotność „expanding story” – wyświetlamy długie zdanie (albo tekst zbudowany z kilku długich zdań). Zadaniem uczniów jest eliminowanie słów z zachowaniem poprawności gramatycznej. Przykład zdania: The princess was awakened by the kiss of a handsome prince.
     
  • Changing sentences – ostatnia „wariacja” ze zdaniami to wymiana słowa w zdaniu z zachowaniem poprawności językowej. Nauczyciel podaje zdanie. Zadaniem słuchaczy jest wyrzucenie jednego słowa i zastąpienie go innym. Robią to po kolei. Przykładowe zdanie: He wrote a letter to his sister. Tom wrote a letter to his wife. Tom read a letter from his grandmother itd.
     
  • Martian, czyli niekończąca się opowieść – uczniowie pracują w parach. Jeden z nich jest Marsjaninem, który nic nie rozumie. Pierwszy uczeń wypowiada zdanie (z użyciem słówka z poprzednich zajęć), np.: People travel in cars. Drugi uczeń (Marsjanin) pyta: What are cars? Pierwszy wyjaśnia: Cars are things with an engine and four wheels. Marsjanin dopytuje: What does an engine look like? Rozmowa jest kontynuowana dopóki nie skończą się pomysły… albo nie będzie nudna.
     
  • Bramkarz w akcji – uwielbiam wykorzystywać tę aktywność na zajęciach na żywo. Staję wtedy w drzwiach i zadaję każdemu uczniowi zagadkę z poprzedniej lekcji. Może to być słówko, jakaś konkretna informacja albo przetłumaczenie zdania. Wchodzi ten, który zna odpowiedź, jeśli nie potrafi odpowiedzieć – wraca na koniec kolejki. W warunkach zajęć online możemy uczniom, którym się udało udostępnić tablicę i pozwolić pisać czy malować (zazwyczaj bardzo to lubią), a pozostałym udostępniać tę możliwość po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi.
     
  • Secret question – nauczyciel wysyła w prywatnym czacie pytania, następnie uczniowie mają na nie odpowiadać, nie używając słów zawartych w pytaniach. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć to pytanie i dokładnie je odtworzyć/sformułować. 

E-tools wanted!, czyli warm-up z e-narzędziami

Do przygotowania poniższych rozgrzewek używamy darmowych i ogólnodostępnych platform i stron www. Zadania nie są czasochłonne, ich stworzenie zajmuje ok. 10–15 minut w zależności od poziomu znajomości danego narzędzia.

  • Wheel decide (https://wheeldecide.com/), czyli koło fortuny z milionem rozgrzewkowych możliwości. Nauczyciel przygotowuje zestaw pytań, słówka z poprzednich zajęć, zagadnienia gramatyczne, zdania z lukami i wpisuje w pola na kole. Podczas rozgrzewki uruchamiane jest koło i wybrany uczeń wykonuje wskazane przez koło polecenie lub odpowiada na pytanie.
     
  • Brainstorming dobry na wszystko – burza mózgów to świetny sposób na rozgrzewkę. Nikt nie czuje się pominięty, odpowiedzi są anonimowe, można „chwalić się” wiedzą, powtarzać i generować pomysły. Darmowymi narzędziami, które wspaniale sprawdzają się przy takich aktywnościach są: 

    AnswerGarden (https://answergarden.ch/)
     ...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy