Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Sposoby na TED w szkole

0 28

Co zrobić, gdy uczniowie są zbyt przywiązani do używania podręcznika? W jaki sposób możemy pokazać im inną, ciekawszą stronę słuchania po angielsku? Jak możemy zainspirować uczniów do szukania treści na własną rękę i do pracy z nagraniami w domu? Na te i podobne pytania odpowiedź jest jedna: Ideas worth spreading, czyli TED Talks.

TED, czyli co?

To seria konferencji naukowych organizowanych corocznie przez amerykańską fundację. Główne konferencje słynnego TED (Technology, Entertainment, Design) odbywają się co roku w Kalifornii i Edynburgu. Przemawiali na nich Bill Gates, Desmond Tutu, Steve Jobs, Bono, tysiące znanych i nieznanych ludzi. Wszyscy dostają 18 minut, by zarazić swoją ideą, pasją, opowiedzieć o wynalazku, natchnąć nadzieją. Bilety kosztują kilka tysięcy dolarów, ale rozchodzą się na pniu. 
Na całym świecie organizowane są też mniejsze klony TED z darmowym wstępem. Rocznie odbywa się kilka tysięcy takich spotkań na uczelniach, w teatrach, nawet na ulicy. Nazywa się je TEDx-ami. W Polsce pierwszy odbył się w Warszawie w 2010 r.1 

Zalety

Konferencje te dostarczają wiele korzyści. Oto najważniejsze z nich. 

  • Wiele tematów
    Tematyka poruszanych wystąpień jest bardzo szeroka. Możemy wybrać spośród wielu propozycji, wśród których znajdują się takie, jak: technologia, nauka, biznes, innowacje, zdrowie, środowisko, przyszłość, rozwój osobisty, społeczeństwo.
  • Długość trwania
    Dostępnych jest wiele długości nagrań – od kilku minut do kilkunastu. Dzięki temu możemy przygotować różne materiały w zależności od tego, na jakim poziomie są nasi uczniowie lub jaką ilością czasu dysponujemy na lekcjach. 
  • Sposób prezentacji tematu
    Każdy z prelegentów prezentuje swój temat w odmienny sposób. Mimo że wystąpienia mają wiele punktów wspólnych, to jednak każde z nich jest wyjątkowe. Historie, którymi dzielą się twórcy, są zapisami ich życia lub ich przemyśleniami albo pomysłami czy innowacjami. Przekazy są autentyczne, a z językowego punktu widzenia istotne jest pokazanie uczniom różnych akcentów angielskich oraz sposobów na przekazanie wiedzy i używanie różnych słów czy fraz do tego celu. 
  • Poznawanie nowych pomysłów
    Dzięki słuchaniu wystąpień uczniowie są otaczani przez nowe idee, które stanowią na nich źródło inspiracji. Znam wielu uczniów, którzy wdrażają treści z wystąpień do swojego życia i widzą duże efekty takiego działania. Co więcej, pokazujemy uczniom różne sposoby patrzenia na daną rzeczywistość, dzięki czemu wspieramy ich aktywność oraz krytyczne myślenie. 
  • Uczenie języka angielskiego
    Oglądając wystąpienia, uczniowie w szybszy sposób budują bazę nowego słownictwa oraz osłuchują się z językiem angielskim. Wystąpienia TED to kopalnia wiedzy, jeśli chodzi o poszerzanie swoich możliwości językowych. Każdy z uczniów znajdzie coś dla siebie. Uczniowie, którzy niedawno zaczęli naukę angielskiego, mogą także korzystać z tych wystąpień, będą jednak musieli poświęcić o wiele więcej własnej pracy w tłumaczenia skryptu i słuchać w spowolnionym tempie. Najbardziej efektywne jest słuchanie, jeśli uczniowie są na poziomie pre-intermediate i wyższym.
  • Poszerzanie horyzontów
    Nie bez przyczyny wystąpienia TED są nazywane ideas worth spreading, ponieważ stanowią źródło wielu inspiracji. Nie tylko uczniowie mogą poznawać nowe sposoby patrzenia na rzeczywistość lub poznawania czyjegoś punktu widzenia. Pracuję z takimi materiałami od kilku lat i sama doświadczam wielu inspiracji po odsłuchaniu prezentacji. 
  • Materiały dodatkowe
    Wystąpienia zawierają w sobie transkrypt, dlatego z powodzeniem można wykorzystać je przy tworzeniu słuchania lub przy tworzeniu zadań do tekstu. Dzięki transkryptowi możemy także zadawać pytania i tworzyć z przedstawionych treści materiały do czytania dla uczniów.
  • Różne możliwości
    W łatwy sposób możemy za pomocą transkryptów uczyć elementów gramatyki, słowotwórstwa, słownictwa, idiomów. To wszystko powoduje, że wystąpienia mogą być używane na wiele różnych sposobów i nie powodują nudy u uczniów.

Materiały internetowe

W zasobach internetowych znajdziemy różne możliwości ­zastosowania edukacyjnych wy­stąpień. Wśród nich znajdują się trzy serwisy godne polecenia:

  1. //ed.ted.com/lessons – podstawowa strona, którą możemy odwiedzić w celu inspiracji i planowania lekcji z uczniami. Znajdziemy tutaj materiały do słuchania – od wideo mających pół minuty, aż do tych najdłuższych, półgodzinnych. Należy zwrócić uwagę na to, że w łatwy sposób – za pomocą dostępnej wyszukiwarki – możemy dopasowywać takie parametry, jak: datę dodania pliku, długość, popularność. Możemy przygotować lekcję, bazując na zainteresowaniach naszych uczniów. Możemy także szukać po wszystkich kategoriach dostępnych w TED Talks. To powoduje, że przygotowanie treści do lekcji jest bardzo szybkie. Gdy znajdziemy nasz temat, mamy do wyboru kilka opcji. Pierwsza z nich to oglądanie, następna opcja to quiz-test do danego materiału w formie testu z podanymi odpowiedziami lub pytań otwartych. Następnie mamy sekcję, dzięki której możemy poznać dodatkowe inspiracje lub materiały, które mogą urozmaicić tematykę podanego wideo. 
  2. //eslbrains.com/ – wchodząc na tę stronę, możemy przeszukiwać materiały do zajęć z naszymi uczniami, biorąc pod uwagę temat wystąpienia TED. Mamy do wyboru: angielski biznesowy, sprawy globalne, technologię, życie, sztukę. Możemy także szukać po poziomach zaawansowania: od B1 do C1. Po wyborze danego tematu możemy przeczytać najważniejsze informacje o tych planach lekcji, m.in. jaki jest poziom, jaka zawartość gramatyczna, ile czasu potrzeba na zrealizowanie z uczniami. Do tego mamy dostęp do opisu każdej lekcji z ważnymi punktami, które możemy wziąć pod uwagę, jak również z proponowanym opisem przebiegu lekcji. Na końcu znajdziemy materiały do pobrania w formie dla ucznia i dla nauczyciela. Ważne jest to, że strona jest aktualizowana na bieżąco, dzięki czemu znajdziemy tam różne nowe materiały. Jeśli chcemy, możemy także szukać w bazie Premium (baza płatnych materiałów), ale nie jest to konieczne.
  3. //tedxesl.com/ – znajdziemy tam materiały związane z TED Talks w podziale na różne kategorie. Co ciekawe, tutaj mamy możliwość sortowania poziomów od pre-intermediate, aż do poziomu fluency. Wybieramy tytuł przemówienia, cele, jakie osiągnie uczeń po realizacji danego tematu, oraz tematy, które są poruszone w wystąpieniu. Do tego oczywiście możemy pobrać plan lekcji w osobnym pliku. Mimo że strona nie jest już odświeżana, to znajdujące się na niej materiały mogą stanowić inspiracje lub gotowe lekcje językowe. 

Przykładowe rodzaje zadań

  • Rozsypanka – uczniowie mają do dyspozycji transkrypt danego wystąpienia. Jest pocięty na bloki. Mogą być to kolejne akapity lub nawet dwa czy trzy zdania z wystąpienia. Wszystko zależy od tego, jak długie jest wystąpienie. Uczniowie mogą składać w odpowiedniej kolejności transkrypt z danego przemówienia w parach, na czas lub też w grupach.
  • Uzupełnianie –  uczniowie ­dosta­ją fragment ­transkryp­tu z wys­tąpienia, a nas­tępnie ich zadaniem jest wpisanie w luki odpowiednich wyrazów. Dzięki temu ćwiczą gramatykę, składnię zdań, słownictwo, słowotwórstwo. Mogą także uzupełniać transkrypt swoimi pomysłami – ważne tylko, aby wprowadzone fragmenty były poprawne pod względem gramatycznym.
  • Synonimy – uczniowie otrzymują tekst wystąpienia z podkreślonymi wyrazami lub frazami. Następnie ich zadaniem jest zastąpienie podkreślonych wyrazów synonimami w ten sposób, aby zachować sens zdania wyjściowego. To ćwiczenie pomoże w przygotowaniu do matury i do zadań na parafrazowanie. W ten sposób może być użyte nie tylko w formie pisemnej, ale także w mówionej, kiedy czytamy uczniom jedno zdanie, a następnie prosimy, aby wymyślili swoje, które będzie parafrazą przeczytanego zdania. Ważne jest to, żebyśmy byli otwarci na różne możliwości, aby uczniowie mogli tworzyć dwie lub trzy parafrazy danego zdania. 
  • Pisanie ze słuchu – uczniowie słuchają krótkich, wybranych fragmentów wystąpień. Słuchają pierwszy raz po to, by poznać zawartość i główną myśl. Następnie przy drugim słuchaniu zapisują wyrazy, które są dla nich nowe. Jesteśmy otwarci na to, że uczniowie mogą zapisywać z błędami lub mogą zapisywać je tak, jak słyszą. Następnie uczniowie pracują w parach i porównują swoje zestawy wyrazów. Z całą klasą pracujemy nad stworzeniem listy nowych wyrazów. Po stworzeniu takiej listy możemy z nią pracować na dalszych etapach lekcji. Ważne jest także zaprezentowanie poprawnego zapisu wyrazów jeszcze na lekcji. 
  • Wybór – uczniowie sami losują temat. Najlepiej, jeśli wybiorą go odpowiednio wcześniej, byśmy mogli przygotować materiały do lekcji. Aby zaoszczędzić swój czas, możemy przygotować swoje lekcje, a następnie wymienić się nimi z innymi nauczycielami. Możemy także wykorzystać gotowe materiały w sieci. Dodatkowo, jeśli uczniowie sami wybiorą temat, będą czuli się do niego przywiązani i powinni być uważniejsi na lekcji i bardziej zmotywowani do pracy.
  • Cytat – w tym ćwiczeniu potrzebne jes...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy