Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

19 czerwca 2018

NR 5 (Czerwiec 2018)

Sprytne sposoby na sprawdzanie pracy domowej

0 59

Sprawdzanie prac domowych jest nużące zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Jeśli odbywa się podczas zajęć, tracimy czas na inne wartościowe ćwiczenia (a pierwszy kwadrans lekcji jest najcenniejszy dla uwagi naszych uczniów). Jeśli zaś zabieramy prace uczniów do domu, spędzamy nad nimi dużo czasu. Staramy się, jak możemy, by zrozumieć, co umknęło uwadze naszych uczniów. Gdy popełniają błędy, uzupełniamy ich prace komentarzami, a uczniowie spojrzą tylko na ocenę i schowają swoje prace, by nigdy już do nich nie wrócić. Są jednak sposoby na to, by zaoszczędzić swój czas, wykorzystując proces sprawdzania pracy domowej z korzyścią dla uczniów.

Ucz się, ucz – ja dam ci klucz

Nie ma nic złego w pokazaniu uczniom klucza z rozwiązaniami do ćwiczeń będących zadaniem domowym, pod warunkiem że robimy to dopiero wówczas, gdy ćwiczenia są wykonane. To nie tylko doskonały sposób na zmotywowanie uczniów raz jeszcze do pochylenia się nad wprowadzonym zagadnieniem, ale też dowód naszego zaufania do nich i oddanie odpowiedzialności uczniom za proces własnego uczenia się. Uczeń otrzymujący sprawdzone przez nauczyciela zadanie domowe zwykle skupia się na ocenie. Jeśli jest z niej zadowolony, nie wczytuje się już w komentarze i szczegóły. Uczeń, który sam sprawdza sobie zadanie domowe, jest skoncentrowany na treści. Kolejne poprawnie wykonane ćwiczenia budują poczucie własnej wartości, a samodzielnie zauważone potknięcia skłaniają do zadawania pytań.

Podaj dalej

Innym sposobem na oddanie odpowiedzialności uczniom jest zaproponowanie, by sprawdzili sobie w parach pracę domową. Oprócz odznaczenia poprawnych i błędnych elementów powinni mieć możliwość zapisania kolegom komentarzy z informacją zwrotną. Zwykle trudno jest zauważyć własny błąd, ale zdecydowanie łatwiej zlokalizować go u kogoś. Dodatkowo, jeśli po wzajemnym sprawdzeniu pracy domowej jest też chwila na wyjaśnienie koledze, jak i dlaczego poprawna wersja brzmi inaczej, korzyść jest podwójna: dla ucznia słuchającego to odpowiedź na jego wątpliwości, a dla osoby wyjaśniającej to dodatkowe utrwalenie wiadomości.

Gdzie jest błąd?

Zrobienie błędu może być równie trudne jak udzielenie poprawnej odpowiedzi. Jeśli zadaniem uczniów jest intencjonalne popełnianie błędów, by później mogły zostać sprawdzone i poprawione przez ich kolegów, nauczyciel może odłożyć kolorowy długopis i skupić się na wspieraniu obu stron w zadaniu. Nawet gdy błąd nie zostanie wykryty przez osobę sprawdzającą, wciąż może zostać wyjaśniony przez ucznia, który go popełnił. Może się też zdarzyć, że osoba sprawdzająca wykryje więcej błędów, niż było w zamyśle ucznia tworzącego zadanie. Tu znów korzyść jest obopólna, a poszukiwanie błędów na czas może być...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy