Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

14 lutego 2019

NR 9 (Luty 2019)

Stwórz minikurs dla uczniów! To proste!

0 135

Czy kursy online są popularne? Czy można przy ich pomocy nauczyć się wielu różnych rzeczy i zdobyć i rozwinąć nowe umiejętności? Oczywiście, że tak. Jeśli jesteś nauczycielem, który choć raz korzystał z dobrodziejstw kursu online i zastanawiasz się nad tym, czy lub jak taki kurs przygotować dla uczniów, ten artykuł pomoże Ci podjąć decyzje w tym temacie.

 

Czym jest kurs online?

Forma kursu online może być bardzo różnorodna. Najczęściej spotykane są następujące rodzaje kursów:

  • Kursy PDF – uczestnicy dostają w określonym czasie dostęp do kolejnych lekcji kursu, które są podane i przesłane w formacie PDF jako załącznik do e-maila lub dostępu do dysku wirtualnego albo też jako dostęp do zabezpieczonej hasłem platformy.
  • Kurs audio – uczestnicy otrzymują dostęp do plików w formacie MP3 na bieżąco podczas całego kursu. Zaletą tego rodzaju kursu jest możliwość odsłuchiwania plików na innych urządzeniach mobilnych, takich jak: telefony, tablety, laptopy. Kursanci mogą zgrać pliki i odsłuchiwać – na przykład – podczas prowadzenia auta. Materiały nie obciążają wzroku, można skupić swoją uwagę na innej wykonywanej czynności. Idealne dla słuchowców.
  • Kurs wideo – to obecnie najpopularniejsza forma kursów online. Uczestnicy otrzymują dostęp do plików wideo oraz materiałów dodatkowych w postaci linków wymienionych w pliku wideo. Korzysta się także z transkryptu lub notatek do pliku wideo. Taki rodzaj kursu jest najbardziej angażujący, ale jeśli będzie za długi, to uwaga widza i motywacja do wykonywania kolejnych lekcji łatwo może osłabnąć.
  • Kurs mieszany – to próba połączenia wielu opisanych wyżej form przekazu wiedzy w jednym kursie. Taki kurs może okazać się bardzo wartościowy, jeżeli wyraźnie określimy sobie grupę docelową oraz jej potrzeby i wyzwania.

Kim są nasi uczniowie?

Przed rozpoczęciem wszelkich działań związanych z utworzeniem minikursu online musimy odpowiedzieć sobie na pytania: Kim są nasi uczniowie? Czego od nas oczekują? Jakie są ich największe wyzwania językowe? Te trzy podstawowe pytania pozwolą nam na określenie zawartości kursu oraz dopasowanie odpowiedniej metody, technik, ćwiczeń i zadań aktywizujących. To wszystko, aby uczniowie w określonym przez nas czasie podnieśli swoje umiejętności językowe.
Może wydawać się, że skoro uczymy uczniów tak długo, to doskonale znamy ich potrzeby. Najczęściej tak jest, ale zawsze warto spojrzeć świeżym okiem na naszych uczniów, jak byśmy widzieli ich po raz pierwszy. Dystans pozwoli dojrzeć, jakie są największe wyzwania uczniów, a następnie zapisać je. Jest to ważne w stworzeniu optymalnego kursu.

O czym warto pamiętać przy tworzeniu treści online?

  • Zaplanujmy taki kurs, aby uczniowie mogli przejść przez niego sami poza zajęciami szkolnymi. Warto pomyśleć też o opcji wsparcia i tego, jak możemy je zapewnić.
  • Weźmy pod uwagę, że minikurs powinien odzwierciedlać problemy uczniów i je rozwiązywać oraz oferować realną wartość i jak najszybsze rezultaty.
  • Przygotujmy plan działania do mo­­tywacji uczniów podczas udziału w minikursie online.
  • Nasz kurs online powinien zachęcać uczniów do rozwinięcia tego tematu, a nie zupełnie go wyczerpywać. Pamiętajmy, że jest to jedynie minikurs online, a nie realizacja całego zagadnienia.
  • Po zredagowaniu zawartości kursu zostawmy nasze notatki na kilka dni, aby nabrać do nich dystansu. Potem stwórzmy ramowy plan kursu. Popatrzymy na niego „świeżym” okiem.
  • Przy tworzeniu materiałów do kur­su starajmy się wziąć pod uwagę różne preferencje dotyczące stylów uczenia się naszych uczniów. Możemy z doświadczenia (lub bazując na wcześniej wypełnionym przez uczniów teście) wiedzieć, ilu z naszych uczniów woli oglądać, ilu słuchać itp.
  • Porozmawiajmy z uczniami na temat pomysłu kursu online przed jego utworzeniem, aby dowiedzieć się, jaka jest informacja zwrotna uczniów i czy mają ochotę wziąć udział w takim projekcie. Przy tworzeniu kursu zastanówmy się: Czy czujemy się dobrze jako nauczyciele z taką formą przekazywania wiedzy? Czy lubimy występować przed kamerą? Czy może wolimy nagrywać swój głos? A może najlepszą formą będzie kurs formacie PDF, ponieważ bardzo lubimy pisać? Treści online powinny być dopasowane do możliwości uczniów, ale najważniejsze jest to, abyśmy jako nauczyciele czuli się swobodnie podczas prowadzenia kursu i jego nagrywania, byśmy byli autentyczni.

 

Podstawowe narzędzie do tworzenia minikursu online 

  • Tworzenie plików PDF. Po przygotowaniu materiału w pliku tekstowym można go zapisać i wyeksportować w formacie PDF. Istnieje też opcja skorzystania z narzędzi online typu konwerter plików, który zmieni nasz plik na wybrany format. Polecam przetestowanie narzędzia typu Small PDF lub automatyczny zapis do formatu PDF. 
  • Wyszukiwanie grafik. Ważnym elementem przy tworzeniu materiałów jest wykorzystanie obrazów lub grafik, które będą korespondowały z zawartością w zadaniu, ćwiczeniu i przedstawionej teorii. Tym samym dbamy o uczniów, dla których przekaz wizualny jest istotny. Możemy tworzyć swoje własne gra­­­­­­­­­­­fiki, ale jest to dość czasochłonne i wymaga odpowiednich umiejętności oraz programów graficznych. Łatwiejszym sposobem jest skorzystanie z bezpłatnych grafik. Przy korzystaniu z takich plików zawsze warto sprawdzić aktualną licencję i zgodę na użytkowanie pliku, aby respektować prawa autorskie. Niedopuszczalne jest natomiast kopiowanie bezpośrednio danego obrazka lub zdjęcia z wyszukiwarki Google, ponieważ nie możemy z całą pewnością wiedzieć, czy autor zdjęcia daje nam prawo do skorzystania bezpłatnego z jego pracy. 
  • Kurs można wzbogacić o materiał wideo lub w formacie MP3 lub linków czy kodów QR, ale na początek polecam stworzenie kursu w formie PDF.

Gdzie zamieszczać?

Nasze materiały możemy zamieścić w różnych miejscach – w zależności od tego, jakimi umiejętnościami dysponujemy. Jedną z łatwiejszych możliwości jest udostępnienie materiałów przy pomocy wirtualnych dysków, takich jak Google Drive.

Procedura jest bardzo prosta. Wystarczy po zalogowaniu się na swoją pocztę Gmail kliknąć w prawym górnym rogu na ikonkę dysku. Po otworzeniu zawartości możemy wybrać folder docelowy lub też umieścić plik bezpośrednio na dysku, bez folderu docelowego. Następnie klikamy we właściwości danego pliku i znajdujemy opcje „Udostępnij link”. Ostatnim krokiem jest skopiowanie linka bezpośredniego oraz sprawdzenie, czy po kliknięciu na niego przy wylogowanym koncie Gmail dostaniemy automatyczne przekierowanie naszego pliku. Jeśli tak, to cała operacja się udała.

Nasze pliki z kursem możemy umieszczać także w takich miejscach jak on One Drive, Dropbox czy innych platformach służących do przechowywania plików. Przy wyborze miejsca docelowego należy zwrócić uwagę na to, kto ma dostęp do danego pliku oraz jak długo jest przechowywane na danym serwerze. Z innych opcji możemy nasze pliki przechowywać na własnym blogu, na blogu bezpłatnym, wykupionym na serwerze lub na innych dyskach wirtualnych.

Jak stworzyć zawartość kursu?

Przy tworzeniu zawartości zastanówmy się najpierw: jak długi ma być nasz kurs oraz jakie rezulta...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy