Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

20 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Stwórz swój webinar

0 25

Dziś w łatwy sposób możemy uczestniczyć w różnych konferencjach czy spotkaniach dla nauczycieli online. Dzięki nowoczesnym technologiom możemy także sami stworzyć dla naszych uczniów takie spotkanie online. Nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy zapoznać się z poniższymi wskazówkami i... spróbować!

Co to jest webinarium lub webinar?

To szkolenie online na żywo w czasie rzeczywistym, podczas którego prowadzący przedstawia dany temat i wchodzi w interakcje z uczestnikami. Czas takiego szkolenia może być różny, w zależności od tematu oraz preferencji osoby prowadzącej.

Jakie są zalety prowadzenia webinarów?

  • Możemy w łatwy sposób przedstawić uczniom dany temat lub też sprawdzić, jak rozumieją dane zagadnienie. 
  • Każdy temat, który dotyczy nauki języka angielskiego, jest potencjalnie dobrym tematem na spotkanie online.
  • Nie tracimy czasu na dojazdy, uczniowie także. Wszystko odbywa się w zaciszu domowym. 
  • Możemy na bieżąco reagować na komentarze uczniów lub reagować na bieżąco na zadane pytania lub też pod koniec całego spotkania online. Webinary można nagrywać, zapisać na swoim dysku, udostępniać przy pomocy dysku w chmurze lub zamieszczać na popularnych serwisach, na przykład YouTube, Vimeo.
  • Jeśli przygotujemy webinary w odniesieniu do najczęściej zadawanych pytań od uczniów, to utworzy nam się katalog z gotowymi filmami. W razie potrzeby mogą służyć uczniom jako dodatkowa powtórka lub utrwalenie poznanych wcześniej wiadomości.
  • Fragmenty webinarów można używać także w klasie. To sposób na oszczędzanie swojego głosu i na to, aby nie tłumaczyć jednego tematu po kilka razy dla różnych klas.
  • Szkolenia można prowadzić w grupach lub też dla kilku osób, które będą miały do niego dostęp. Jeśli nie czujemy się dobrze z tym, że każdy może wejść na webinar, w łatwy sposób możemy kontrolować, kto jest odbiorcą naszego szkolenia online.
  • Możemy nie tylko opowiadać o danym zagadnieniu, ale także udostępniać ekran swojego komputera, prezentować przygotowaną wcześniej prezentację. To w znaczny sposób wpływa na to, że takie spotkania są bardziej efektywne i interesujące dla uczniów.
  • Webinary dają szerokie pole do prezentowania wielu tematów, ponieważ nie mamy żadnych wytycznych. Każdy prowadzący nauczyciel ustala swoje własne zasady. Szkolenia online mogą dotyczyć wybranych zagadnień gramatycznych, technik pamięciowych, rozbudowywania słownictwa, ale nie tylko. Możemy także przygotować takie spotkanie online, podczas którego omówimy wyniki pracy klasowej, podzielimy się z uczniami wskazówkami dotyczącymi zajęcia angielskiego w przyszłości. A to tylko kilka przykładów.

Jakie są słabe strony prowadzenia webinarów?

  • Na początku być może będzie nieco trudniej pamiętać o wszystkich najważniejszych kwestiach, które dotyczą przygotowania technicznego do prowadzenia webinaru. Może to prowadzić do pewnych opóźnień w rozpoczęciu szkolenia lub też drobne usterki czy awarie.
  • Czasem zdarza się, że mimo najlepszych chęci i dokładnego przygotowania pewne elementy nie idą po naszej myśli. Nie bywa to często, ale trzeba liczyć się z niedoskonałościami technologii, która płata figla. Warto wcześniej zastanowić się, co możemy zrobić, jeśli okaże się, że napotkamy na pewne wyzwania. Jeśli opracujemy sobie plany awaryjne, będzie nam o wiele łatwiej zachować spokój i po krótkim czasie kontynuować szkolenie.
  • Istnieje także możliwość, że jeżeli odpowiednio nie zabezpieczymy swojego pliku, to może być udostępniony osobom trzecim bez naszej zgody. Warto zawsze dokładnie przemyśleć, w jaki sposób webinar/nagranie ma trafić do uczniów, jak ma być zapisane i udostępniane, czy ma być w ogóle udostępnione po nagraniu? Odpowiedzi na te i inne pytania bardzo pomogą w rozwiązaniu kwestii dotyczących praw autorskich.

Co jest potrzebne do przygotowania i poprowadzenia spotkania online?

Ze względu na to, że uczę online i stosuję webinary oraz transmisje na żywo w swojej pracy, podzielę się kilkoma cennymi wskazówkami dotyczącymi tego, jaki sprzęt jest potrzebny, gdy chcemy zacząć, oraz co w przyszłości będziemy mogli zmienić lub rozbudować, aby nasze webinary były jeszcze lepsze.

Wersja na dobry początek
Potrzebujemy laptopa z wbudowaną kamerą. Im lepsza kamera, tym lepsza jakość obrazu, a przez to lepszy odbiór webinaru. Jeśli chodzi o dźwięk, możemy przetestować i wybrać najlepszą jakość dźwięku. Czy możemy bazować na mikrofonie, który jest wbudowany w laptopa? A może warto użyć słuchawek z mikrofonem? Jeśli dysponujemy laptopem, który ma jedno wejście audio, wtedy najlepiej zacząć od korzystania z zestawu słuchawkowego do telefonu. Jeśli zaś nasz laptop ma dwa osobne wejścia, jedno na mikrofon a drugie na słuchawki, to warto rozejrzeć się za słuchawkami z odpowiednią końcówką lub też kupić adapter – przejściówkę, która pozwoli nam prowadzić webinar, korzystając z zestawu słuchawkowego dołączonego do naszego telefonu oraz złącza Jack. 
Warto wziąć pod uwagę kwestię odpowiedniego światła, aby obraz był wyraźniejszy. Im więcej światła o odpowiedniej barwie będzie na nas padać, tym lepsza jakość obrazu. Można również wziąć pod uwagę takie ustawienie laptopa, aby jak najwięcej światła z okna, czyli światła dziennego, nas doświetlało. Jeśli jednak będziemy prowadzili spotkania wieczorem i za oknem będzie szaro, warto zapalić górne światło oraz mniejszą lampkę i skierować ją na siebie, aby nas doświetlała. Do takiego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy