Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

10 grudnia 2019

NR 14 (Grudzień 2019)

Summa summarum – o podsumowaniu semestru i wyciąganiu wniosków

127

Koniec starego roku i początek nowego to tradycyjnie czas podsumowań i obietnic zmian. Z uwagi na to, że rok szkolny przesunięty jest względem roku kalendarzowego (a może na odwrót), podsumowania wypadają w czerwcu. A to, co wtedy uda nam się ustalić z klasą, to na co wpadniemy i będziemy chcieli wypróbować w kolejnym roku, rozmywa się w sześćdziesięciu kilku dniach błogiego spokoju. Dlatego w tym roku polecam spróbować podsumować rok/semestr w najlepszym do tego momencie, czyli na koniec roku kalendarzowego.

Podsumowanie zrealizowanego materiału

W dzienniku temat zapisany, dział z programem zrealizowany, nauczyciele myślą, że uczniowie potrafią, przecież wytłumaczyliśmy, ale czy na pewno tak jest? Bywa, że nasi uczniowie nie mają wystarczająco dużo odwagi, by przyznać się przed nami lub przed grupą, że czegoś nie zrozumieli. Ruszamy dalej z materiałem, nie mając pojęcia, że jakaś kwestia będzie się za nami ciągnęła, by ujawnić się w najmniej odpowiednim momencie. 
Poza podsumowaniem przed testem warto spróbować podsumowania posemestralnego. Oto kilka sposobów, jak to zrobić bez zbędnego przygotowania.

POLECAMY

„Ups I did it again!”

Kiedy: chcesz popracować nad eliminacją błędów i zapewnić nieco rozrywki swojej klasie.
Przygotowanie: wymaga krótkiego przygotowania i systematyczności. Przez cały semestr notujemy najśmieszniejsze i najbardziej absurdalne błędy zrobione przez naszych uczniów. Na koniec semestru przygotowujemy kartę pracy, na której umieszczamy popełnione błędy. 
Przebieg: karty rozdajemy uczniom i prosimy o poprawienie błędów i przemyślenie, skąd mogły się wziąć i jak ich uniknąć w przyszłości. Uwaga: dużo śmiechu gwarantowane. 

Number heads

Kiedy: chcesz sprawdzić opanowanie materiału i zaobserwować komunikację w grupie. 
Przygotowanie: wymaga krótkiego przygotowania. Przygotowujemy listę pytań zawierającą zagadnienia z całego semestru. 
Przebieg: klasę dzielimy na czteroosobowe drużyny i nazywamy je kolejno A, B, C, D… Osoby w drużynie nadają sobie numery, od 1 do 4 i siadają blisko siebie, najlepiej tak, żeby ich głowy stykały się ze sobą. Zadajemy pierwsze z pytań i dajemy drużynom czas na dyskusję nad odpowiedzią. Następnie wywołujemy jedną z liter i cyfr, decydując tym samym, kto będzie odpowiadał na pytanie. Oczywiście staramy się wywołać każdą osobę. Warto od czasu do czasu powrócić do tych, którzy udzielali już odpowiedzi, by wiedzieli, że powinni dalej brać aktywny udział w dyskusji.

Splash!

Kiedy: chcesz sprawdzić, jak dobrze uczniowie radzą sobie z wykorzystaniem poznanego materiału w pisaniu.
Przygotowanie: wymaga krótkiego przygotowania. Tworzymy listę zagadnień gramatycznych, słów, zwrotów zrealizowanych w trakcie semestru. 
Przebieg: dzielimy klasę na grupy i rozdajemy listę. Zadaniem naszych uczniów jest stworzenie i zapisanie w określonym czasie sensownych zdań z użyciem pozycji z listy. Zdania odczytujemy wspólnie i przyznajemy punkty grupom.

Kinestetyczne kółko i krzyżyk

Kiedy: chcesz podsumować zrealizowany materiał i masz grupę z zacięciem do gier.
Przygotowanie: wymaga taśmy maskującej (o którą prosimy konserwatora) oraz listy pytań dla interesujących nas zagadnień do podsumowania z całego semestru.
Przebieg: na podłodze taśmą maskującą wyklejamy planszę do gry w kółko i krzyżyk, pola oznaczamy kolejno cyframi. Dzielimy klasę na drużyny i pozwalamy wybrać cyfrę, pod którą znajduje się przygotowane przez nas pytanie. Poprawna odpowiedź jest jednoznaczna z zajęciem pola osobiście przez jednego z uczniów. Ważne: tylko uczeń, który odpowiedział na pytanie może zająć dane pole.


Podsumowanie zajęć i prowadzącego

Trudno jest być ocenianym przez metodyków czy dyrekcję podczas hospitacji, a co dopiero przez uczniów. Niemniej warto spróbować otworzyć się na klasę czy grupę, którą uczycie, i dać im do zrozumienia, że oni też tworzą zajęcia. Można się wiele dowiedzieć – nie tylko o tym, jak nasz sposób prowadzenia zajęć wpływa na zrozumienie i przekazanie wiedzy, ale i o nas samych. Oto kilka prostych przykładów, jak to zrobić.

x3 

Kiedy: chcesz sprawdzić, które z metod prezentacji materiału gramatycznego przypadły uczniom najbardziej do gustu i warto stawiać na nie dalej, a które okazały się zupełnie nietrafione.
Przygotowanie: nie wymaga przygotowania. 
Przebieg: prosimy uczniów o wyciągnięcie karteczek :) i zapisanie trzech rzeczy, np. z materiału gramatycznego, które zostały im w pamięci oraz jednej, która utkwiła im najbardziej ze wszystkich. Kartki zbieramy, możemy odczytać na forum i dopytać, jeśli myśli naszych uczniów nie są do końca zrozumiałe (polecam w klasach 1–3) lub zabrać do pokoju nauczycielskiego do przeanalizowania.

Renegocjacje

Kiedy: właściwie zawsze, żeby polepszyć pracę z uczniami. Połowa roku to idealny moment na sprawdzenie, czy to, co założyliśmy na początku roku, funkcjonuje tak, jak tego oczekiwaliśmy, czy może powinniśmy renegocjować kontrakt i dokonać zmiany, która zaprocentuje w kolejnych miesiącach. Jeśli renegocjacje przerodzą się w szczerą rozmowę o zajęciach, to tym lepiej. Dobrze usłyszeć i wysłuchać,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy