Jeśli chcemy zaproponować uczniom włączenie się w tworzenie małej społeczności wokół języka angielskiego i zaangażować ich poza lekcjami, aby spędzili trochę czasu z angielskim, może warto pomóc im stworzyć i prowadzić wyzwanie na Facebooku. Przygotowanie do niego wcale nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać.
POLECAMY
Co to jest wyzwanie?
Wyzwaniem na portalu społecznościowym Facebook określamy wydarzenie dostępne dla wszystkich użytkowników portalu, którzy w określonym czasie mogą uzyskać efekty w odniesieniu do pewnego tematu przy wsparciu osób w grupie i nadzorze trenera lub mentora. Takie wyzwania są najczęściej bezpłatne.
Z powodzeniem ideę tę możemy wykorzystać do nauki języka angielskiego poza klasą i programem nauczania. Wystarczy tylko przygotować wcześniej kilka elementów i przemyśleć, jak możemy rozwinąć tematykę. Co warto wziąć pod uwagę?
Efekty uczniów przed i po
Bardzo ważne przy organizowaniu jakichkolwiek wydarzeń lub zadań dla uczniów jest wyraźne wskazanie celu, co ma się zmienić, w czym chcemy pomóc. Dlatego najlepiej wypunktować zakładane efekty. W tym celu najlepiej sprawdzi się kartka papieru, na której zapiszemy, z jakiej pozycji zaczynają uczniowie i gdzie chcemy ich doprowadzić. Wyzwanie ma im pomóc i ułatwić proces rozwoju.
- Ćwiczenie 1.
Pytania pomocne w projektowaniu wydarzenia:
- Jakie efekty chcemy, aby osiągnęli moi uczniowie w odniesieniu do danego tematu po zakończeniu wyzwania?
- Od jakiej sytuacji zaczynam?
- Z czym uczniowie mają największy problem?
- Jaki temat wyzwania pomógłby rozwiać wątpliwości?
- Czy są jakieś sugestie od uczniów dotyczące tematyki wyzwania?
- Jakie działania uczniów mogą dać maksymalny efekt?
- Jakie efekty powinien czuć uczeń po zakończeniu wyzwania?
- Ćwiczenie 2.
Uzupełnijmy prostą tabelkę z osiągnieciami przed i po wyzwaniu.
|
Przed wzięciem udziału | Po udziale |
|
Sesja Q and A
Dobrym punktem wyjścia jest też przeprowadzenie sesji pytań i odpowiedzi. Najlepiej zrobić to pod koniec wyzwania, aby uczniowie odczuli realną wartość z rozwiązywania problemów, które mogą pojawić się podczas pracy. Forma sesji Q&A powinna być krótka, rzetelna, merytoryczna. Zależy nam, aby uczniowie byli w stanie obejrzeć wszystko szybko i zastosować wskazówki. Najlepiej sprawdzają się 15–20-minutowe sesje na pytania i odpowiedzi.
Pierwsza możliwość zakłada założenie osobnego posta w grupie na Facebooku, gdzie uczniowie podczas wydarzenia zapisują swoje pytania i sugestie. Ostatniego dnia odpowiadamy na pytania na żywo, aby uczniowie mieli szansę na dodatkowe pytanie, dookreślenie zagadnienia.
Inna możliwość zakłada zadawanie pytań podczas wyzwania i już po jego zakończeniu nagranie odpowiedzi w formie wideo, które będzie zamieszczone w grupie na Facebooku. To rozwiązanie wydaje się być wygodniejsze dla prowadzącego, ale nie wszyscy uczniowie będą mogli lub chcieli zajrzeć do materiału po zakończeniu wyzwania.
Ustalenie zasad
Nieodłącznym elementem planowania pracy z uczniami jest ustalenie zasad dotyczących działania i współpracy podczas wyzwania na Facebooku. Najlepiej ująć takie zasady w pierwszym poście opublikowanym na Facebooku, aby był widoczny dla wszystkich uczestników.
Możemy też poprosić uczniów o zapisanie pod postem jednego słowa, które ma potwierdzać zapoznanie się z zasadami. Inną możliwością jest przedyskutowanie zasad i kwestii technicznych dotyczących organizacji wezwania przed jego rozpoczęciem na lekcji w klasie. Jest to dobra opcja, jeżeli wezwanie jest organizowane w klasie po raz pierwszy i uczniowie mogą mieć różne wątpliwości, które lepiej wyjaśnić na żywo.
Podsumowanie wyzwania
Przygotowanie podsumowania całego wyzwania może polegać – na przykład – na krótkiej informacji dla uczniów z ich pomocą. Wtedy w grupie na Facebooku lub też w klasie tworzymy jeden wspólny plakat, pracę, mapę informacji zwrotnych, które najlepiej ilustrują to, co działo się podczas wyzwania. Uczniowie mogą wtedy dokonać autoewaluacji i zobaczyć swoje postępy.
Podsumowanie powinniśmy wykonać także i my. Wystarczy 10 lub 15 min, aby dokonać przeglądu wszystkich wydarzeń, zanotować sobie najważniejsze informacje. Czas przeznaczony na podsumowanie jest bardzo owocny – z pewnością pomoże w przyszłości w organizowaniu kolejnych udanych wyzwań.
Charakterystyka wyzwania
- Długość Z obserwacji różnych wyzwań w mediach społecznościowych wynika, że najczęściej wyzwania organizowane są przez autorów na czas 3–5 dni. Taka długość sprawia, że odbiorcy mają motywację do działania i nie są przeciążeni nadmiarem zadań oraz treści.
- Miejsce organizacji Na Facebooku możemy zobaczyć wiele wyzwań organizowanych, aby uczestnicy mogli zobaczyć wszystkie osiągnięcia wynikające z p...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!