Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

14 lutego 2019

NR 9 (Luty 2019)

Wolontariat językowy? Jestem na tak!

0 119

Staram się urozmaicać i wzbogacać prowadzone przeze mnie zajęcia językowe o różne (czasem dość nietypowe i zaskakujące) treści i elementy. W pewnym momencie zatęskniłam za powiewem świeżości i tego, żeby to ktoś inny poprowadził zajęcia w moich klasach i pokazał moim uczniom, że nauka języka obcego może być nie lada frajdą. Nie czarujmy się – uczniowie też są zmęczeni oglądaniem ciągle tej samej postaci, choćby nie wiem, jakie atrakcje serwowała na swoich zajęciach. Mówiąc krótko: wykorzystałam wolontariat!

 

Z początku podeszłam do współpracy z organizacją AIESEC nieco nieufnie. Nie byłam pewna, czy jest w stanie zaoferować moim uczniom to, czego oczekują, czy spełni moje oczekiwania jako nauczyciela, czy zajęcia prowadzone przez jej członków nie będą pozbawione szeroko rozumianej wartości edukacyjnej i czy nie zostaną potraktowane przez rodziców jako nietypowa „zapchaj dziura”. Moje obawy zostały rozwiane już podczas pierwszego spotkania z wolontariuszkami. Olga z Ukrainy, Tinka ze Słowenii i Nidaa z Jordanii zachwyciły mnie swoją otwartością, urzekły masą pomysłów na zajęcia i zaraziły entuzjazmem. Wiedziałam, że oddaję dzieci w dobre ręce.

Wolontariuszki pojawiały się u nas codziennie przez dwa tygodnie na około trzy godziny zegarowe i prowadziły zajęcia z każdą grupą wiekową, dostosowując treści do możliwości, umiejętności oraz zapotrzebowania danej grupy. Każdy tydzień zajęć poprzedzony był spotkaniem i konsultacjami wolontariuszy ze mną. Dziewczyny nie znały dzieci, nie wiedziały, jakie obszary tematyczne mogą je zainteresować, jakim poziomem zaawansowania językowego charakteryzują się poszczególne grupy. Właśnie moim zadaniem było to, aby przybliżyć im powyższe kwestie. Poza tym zależało mi, aby spotkania wolontariuszek z uczniami miały pewien rytm i ramy oraz żeby element spontaniczności i improwizacji nie zdominował ich przebiegu.

Dlaczego tak bardzo polecam wolontariat językowy?

Aby uczniowie:

  1. mieli możliwość posługiwania się językiem angielskim, czyli ćwiczenia sprawności językowej;
  2. mieli możliwość doświadczenia swojej mocy i sprawczości – mówili w języku angielskim i byli rozumiani, słuchali innych posługujących się językiem angielskim i rozumieli, o czym jest mowa;
  3. mogli dostrzec, że język angielski to nie tylko ćwiczenia gramatyczne, pisanie, wypełnianie nierzadko nudnych ćwiczeń, ale przede wszystkim komunikacja ustna;
  4. mieli okazję przekonać się, że osoby z krajów nieanglojęzycznych również swobodnie posługują się językiem angielskim;
  5. mieli szansę zapoznać się z kulturą innych krajów oraz zaznajomić się z tak zwanymi authentic materials pochodzącymi z owych krajów, np.: podręcznikami szkolnymi, gazetami, słodyczami itd.;
  6. mieli okazję przełamać stereotypy i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy