Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

29 listopada 2021

NR 26 (Grudzień 2021)

YouTube Shorts
– kilka przykładów, jak wykorzystać krótkie formy filmowe i zadawać kreatywne zadania domowe

Krótkie wideo są bardzo popularne. Zapadają w pamięć. Można do nich wracać. Szybko się je tworzy. Mogą stać się viralami. Mają same plusy. Może właśnie z tego powodu powstał stosunkowo nowy format na YouTube, jakim są YouTube Shorts, które z powodzeniem możemy wykorzystać do przeprowadzania lekcji oraz tworzenia pomysłów na zadania domowe. 

Co to jest?

YouTube Shorts to sposób na nawiązanie więzi z nowymi widzami wyłącznie za pomocą smartfona i kamery do krótkich formatów w aplikacji YouTube. Narzędzia do tworzenia krótkich formatów pomagają w nagrywaniu treści, które nie przekraczają 60 sekund, za pomocą wielosegmentowej kamery1

POLECAMY

Jak nagrać?

Wszystko, czego potrzebujemy, żeby zamieścić nagranie, to telefon komórkowy i internet.
Aby nagrać krótki film w YouTube:

  1. Zaloguj się w YouTube na urządzeniu mobilnym. 
  2. Dotknij Utwórz Utwórz krótki format beta. 
  3. Jeśli chcesz nagrać film dłuższy niż 15 sekund, dotknij 15 nad przyciskiem nagrywania, aby nagrać materiał trwający do 60 sekund (60). Uwaga: nagrania z muzyką z naszej biblioteki lub oryginalnymi utworami z innych filmów nie mogą przekraczać 15 sekund. 
  4. (Opcjonalnie) Kliknij Szybkość  , aby przyspieszyć lub spowolnić nagranie. 
  5. Opcjonalnie) Kliknij Licznik czasu   , aby ustawić odliczanie do rozpoczęcia nagrywania bez użycia rąk oraz automatycznie zakończyć nagrywanie. 
  6. Aby nagrać klip, przytrzymaj przycisk nagrywania. Możesz też dotknąć go raz, by rozpocząć nagrywanie i drugi raz, by je zakończyć. 
  7. Dotknij Cofnij , aby usunąć wcześniej nagrany klip wideo albo Ponów , by dodać go z powrotem. 
  8. Dotknij Gotowe , aby wyświetlić podgląd nagranego filmu i ulepszyć film, a potem DALEJ, aby dodać do niego szczegóły. 
  9. Dodaj tytuł krótkiego filmu (maksymalnie 100 znaków). 
  10. Aby zakończyć, kliknij PRZEŚLIJ2. Jak sami widzimy, przygotowanie jest bardzo łatwe. 

W sieci istnieje dużo tutoriali dotyczących tego, jak tworzyć materiały. Polecam zajrzeć na oficjalną stronę YouTube, gdzie został przygotowany materiał w języku angielskim, ale z polskimi napisami o rozwiązaniu, jakim jest YouTube Shorts.

Po co?

YouTube Shorts możemy wykorzystać do tego, aby w szybki sposób pokazać uczniom coś ciekawego. Co to może być? 

  • Słownictwo. W tym dziale uczniowie mogą robić wiele różnych błędów, które możemy pomóc im zrozumieć za pośrednictwem YouTube Shorts. Możemy także dzielić się z uczniami ciekawymi wyrazami, synonimami różnych wyrazów, antonimami, wyrazami bardziej wyszukanymi lub interesującymi frazami do zastosowania w mówieniu lub pisaniu. Oto przykład tego, jak możemy wykorzystać różnego rodzaju przymiotniki. Na takim krótkim filmiku zamiast długiego wyjaśniania, możemy pokazać uczniom, że zamiast używać słowa good lub nice mogą użyć kilku lub kilkunastu innych. W takim krótkim nagraniu możemy także zaproponować jedno lub dwa zdania z wykorzystaniem danego nowego wyrazu.
  • Gramatyka. Możemy wykorzystać ten format do stworzenia bardzo krótkich, ale intensywnych wideo, w których odniesiemy się do gramatyki. Możemy tutaj tłumaczyć w kilku zdaniach najważniejsze błędy, które pojawiają się w danym zagadnieniu gramatycznym. Możemy także pokazać uczniom, jak stosować dane konstrukcje gramatyczne lub czasy. Oto kilka przykładów. W czasie present simple mogą występować błędy z dodawaniem końcówki -s do czasownika w trzeciej osobie liczby pojedynczej. W takim krótkim materiale możemy pokazać uczniom, że jest to bardzo często spotykany błąd, którego powinni się wystrzegać. Na takim filmiku możemy pokazać im poprawne formy trzeciej osoby liczby pojedynczej oraz formy niepoprawne, które będą przekreślone.

Ćwiczenie 

Żeby wiedzieć dokładnie, do czego YouTube Shorts możemy zastosować, aby pomóc uczniom, najlepiej zadać im pytania odnośnie tego, co jest dla nich najtrudniejsze w gramatyce. Potem, na podstawie uzyskanych odpowiedzi, możemy zastanowić się, w jaki sposób możemy rozwiązać to wyzwanie w krótkim materiale filmowym. Dzięki temu będziemy reagować na bieżąco na potrzeby uczniów i będzie to dla nich o wiele łatwiejsze. Oto kilka przykładowych propozycji tego, co może stanowić pewną trudność dla uczniów: 

  • szyk wyrazów w zdaniu,
  • różne operatory języku angielskim w za­­leżności od czasu gramatycznego, 
  • trzy najczęściej spotykane błędy w danym czasie gramatycznym.

 

  • Czytanie. Za pośrednictwem YouTube Shorts możemy zapisywać dla uczniów krótkie zdania lub akapity, które następnie mogą zostać przeczytane. Musimy jednak pamiętać, żeby tekstu nie było za dużo, ponieważ czas YouTube Short to maksymalnie 60 sekund. Lepiej więc postawić na kilka krótszych zdań lub mniej, ale dłuższych. W ten sposób uczniowie będą mieli możliwość przeczytania tekstu, zanim materiał się skończy. Możemy potraktować to jako czytanie na czas.
  • Pisanie. W tej sekcji możemy na przykład zapisać dla uczniów kilka wyrazów lub zdań, a ich zadaniem będzie znalezienie błędu w zapisie lub też określenie, czy dany wyraz lub zdanie jest zapisane poprawnie, czy też nie. Uczniowie będą tutaj pełnić funkcję detektywów, dzięki czemu mogą znaleźć błędy oraz je poprawić i się do nich odnieść. Uczniowie mogą także poprawić błędne wyrazy lub zdania. Sprawdzenie takiego zadania może odbyć się poprzez obejrzenie kolejnego materiału filmowego lub w klasie na zajęciach.
  • Słuchanie. Możemy także nagrać sam dźwięk, a zadaniem uczniów będzie zapisanie tego, co usłyszeli. Możemy powiedzieć, że jest to forma nowoczesnego, ale i krótkiego dyktanda. Dzięki temu, uczniowie nie będą mieli poczucia, że mają za dużo rzeczy do zapisania. Jeśli czegoś nie zrozumieją za pierwszym razem, zawsze będą mogli do tego wrócić ponownie. 60 sekund maksymalnie na dane dyktando sprawia, że zdania mogą być krótkie i nie aż tak rozbudowane. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej skoncentrować się na słuchaniu.

Dwie ważne cechy YouTube Shorts

  • Długość. YouTube Shorts może być i wadą, i zaletą. Jeśli wychodzimy z założenia, że jesteśmy świadomi, że jest to forma bardzo krótka – będzie to zaleta. Uczniowie będą wiedzieć, że nie potrzebują długiego czasu na zapoznanie się z danym materiałem. Tak więc biorąc pod uwagę ten format, to czas jego trwania jest tutaj plusem. Jeśli uczniowie poszukują dłuższych materiałów, to mogą je odnaleźć w innych nagraniach jako klasyczne filmy na YouTube. Biorąc pod uwagę długość, uczniowie będą musieli czasem odtwarzać dany materiał kilka razy, aby skorzystać z niego w pełni lub aby sobie pewne rzeczy powtórzyć i utrwalić. W krótkich materiałach nie sprawia to jednak żadnego problemu i z łatwością można odtwarzać nagrania ponownie. 
  • Widoczność. YouTube Shorts są widoczne w sekcji przeznaczonej do tego typu materiałów Obecnie takie materiały są bardziej promowane przez YouTube. Aby było to wypromowane lepiej, to znaczy, aby było lepiej widoczne, w tytule filmu powinno być wpisane #youtubeshorts. Trudno jest powiedzieć, jak długo będzie działała taka tendencja, póki co jednak tak jest. Do tego uczniowie mają lepszy dostęp do tych materiałów w sekcji Shorts. Jest też bardzo możliwe, że inne osoby mogą trafić na materiały przez nas tworzone właśnie w sekcji YouTube Shorts.

Pomysły na wykorzystanie przy nauce angielskiego
Uczniowie sami mogą tworzyć także swoje YouTube Shorts i może być to forma bardzo krótkiego zadania domowego. Aby wszystko było zrobione poprawnie, przede wszystkim uczniowie powinni wiedzieć, jak tworzyć takie materiały. W sieci istnieje dużo tutoriali dotyczących tego, jak tworzyć takie materiały. Polecam zajrzeć na oficjalną stronę YouTube, gdzie został przygotowany materiał w języku angielskim, ale z polskimi napisami, o rozwiązaniu, jakim jest YouTube Shorts. Jeśli uczniowie będą w stanie stworzyć swoje własne materiały do 60 sekund, to może być to dobry sposób na zadawanie nam, nauczycielom, pytań odnośnie ważnych kwestii związanych z językiem angielskim lub też uczniowie, poprzez takie materiały, mogą odpowiadać na zadane im pytania.

Ćwiczenie – pytanie i odpowiedź
W tym ćwiczeniu przygotowujemy dla uczniów YouTube Shorts z trzema pytaniami w języku angielskim. Dla ułatwienia pytania te zapisujemy tak, aby uczniowie mogli je zobaczyć. Następnie zadaniem uczniów jest odegranie trzech osobnych YouTube Shorts, gdzie każde jest odpowiedzią na jedno z pytań. Z uwagi na to, że uczniowie mają maksymalnie 60 sekund na odpowiedzenie na jedno pytanie, muszą sobie ułożyć w głowie i przećwiczyć to, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Możemy także poprosić uczniów, żeby na nagraniu zwrócili uwagę na pamiętanie o użyciu na przykład czasowników złożonych, przymiotników lub przysłówków w określony sposób.
 

Ćwiczenie – dodaj napisy
Uczniowie słuchają tego, co jest na nagraniu YouTube Shorts, a następnie ich zadaniem jest stworzyć swoją wersję tego samego YouTube Shorts, ale z napisami. Dodanie napisów jest proste w aplikacji z poziomu telefonu. Istnieje także możliwość, że uczniowie mogą dodać swoje zapisane zdania i zrobić z nich screen, a następnie nam wysłać. Najważniejsze jest to, żebyśmy widzieli zapisaną fo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy