Jeśli wrócimy myślami do naszych lat w szkole lub na studiach, czy uda nam się przypomnieć takie zajęcia językowe, na których mieliśmy możliwość porozmawiania z użyciem języka obcego, ale w taki sposób, w który byłby dla nas przyjemny i mniej stresujący? Czy potrafimy przypomnieć sobie takie zajęcia? Co się wtedy działo? I jak się na nich czuliśmy jako uczniowie lub studenci? Te pytania inspirują, aby wymyślić taki sposób na konwersacje w naszych klasach, na których uczniowie coraz chętniej odzywaliby się. Jak to zrobić?
W tym artykule zostanie przedstawionych kilka sprawdzonych sposobów na przeprowadzenie skutecznych konwersacji w klasie łącznie z ćwiczeniami, które będziemy mogli przetestować na sobie, a potem przeprowadzić z naszymi uczniami tak, aby dowiedzieć się od nich nieco więcej i na podstawie zebranych informacji zaprojektować efektywne konwersacje. Zaczynamy!
POLECAMY
Wizja jest ważna
Z pewnością możemy powiedzieć, że skuteczne zajęcia z konwersacji są zależne od wielu czynników. Wiek uczniów, płeć, zaangażowanie, stan emocjonalny, poziom języka, życie poza szkołą – te elementy wpływają na to, w jaki sposób uczniowie chcą komunikować się w języku angielskim. Po stworzeniu naszej wizji idealnych konwersacji w idealnym nauczycielskim świecie możemy czasem mieć wrażenie, że nie będzie się nam udawało zrealizować takiej wizji. Jest to faktycznie droga do przejścia razem z uczniami. Jeśli jednak stworzymy sobie taką wizję dobrych konwersacji – będzie nam łatwiej do tego dążyć.
Ćwiczenie 1
Zacznijmy od ćwiczenia dla samych siebie. Przeznaczymy na nie około 5 minut i przygotujemy kartkę papieru lub notatnik online. Zadajmy sobie pytanie: Jakie są naszym zdaniem lub jakie powinny być kreatywne zajęcia komunikacyjne? Jakie są cechy skutecznej konwersacji? Jeśli zrobimy to ćwiczenie przed zapoznaniem się z moimi propozycjami, to będziemy mogli je porównać i zobaczyć, czy są jakieś różnice lub podobieństwa. Najważniejsze jest to, żebyśmy nie ograniczali swojej wyobraźni i zapisali wszystko to, co przychodzi nam do głowy.
Ćwiczenie 2
Polecam wykonać je z całą klasą, by poznać uczniów i przekonać się, jakie są ich preferencje dotyczące mówienia w języku angielskim w idealnym świecie. Prosimy naszych uczniów o to, aby zamknęli oczy i przez 5 minut podczas ćwiczenia postarali się zrelaksować. Prosimy ich, aby wyobrazili sobie całą klasę podczas kreatywnych i bardzo wciągających zajęć językowych. Niech wyobrażą sobie tematykę, która jest poruszana na takich zajęciach oraz to, jak zachowuje się nauczyciel oraz jak zachowują się inni uczniowie. Czy w tej wizji obecna jest praca w grupach lub praca w parach? Czy uczniowie mogą korzystać z pomocy dodatkowych, na przykład ze słowników? Co się dzieje z nauczycielem i jaka jest jego rola w tej wizji? Co w przypadku, gdy dany uczeń zapomni pewnego słowa? Jak może wtedy sobie pomóc lub kto mu pomoże?
CD
Poprosimy uczniów, aby do tej wizji dodali kolory, ruch, pozytywne przymiotniki oraz aby zrobili z tego film taki, do którego będą mogli wracać, gdy tylko będą mieli na to ochotę. Pozostawiamy uczniów w takiej wizualizacji jeszcze przez około 2 minuty. Następnie zbieramy informację zwrotną i dyskutujemy z uczniami na temat tego, co zobaczyli w swojej wizji oraz tego, jak się czuli i jakie elementy można wdrożyć do przygotowania ciekawych zajęć z konwersacji. Poprośmy każdego ucznia, aby wybrał jedną rzecz, która z jego wizji jest dla niego najistotniejsza i zapisał ją drukowanymi literami na kartce papieru. Pod koniec lekcji zbieramy wszystkie kartki papieru i możemy dowiedzieć się anonimowo od uczniów, jakie rzeczy są dla nich istotne i na co powinniśmy zwrócić uwagę lub o co zadbać przy tworzeniu zajęć z konwersacji.
4 cechy skutecznych konwersacji
Zajęcia związane z konwersacjami lub ich fragmenty na lekcjach mogą mieć wiele cech. Te poniżej zaproponowane są istotne i stanowią ważny element do zaobserwowania na lekcjach:
1. To uczeń mówi więcej niż my
Jeśli zaczynamy dopiero z naszą klasą prowadzić konwersacje, mogą być to krótkie dialogi. Jeśli nasi uczniowie i ich poziom nie pozwala na to, aby prowadzić bardziej rozbudowane dialogi, zawsze możemy zaprojektować dla uczniów kilka krótszych ćwiczeń, by mieli okazję wdrożyć słownictwo lub frazy i sami zbudowali wypowiedź. Najlepiej dążyć do tego, aby to uczniowie mówili więcej od nas. Musimy im oczywiście pewne rzeczy wytłumaczyć i monitorować działania lub dyskusje. Wtedy przypada nam często rola moderatora, ale to uczniowie poznają język angielski. Jeśli od samego początku będą nastawieni na komunikację – mimo popełniania błędów, to będzie im o wiele łatwiej mówić.
2. Lekkość, radość
Staramy się, aby tematy, które proponujemy uczniom, powodowały u nich radość i lekkość. Jest to szczególnie istotne, jeśli zaczynamy prowadzić nową kasę i chcemy ją dobrze poznać. Im wyższy poziom zaawansowania naszych uczniów, tym większą pulę tematów możemy wprowadzać. Takie konwersacje powodują, że mówienie nie jest blokujące ani spinające dla ucznia, jest tylko środkiem komunikacji. Tak samo jak mówienie w języku polskim.
Jeśli wybieramy tematy kontrowersyjne, to radości w mówieniu nie będzie.
3. Czas upływa szybko
Jeśli mamy poczucie lub nasi uczniowie dają nam znać o tym, że czas na lekcjach upływa zdecydowanie za szybko, to jest to bardzo dobry sygnał. Po pierwsze, prowadzimy zajęcia w najlepszy na dany moment sposób dla uczniów i czujemy stan flow. Czas upływa szybko podczas zadań, które są optymalnie dopasowane do uczniów. Jeśli nie chcemy się zapomnieć, możemy na początku każdego zadania związanego z konwersacjami ustawić przypomnienie lub timer, który będzie odmierzać czas.
Ćwiczenie 3
Możemy zapisywać takie aktywności, podczas których czas upływa bardzo szybko. Będą stanowiły dla nas dobrą bazę do przygotowywania kolejnych ćwiczeń związanych z mówieniem na lekcjach języka angielskiego. Pomóc nam może taka tabelka:
4. Nie ma dużych przerw między pytaniami/odpowiedziami/interakcją
Jeśli dojdziemy z uczniami do takiego etapu, że będą czuli się swobodnie, wymieniając zdanie na dany temat, a jednocześnie będą korzystali z różnych zasobów gramatycznych i słów oraz fraz, to przekonamy się na własnej skórze, że konwersacje naprawdę działają i spełniają swoją funcję. Jeśli uczniowie nie robią bardzo dużych przerw pomiędzy interakcjami, to bardzo dobry znak. Nie dotyczy to jednak tematów lub zadań, w których uczniowie powinni dostać czas na przemyślenie swojego zdania i wyrażenie go w odpowiedni sposób. Gdy mówimy jednak o normalnych konwersacjach – im bardziej naturalna forma mówienia, tym lepiej będą czuli się w niej uczniowie.
Sposoby na konwersacje
1. Poznaj
Im bardziej poznamy naszych uczniów, tym będziemy w stanie przygotować dla nich krótkie ćwiczenia na konwersacje w oparciu o ich zainteresowania. Trudno jest zaspokoić gusta każdego z uczniów, ale mamy bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób ang...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!