Co mają wspólnego drewniane klocki typu Jenga z angielskimi czasownikami nieregularnymi albo powtórką przed sprawdzianem? Dziś przedstawię niebanalnego partnera we wspólnym uczeniu się przez zabawę, doświadczaniu oraz naturalnym i nieschematycznym przyswajaniu języka! Pamiętajmy, że nasz mózg uczy się najlepiej i najbardziej efektywnie, gdy... nie wie, że się uczy!
Aby w pełni wykorzystać potencjał wspomnianych klocków, należy zaopatrzyć się w zestaw Jenga (lub a’ la Jenga) – dostępne w sklepach z zabawkami lub w internecie (jest to wydatek około 15–20 zł). Różnorodność i mnogość pomysłów wykorzystania ich na zajęciach językowych jest nieograniczona – świetnie sprawdzą się do powtórek leksykalnych, w ćwiczeniu gramatyki, tworzeniu dłuższych wypowiedzi ustnych czy zajęciach integrujących grupę.
POLECAMY
Na czym polega gra?
Podstawowe zasady są bardzo proste – układamy podstawę z trzech klocków ułożonych obok siebie, następnie dokładamy kolejne piętra naprzemiennie, aż do wykorzystania wszystkich klocków.
Gracze wyciągają po jednym klocku z dolnych pięter tak, aby nie naruszyć struktury, i dokładają je na szczyt kolumny. Należy być bardzo uważnym, aby nie zburzyć całej wieży, gdyż zawodnik, który to zrobi, przegrywa (albo odpada z gry – raczej nieskuteczne w przypadku aktywizowania uczniów w klasie).
Edukacyjna „twarz” Jengi, czyli pomysły na aktywności językowe
Uwaga! Można stworzyć zestaw wielokrotnego użytku i ponumerować klocki (1–54 lub mniej, ale powinna być to wielokrotność 3). W takim przypadku do każdego z poniższych ćwiczeń należy przygotować osobny handout ze słowami, wyrażeniami, czasownikami przypisanymi do kolejnych numerów, w zależności od typu zadania i materiału, który chcemy przećwiczyć oraz poziomu grupy. Najlepiej, aby przy jednej wieży z klocków pracowały około 3–4 osoby. Można jeden zestaw podzielić na pół.
1. „Nieregularna” Jenga – na klockach zapisujemy czasowniki nieregularne (bezokoliczniki). To chyba najczęściej wykorzystywana przeze mnie opcja gry.
Na każdym klocku są dwa czasowniki nieregularne (z obydwóch stron, ale spotkałam też wersje z zapisanymi wszystkimi ściankami). Uczniowie, wyciągając klocka, przed postawieniem go na szczycie muszą podać dwie pozostałe, poprawne formy nieregularne (w bardziej zaawansowanych grupach podają również przykład użycia tego czasownika w zdaniu). Jeśli grupa stwierdzi, że odpowiedź jest poprawna (jedna osoba może mieć dostęp do listy czasowników nieregularnych), uczeń kładzie klocek na szczyt wieży.
Dodatkowa modyfikacja: na bocznych (mniejszych) ściankach klocka można umieścić znaki (+) (–) i (?) – uczeń układa zdania twierdzące, zaprzeczające i pytające w zależności od wylosowanego znaczka, który towarzyszy czasownikowi.
2. Jenga storytelling – używamy tych samych klocków z czasownikami nieregularnymi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!