Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

18 czerwca 2021

NR 23 (Czerwiec 2021)

Czerwiec, czyli czas podsumowań

0 80

Tworzymy w swoim życiu bardzo dużo podsumowań. Możemy podsumować dany dzień, wydarzenie, tydzień. W rzeczywistości szkolnej dobrze, jeśli będziemy tworzyć podsumowania całego roku szkolnego. Jak takie podsumowanie zrobić i na co zwrócić uwagę? To wcale nie jest tak trudne i nie zajmuje tyle czasu, jak się może wydawać.

Dlaczego podsumowanie? 

Możemy się zastanowić, do czego takie podsumowanie jest w ogóle potrzebne, skoro rok szkolny dobiega końca, a uczniowie mają wystawione oceny? Jest to bardzo dobre pytanie. Odpowiedzi jest kilkanaście. Stworzenie dobrego podsumowania powoduje, że wiemy na czym możemy się skupić w kolejnym roku szkolnym. Dzięki temu łatwiej jest nam zrewidować nasze plany, a także uzyskać informację zwrotną od uczniów. Takie podsumowania w różnej formie, które są tworzone systematycznie, bardzo dobrze wpływają także na organizację pracy i naszą efektywność jako nauczyciela. 

POLECAMY

Co tracimy, jeśli nie robimy podsumowania? 

Nie wiemy, co się dzieje dokładnie w danej części roku, ponieważ nie potrafimy sobie tego przypomnieć. Jest to normalne, że nasza pamięć nie jest idealna i nie możemy zapamiętać wszystkiego. Jeśli będziemy tworzyć systematyczne podsumowania, to będzie nam łatwiej pamiętać o najważniejszych rzeczach dotyczących uczenia, planowania zajęć, postawy uczniów i nie tylko. Bez podsumowań trudniej jest planować dalsze działania i uczenie. Skąd możemy wiedzieć, jakie były efekty naszej pracy i co możemy ulepszyć? Pewnie pamiętamy kilka najważniejszych rzeczy, ale nie będziemy pamiętali o wszystkim.

Od ogółu do szczegółu

Możemy stworzyć podsumowanie, zaczynając od rzeczy ogólnych, a następnie przechodzić do coraz bardziej szczegółowych. Wszystko zależy od tego, ile różnych rzeczy pamiętamy. Możemy przygotować sobie takie podsumowanie w ten sposób, że zapisujemy na kartce papieru każdy miesiąc roku szkolnego. Następnie staramy się powrócić myślami do danego miesiąca i w oparciu o swoje notatki stworzyć dla danej klasy lub grupy podsumowanie danego miesiąca. W takim podsumowaniu może być informacja o tym, czy były jakieś kartkówki, sprawdziany i testy, jakie tematy były realizowane i jak długo, co było dla uczniów łatwe, a co było trudne itd. Jeśli w życiu klasy lub grupy wydarzyło się coś ważnego, możemy taką informację wpisać.

Powinniśmy tam zamieścić także swoje odczucia i spostrzeżenia dotyczące danego okresu pracy z uczniami. Bardzo prawdopodobne jest to, że miesiące początkowe roku szkolnego będą dla nas trudniejsze do podsumowania niż koniec roku szkolnego.

Nie powinniśmy się jednak poddawać, tylko spróbować zrobić to podsumowanie najlepiej, jak tylko możemy. A od następnego roku szkolnego będziemy mieli większą motywację do tworzenia systematycznych podsumowań. Możemy także stworzyć sobie prostą tabelkę z podsumowaniem każdego tygodnia i prowadzić ją, na przykład w naszym kalendarzu nauczyciela, notatniku lub także w plikach online.

Bazowanie na różnych pytaniach

Podczas podsumowania możemy także posiłkować się pytaniami wspomagającymi. Mogą to być pytania, takie jak: Co dobrego wydarzyło się w tym roku szkolnym? Co było moim sukcesem? Co mogło być zrobione lepiej i dlaczego? Co mogło być zrobione inaczej i dlaczego? Czego można było zrobić więcej dla danej klasy i dlaczego? A może jest coś, czego było za dużo i można było czegoś zrobić mniej? Jeśli tak, to co to było i dlaczego? Odpowiedzi na te i na podobne pytania, które przyjdą nam do głowy są bardzo istotne. Powinniśmy przeznaczyć sobie co najmniej 30 lub 20 minut na pracę z takim arkuszem roboczym i na zapisywanie swoich odpowiedzi. Nie muszą to być pełne zdania. Mogą to być po prostu równoważniki zdań lub same słowa klucze. Najważniejsze w tym ćwiczeniu jest jednak to, żeby skoncentrować się na tym, co jest dla nas ważne, co jest ważne z punktu widzenia naszych uczniów i co możemy zrobić, żeby z takiego podsumowania wyciągnąć bardzo dobre wnioski.

Praca z tabelą

Możemy sobie stworzyć tabelę sukcesów i wyzwań. Wiele osób może pomyśleć sobie o tym w kategorii sukcesów i porażek, ale słowo wyzwania moim zdaniem brzmi o wiele lepiej niż porażki. W takiej tabeli zapisujemy te rzeczy, które były dla nas dużymi sukcesami oraz te, które były dużym wyzwaniem. Możemy stworzyć jedną wersję takiej tabeli z punktu widzenia nas, czyli nauczycieli. A następnie drugą tabelę z punktu widzenia uczniów. Zastanawiamy się wtedy, co dla naszych uczniów było wyzwaniem, co było sukcesem i dlaczego. Skupiamy się na wyzwaniach szczególnie po to, aby w przyszłości pracować nad tym, aby tych wyznań było mniej lub aby były lżejsze w swoim kalibrze. Taka tabela może być także z powodzeniem stworzona w wersji online i każdy uczeń może mieć do niej dostęp. Możemy zrobić też tak, że stworzymy jedną tabelę sukcesów i wyzwań i podzielimy się taką tabelą z innymi nauczycielami. Wtedy każdy z nich będzie mógł wpisywać do tabeli swoje przemyślenia.

Jeśli się uda, możemy potem przedyskutować różne sukcesy i wyzwania dla danej grupy z kilkoma nauczycielami.

Najlepsze momenty jako podsumowanie

W tym ćwiczeniu staramy się przywołać w pamięci najlepsze momenty w naszej pracy z uczniami z całego roku szkolnego. Możemy stworzyć takie najlepsze momenty dla każdej z naszych klas. Staramy się aby było ich 3, 6, 9 lub nawet do 12. Jeśli wydaje nam się, że trudno będzie nam wymyślić albo raczej przypomnieć sobie i opisać 9 dobrych momentów, to myślimy chociażby nad trzema dobrymi momentami. W końcu o wiele łatwiej jest pomyśleć o trzech rzeczach niż o dziewięciu. A prawdopodobne jest też to, że jeśli będziemy myśleli o jakichś trzech rzeczach, to nieco więcej przyjdzie nam do głowy. Jeśli jest to możliwe, możemy takie podsumowanie stworzyć także z uczniami. Ich zadaniem również będzie wypisanie najlepszych momentów z danego roku szkolnego. Możemy także zapytać naszych uczniów o to, jakie momenty były dla nich najlepsze w nauce w danym roku szkolnym i dlaczego takie były. Jeśli chcemy, możemy zrobić to anonimowo poprzez ankietę w Google Docs. Uczniowie będą zapisywali swoje odpowiedzi i nam je po prostu wyślą. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskamy ciekawą informację zwrotną i będziemy mogli porównać sobie nasze najlepsze momenty, które my pamiętamy oraz zobaczyć, które momenty pamiętają uczniowie.

Lekcja na przyszłość

W tym ćwiczeniu skupiamy się nad tym i zapisujemy to, co naszym zdaniem może być cenną lekcją na przyszłość w kolejnym roku szkolnym. Być może, robiąc poprzednie ćwiczenia, zauważyliśmy pewną tendencję, którą chcemy wyeliminować lub pewne zachowanie swoje lub uczniów, które chcemy zmienić. Wtedy możemy zapisać sobie to na naszej liście jako lekcja na przyszłość. Taka lista bardzo nam się przyda, ponieważ w przyszłości będziemy mogli wracać tylko do tych krótkich notatek.

Wtedy w naszej pamięci pojawią się rozwinięcia tych danych punktów i przypomnimy sobie wszystko bardzo dobrze. Dlaczego warto korzystać z takich lekcji na przyszłość? Ponieważ w przyszłym roku szkolnym w ferworze różnych przygotowań możemy po prostu o różnych rzeczach najnormalniej w świecie zapomnieć lub nie być ich świadomi. Je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy