Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Dysk Google – niezastąpiony ASYSTENT NAUCZYCIELA

0 57

Popularna nazwa „Google” zazwyczaj kojarzy się nam z jedną z najczęściej używanych wyszukiwarek internetowych („Nie wiesz tego? Zapytaj wujka Google!”). Jednak w natłoku e-narzędzi, aplikacji i platform edukacyjnych często zapominamy o istnieniu dysku Google – całkowicie bezpłatnego i intuicyjnie prostego w obsłudze narzędzia, które zachwyca swoją uniwersalnością oraz bogactwem zastosowań. Jest to również niezastąpione wsparcie w Blended Learningu – zintegrowanej metodzie kształcenia, która łączy tradycyjne, bezpośrednie nauczanie z aktywnościami „w chmurze” i zdalną komunikacją nauczyciela z uczniami. B-learning to nie odległa przyszłość, to teraźniejszość.

Aby w pełni wykorzystać funkcjonalność dysku Google, należy zacząć od założenia konta Google – ten krok otwiera nam drzwi do must-use, czyli absolutnego minimum w narzędziowniku współczesnego belfra. Należą do niego wspomniany już dysk Google z całym bogactwem swoich możliwości, skrzynka pocztowa Gmail czy założenie własnego kanału na YouTube.


Pierwszy krok za nami. Teraz wystarczy kliknąć w kwadracik znajdujący się w prawym górnym rogu i naszym oczom ukazują się dostępne aplikacje Google. Dlaczego warto pracować z dyskiem Google w szkole, co oferuje on nauczycielom i uczniom? Poniżej tylko niektóre z wybranych funkcjonalności:

  • tworzenie materiałów edukacyjnych dzięki dostępnym szablonom,
  • komunikacja online z uczniami – możliwość łatwego i szybkiego udostępniania linków,
  • synchroniczna współpraca pomiędzy uczniami i nauczycielem dzięki dokumentom „w chmurze”,
  • bieżące monitorowanie i sprawdzanie postępu uczniów,
  • gromadzenie, katalogowanie i organizacja materiałów edukacyjnych,
  • prezentowanie materiałów dzięki funkcji Google Slides,
  • gromadzenie i ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­katalogowanie zdjęć,

 

  • możliwość łatwego udostępniania i edytowania dokumentów online oraz zapisania ich w dowolnym formacie w pamięci twardej komputera,
  • stały dostęp do wszystkich za­­so­­bów, z każdego urządzenia z dostępem do internetu,
  • możliwość uzyskania szybkiej informacji zwrotnej dzięki ankietom i możliwości edytowania dokumentów online,
  • tworzone i edytowane do­­kumen­­ty nie wymagają świadomego zapisywania przez użytkownika – dzieje się to automatycznie i systematycznie, a w „chmurze” pozostaje zawsze najnowsza wersja danego materiału,
  • opcja offline pozwalająca na wykorzystanie dokumentów w przypadku (o zgrozo!) braku dostępu do internetu (aby ta funkcjonalność była włączona, należy zainstalować rozszerzenie „Dokumenty Google offline”),
  • zaletą dokumentów przechowywanych i tworzonych na dysku Google jest to, że są na nim bezpieczne i nie grozi im przypadkowe usunięcie lub zaginięcie. 

Aby w pełni zdać sobie sprawę z funkcjonalności dysku, proponuję na początek użyć plusika z napisem „NOWY” znajdującego się tym razem po lewej stronie, u góry strony. W rozwinięciu pokazują się m.in.: dokumenty, arkusz kalkulacyjny, prezentacje i formularze Google. Wszystkie te funkcjonalności wspaniale sprawdzają się na co dzień w pracy z uczniami.

Dokumenty Google

Do wyboru mamy „pusty dokument” – czyli doskonale wszystkim znane miejsce, które do złudzenia przypomina kartkę z Worda, oraz „dokument z szablonu” – niezwykle barwną i ciekawą graficznie galerię szablonów do wyboru. Znajdziecie tam m.in. szablony: życiorysów, broszur, raportów, prac naukowych czy… scenariuszy lekcji! 


Jedną z najbardziej pożądanych funkcjonalności dokumentów Google jest to, że można je tworzyć, udostępniać i edytować online. Po stworzeniu dokumentu wystarczy najechać na niebieski kwadracik „udostępnij” w górnym prawym rogu, wybrać sposób udostępnienia (można wyświetlać/komentować/edytować) i wygenerować link jednym kliknięciem. Taki link jest zazwyczaj bardzo długi – jeśli chcemy podać go uczniom na tablicy, najlepiej skorzystać z możliwości jego skrócenia. Bardzo popularnym i godnym polecenia narzędziem jest strona //bitly.com, z której można korzystać bez logowania się. Jednak warto to zrobić, gdyż po zalogowaniu uzyskujemy ciekawą możliwość spersonalizowanego nazywania linków. Zostawiłam Wam wiadomość tutaj: bit.ly/GoogleDisc. Zapraszam do odwiedzin i podzielenia się swoimi spostrzeżeniami! 
Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?

  • Wypracowania online – uczniowie po napisaniu pracy udostępniają ją nauczycielowi za pomocą linka. Nauczyciel sprawdza, komentuje na czacie, daje możliwość poprawy – wszystko dzieje się online w czasie realnych działań. W tym miejscu gorąco polecam zainstalowanie rozszerzenia Grammarly (app.grammarly.com) – automatycznej autokorekty, która pomoże uporać się z błędami gramatycznymi, interpunkcyjnymi czy literówkami. Ponadto podwójny „klik” w jakiekolwiek słowo powoduje pojawienie się kilku jego synonimów. To narzędzie, które nie tylko wyłapuje błędy, ale pomaga się na nich uczyć! Co trzeba zrobić? – zainstalować wtyczkę w przeglądarce internetowej, a zielona ikonka Grammarly automatycznie pojawi się w pasku u góry strony.
  • Klasowa burza mózgów – powtórzenie słówek z poprzedniej lekcji lub działu, zaplanowanie tematów godzin wychowawczych czy zrobienie listy produktów na wspólną imprezę klasową – nic prostszego. Wystarczy stworzyć pusty dokument, podać uproszczony link na tablicy (bądź pod postacią kodu QR) i gotowe. Uczniowie w każdym miejscu i czasie mogą dodawać pomysły, usuwać niepotrzebne informacje czy komentować swoje pomysły.
  • Planowanie pracy projektowej – tworzenie harmonogramów, tabel z kolejnymi etapami pracy, do których mają dostęp uczniowie, oraz możliwość edytowania, komentowania i uaktualniania danych.

Prezentacje Google

Podobnie jak w przy­padku dokumentów – można tutaj pobrać ­prezentację pustą bądź z szab­lonu i, podobnie jak w Power Point, stworzyć barwną i niebanalną prezentację treści edukacyjnych oraz udostępnić ją, generując link.
Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?
Dotychczas stworzenie nawet prostej i krótkiej prezentacji poza szkołą przez uczniów łączyło się z potrzebą spotkania się w jednym miejscu i polegało na wspólnym tworzeniu slajdów. Funkcjonalność Google Slides pozwala na pozostanie we własnym domu i pracę synchroniczną, gdzie każdy widzi na żywo zmiany, które wprowadzają pozostałe osoby. Co więcej, możliwa jest kooperacja online z nauczycielem, który w momencie powstawania pracy może ją na bieżąco komentować i wspierać uczniów. Oto przykładowa prezentacja, którą stworzyłyśmy z moimi dwoma uczennicami w ramach podsumowania działań w jednym ze szkolnych projektów: bit.ly/GoogleSlidesHA
Nie ukrywam, że tak zawsze powstają moje prezentacje na prelekcje i szkolenia, w których występuję w duecie. 

Formularze Google

Po kliknięciu „formularz Google z szablo­nu” zainteresowa­­na osoba odnajdzie mnóstwo możliwości do wyboru, które znacznie ułatwią nauczycielski żywot. Znajdziemy tutaj m.in.:

  • pusty quiz,
  • kartę oceny zajęć,
  • test,
  • ocenę kursu,
  • informacje kontaktowe,
  • ustalanie wspólnego terminu,
  • zaproszenie 
  • …i wiele innych.

Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?
Bardzo istotne w powyższej funkcjonalności formularzy Google jest to, że w każdym z nich jest możliwość dodania pytań, obrazów, filmów czy kolejnej sekcji. W ten sposób np. nasze testy online czy zaproszenia na wywiadówki mogą zyskać zupełnie nową odsłonę.
Każde z powyższych narzędzi jest intuicyjnie proste, łatwe w nawigacji oraz do natychmiastowego wprowadzenia w życie. Wszystkie stworzone dokumenty możemy z łatwością katalogować na głównej stronie dysku, co więcej, istnieje możliwość indywidualizacji poszczególnych katalogów poprzez dodanie kolorów czy nazw.

Google Keep

To kolejne, bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki – korkowa tablica online, brat Padleta, miejsce, którego potrzebuje każdy nauczyciel, dzięki któremu może uporządkować linki, materiały, zdjęcia.
Po zainstalowaniu rozszerzenia (polecam także zainstalowanie aplikacji w smartfonie), podobnie jak w przypadku Grammarly, w pasku u góry strony pojawia się ikonka z szarą żarówką. Jeśli chodzi o gromadzenie ciekawych linków, wystarczy, oglądając daną stronę, kliknąć w żarówkę, a automatycznie zapisze się ona w Google Keep. Sama organizacja „okienek” jest niezwykle prosta – możemy stworzyć katalog (dodać etykietę), nadać mu nazwę, zmienić kolor, dodać obraz, link lub wpisać osobę, z którą chcielibyśmy współpracować nad danym tematem.

Google Hangouts

Aplikacja ta, podobnie jak Skype, umożliwia przeprowadzanie czatów oraz indywidualnych i grupowych rozmów wideo, wykonywanie rozmów telefonicznych oraz wysyłanie SMS. Aby nawiązać połączenie, potrzebujemy konta Google, komputera lub telefonu z kamerą i mikrofonem oraz dostępu do internetu bądź transmisji danych. Jedną z najciekawszych funkcjonalności tego narzędzia jest możliwość udostępniania ekranu i zdalny pulpit – jak znalazł w przypadku zajęć online.

Powyższe narzędzia to tylko ­kropla w morzu funkcji dysku Google. Polecam do obejrzenia krótki tutorial, gdzie zostały zwięźle zaprezentowane i opisane funkcje: bit.ly/GoogleDriveTutorialHA.
Mam nadzieję, że choć trochę zachęciłam tych z Was, którzy nie używają Google Disc w swojej pracy, a także zaintrygowałam tych, którzy dysku używają tylko do katalogowania dokumentów. Bezsprzecznie każdy nauczyciel może znaleźć tutaj inspirację, by usprawnić swój warsztat pracy, czego nam wszystkim życzę.

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy