Dołącz do czytelników
Brak wyników

Before the test

27 kwietnia 2020

NR 16 (Kwiecień 2020)

Egzamin i koniec? Wcale nie!
Czyli co jeszcze można zrobić, kiedy oceny już są wystawione, a egzamin napisany?

74

Choć koniec roku szkolnego czeka tuż za rogiem, pozostaje jeszcze wiele czasu na dalszą pracę nad doskonaleniem umiejętności i pogłębianiem wiedzy z rozmaitych przedmiotów. Dla nas to dobry moment, żeby zastanowić się, co jeszcze zdążymy zrealizować w ciągu ostatnich miesięcy, a jaki materiał będzie trzeba nadrobić w następnym roku szkolnym. Oto kilka pomysłów, nad którymi warto się pochylić.
 

Projekt


Właściwie szkoda, że zniknął niemal ze szkół wraz z gimnazjami i choć brzmi to banalnie, metoda projektu może się okazać nie tyle „zapełniaczem” czasu, co doświadczeniem, które pozwala stwierdzić, że nauka języka angielskiego przez ostatnie lata była owocna. I nie piszę tutaj o prostym plakacie wykonanym mazakami czy prezentacji częściowo powielonej z internetu. Chodzi mi raczej o prawdziwą pracę zespołową, która pomoże uczniom przygotować się do kolejnego etapu edukacyjnego w ich życiu i jednocześnie przyniesie ze sobą rozwój językowy.
 

POLECAMY

Kto i ile?


Jeśli klasa jest mało liczna można pokusić się o realizację jednego projektu. Jeśli natomiast liczba osób w klasie przekracza dwadzieścia, należałoby pomyśleć o podzieleniu klasy na dwa zespoły przygotowujące dwa oddzielne projekty. Podział zadań podczas fazy przygotowania będzie należał do uczniów – ingerujemy tylko w ostateczności. To, ile jednostek lekcyjnych poświęcimy na dany projekt, zależy tylko od nas, ale skłaniałbym się raczej ku „więcej” niż „mniej”.

Co i jak?


Właściwie każdy temat można przekuć w projekt. Ważne tylko, by w jakikolwiek sposób dotyczył naszego przedmiotu i był realizowany w języku angielskim. De facto to my powinniśmy wybrać temat projektu, ustalić jego cele ogólne i cele szczegółowe, ale dlaczego nie przenieść tego na uczniów i nie pozwolić im na własną decyzję, za którą wezmą potem pełną odpowiedzialność (wszyscy wiemy, jak pracuje się nad tematem z przymusu a nie z chęci). Nie odrzucamy przy tym żadnych propozycji uczniów. Jeśli tematem będą „Popularni TikTokerzy i ich wpływ na to, jak się ze sobą porozumiewamy” albo „Jak uczyć się angielskiego, wykorzystując do tego kanały na YT”, to super. Jeśli uczniowie zechcą pracować nad tematami interdyscyplinarnymi albo takimi, o których nic nie wiemy – jeszcze lepiej. Ważne, żeby realizowali projekt wyłącznie podczas naszych zajęć, a nie w domu. Nauczą się w ten sposób efektywniej wykorzystywać czas spędzony nie tylko na wyszukiwaniu właściwych informacji, ale i na pracy w zespole. Jeśli będą potrzebowali do tego telefonów komórkowych czy większej przestrzeni, postarajmy się o to dla nich. Oczywiście w trakcie zajęć nie uzupełniamy dziennika elektronicznego, tylko pomagamy uczniom w napotkanych problemach. Na koniec uczniowie powinni przedstawić wyniki swojej pracy, oczywiście w języku angielskim i w dowolnie wybranej przez siebie formie. Najlepiej, gdyby udało się zorganizować pokaz wszystkich zrealizowanych projektów przed szeroką publicznością szkoły. Prezentacja własnej pracy na forum to coś, z czym prędzej czy później wszyscy się zetkną.

Egzaminy Cambridge


Część z naszych uczniów z pewnością już teraz myśli o zdaniu chociaż jednego egzaminu Cambridge i zdobyciu stosownego certyfikatu (jeśli jeszcze nie, to z pewnością niedługo zaczną), mając w perspektywach naukę za granicą czy zdobycie lepiej płatnej pracy, kiedy już edukację zakończą. Dlatego warto pokazać im, jak wyglądają te najpopularniejsze na świecie egzaminy i jakie korzyści wynikają z ich zaliczenia. Wszystkie niezbędne informacje można znaleźć tutaj https://www.cambridgeenglish.org/pl/, począwszy od opisu egzaminów przez zadania, z którymi się na nich spotkamy, i strategie pomagające się do nich przygotować po wykaz instytucji, które dany egzamin uznają za konieczny do podjęcia nauki czy pracy. Owszem, egzaminów jest dużo i opowiedzenie o każdym może zabrać nieco czasu. Z drugiej strony może dzięki takim zajęciom nasi uczniowie odkryją, czego będą najbardziej potrzebowali, wykorzystają kolejne lata nauki i wzbogacą swoje portfolio językowe o certyfikat, który będzie im najbardziej potrzebny. Dla zawężenia tematyki egzaminów możemy przygotować ankietę dla uczniów, dotyczącą tego, na czym językowo najbardziej im zależy i na tej podstawie przygotować zagadnienia oraz plan naszych zajęć.


Wakacje


Przez większą część roku szkolnego w klasie ósmej praca nad językiem skupia się głównie wokół powtórek, repetytoriów i egzaminu. Zapominamy, że po tym maratonie przyjdą wakacje i z pewnością część z naszych uczniów wyjedzie poza granice Polski, gdzie będą mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności językowe w praktyce. Dlatego warto przeznaczyć kilka zajęć na naukę i powtórkę wakacyjnego słownictwa oraz zwrotów niezbędnych do poradzenia sobie w wymagającej językowo sytuacji. Bardzo dobrze sprawdzą się tutaj dwie serie książek: Real Listening and Speaking oraz English for Life, w których znajdziemy scenariusze zajęć oparte na sytua­cjach z życia wziętych, zawierających używane, a nie sztuczne podręcznikowe wyrażenia. Każdą lekcję możemy poświęcić innej sytuacji, np. na wizytę w restauracji, fast foodzie, na odnalezienie właściwych miejsc i osób na lotnisku, na meldunek w hotelu i zgłaszanie problemów z pokojem, w którym mieszkamy. Dla urozmaicenia można zaproponować uczniom odegranie scenek rodem z Pamiętników z wakacji lub nagranie krótkich filmików, które będzie można pokazywać kolejnym rocznikom czy zorganizować pokaz dla szkoły w ramach wakacyjnych porad językowych dla wyje...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy