Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Gra o tekst
– jak urozmaicić omawianie czytanek na zajęciach

Jak często otwierasz podręcznik i widzisz czytankę? Powiedziałabym, że bardzo często – tekst do analizy, dłuższy czy krótszy, jest praktycznie na każdej stronie! Czy zawsze omawiasz wszystkie związane z nim ćwiczenia? A jeśli tak – jak na to reagują Twoi uczniowie? Co możemy zrobić, żeby czytanki cieszyły się większym powodzeniem?

Zazwyczaj ćwiczenia do tekstu w podręczniku wyglądają podobnie: krótkie wprowadzenie w formie rozmowy, następnie pytanie dotyczące ogólnego sensu czytanki, kilka pytań szczegółowych, słowa klucze, które uczniowie/kursanci powinni z kontekstu wskazać lub podać znaczenie (jeśli słownictwo zostało wprowadzone wcześniej). To rutynowe podejście do czytania jest na pewno potrzebne, ale z czasem staje się nudne – zarówno dla uczniów, którzy muszą te zadania wykonać, jak i dla nauczyciela, który ćwiczenia przeprowadza. Pora to uatrakcyjnić! 
W artykule podzielę się z Wami pomysłami na atrakcyjne zajęcia z tekstem czytanym. Będzie więcej rozmów, spekulowania, a przede wszystkim – dobrej zabawy dla Ciebie i Twoich uczniów.

Krzyżówka na dzień dobry

Przygotowywanie zajęć z zakresu information gap może być banalnie proste! Lubię ten typ ćwiczeń, bo zmusza kursantów do zadawania konkretnych pytań. Na jakiej zasadzie to działa? Jedna osoba posiada tylko część informacji, druga – pozostałą część. Aby wspólnie zdobyć kompletną informację, uczniowie muszą sobie zadawać pytania w parze.
Do niedawna sama żmudnie przygotowywałam krzyżówki, z których wymazywałam część haseł, by później je przywrócić i wykasować inne fragmenty. Na szczęście odkryłam genialną stronę www.halfacrossword.com, gdzie szybko stworzysz krzyżówkę, która idealnie sprawdzi się jako rozgrzewka czy pre-reading task. Wybieram z tekstu, który będzie omawiany, najważniejsze słowa/zwroty i tworzę z nich krzyżówkę. Posłużmy się konkretnym przykładem. 
Często korzystam z zasobów strony www.breakingnewsenglish.com, gdzie znajduję artykuły tematyczne. I tak np. tutaj: (Źródło: //breakingnewsenglish.com/1908/190803-planting-trees-5.html) przeczytamy ciekawy artykuł, który możemy podporządkować działowi maturalnemu środowisko naturalne. 
Pracując z tym konkretnym tekstem zaznaczyłam słowa kluczowe: Ethiopia, break record, trees, plant, 350 million, smash the record, Prime Minister, achievement, 4 billion, reverse, cut down, decline, carbon dioxide, global warming. Teraz na stronie half­acrossword stworzę z nich krzyżówkę. (Notka: wszystko oprócz liczb może być wpisane).
Para dostaje dwie wersje jednej krzyżówki i zaczyna się rozmowa – zgadywanie brakujących słów. Kursant A opisuje jedno ze swoich słów kursantowi B, ten je zgaduje, po czym wpisuje brakujące hasło do swojej wersji krzyżówki. Po złożeniu krzyżówki w całość, zapisuję na tablicy brakujące hasła z liczbami (350 million, 4 billion). 

Teraz uczniowie, mając przed sobą wszystkie wyrażenia, próbują odgadnąć treść artykułu oraz go odtworzyć (nie przeczytawszy). Mogą to zrobić ustnie lub pisemnie (w zależności od długości zajęć i umiejętności). Dopiero po przeprowadzeniu rozmowy/napisaniu podsumowania dostają pełną wersję artykułu i weryfikują, czy mieli rację. 
Jeśli chcemy uczniowi jeszcze bardziej pomóc, możemy przed rozdaniem kopii artykułu przeprowadzić burzę mózgów i zapisać więcej słownictwa z tego działu na tablicy.
Po przeczytaniu artykułu, omówieniu słownictwa czy przedyskutowaniu pytań możemy wrócić do słów kluczowych z krzyżówki i poprosić o ponowne odtworzenie artykułu. Być może uczeń miałby więcej słów kluczowych do dodania?
W innym podejściu można część słów usunąć, aby uczeń z pamięci opowiadał, o czym był tekst. Jeśli mamy wystarczająco czasu, możemy sukcesywnie wymazywać po dwa słowa kluczowe z tablicy, prosić uczniów o kolejne podsumowanie, aż do momentu, kiedy skończymy z pustą tablicą i pełnym opisem artykułu. 
W przypadku grupy na wyższym poziomie polecałabym przeprowadzenie ćwiczenia jeszcze inaczej! Słowa kluczowe wypisane na tablicy (lub wszystkie hasła w krzyżówce) są zakazane. Uczniowie muszą streścić przeczytany artykuł, ale tak, by żadne ze słów z krzyżówki nie zostało wypowiedziane. A zatem Ethiopia staje się an African country, a break the record zamieni się na become the best at.... Zajęcia będą ciekawsze dla Ciebie i ucznia.

Zabawa eliminacyjna z Milionerów

W znanym teleturnieju telewizyjnym uczestnik, zanim zacznie odpowiadać na pytania i wygrywać pieniądze, musi przejść rundę eliminacyjną. Tutaj typ pytań jest zawsze taki sam – trzeba w odpowiedniej kolejności zgłosić cztery poprawne odpowiedzi, i to jak najszybciej. Przykładowo może pojawić się pytanie:
Uporządkuj alfabetycznie: 
a) albatros b) albinos c) alabaster d) alkomat, gdzie poprawną kolejnością będzie C, A, B, D.
Na podobnej zasadzie działa mniej znana siostra lubianej gry Kahoot Quiz, a mianowicie Kahoot Jumble, gdzie uczestnik musi jak najszybciej w odpowiedniej kolejności ułożyć klocki na swoim smartfonie. (Jeśli nie wiesz, jak grać w Kahoot, poniżej tego artykułu znajdziesz kilka linków, które pomogą Ci okiełznać te wartościową aplikację).
Jak wykorzystać Kahoot Jumble na zajęciach z czytania? Przede wszystkim jako podsumowanie pracy z tekstem, szczególnie jeśli zawiera on dużo informacji/faktów. Poniżej kilka pomysłów.

  1. Tekst zawiera dużo liczb, statystyk, danych procentowych. Często w podręcznikach liczby te podane są na samym początku jako pre-reading task,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy