Ostatnie miesiące upłynęły moim słuchaczom na zgłębianiu tajników strony biernej. Starałam się dobrać odpowiednie narzędzie służące do przepracowania i utrwalenia zasad posługiwania się tą strukturą. Nie było to łatwe, ponieważ na co dzień pracuję z grupami na dość zróżnicowanym poziomie. Musiało być to zatem ćwiczenie zaprojektowane w taki sposób, aby uczniowie, dla których każdy kolejny krok gramatyczny jest wyzwaniem, poczuli się zaopiekowani, a ci, którzy swobodniej poruszają się w językowych schematach, mieli szansę się wykazać.
Postawiłam zatem na gramatyczną planszę w dwóch różnych wersjach. Plansza ma za zadanie wesprzeć słuchaczy w stworzeniu gramatycznej notatki.
POLECAMY
Pierwsza, nieco łatwiejsza, bazuje na liście rzeczowników oraz „podanych na tacy” (a właściwie na planszy) formach czasownika „być”, które słuchacze mają za zadanie umieścić w swoich zdaniach w stronie biernej. Wykorzystując tę planszę, poinformuj słuchaczy, że do rzeczowników z listy muszą dobrać pasujące czasowniki. To od nich zależy, czy postawią na czasowniki regularne, czy nieregularne. Kiedy już będą gotowi, łączą poszczególne elementy strzałkami i zapisują nad nimi swoje zdania. Symbole na planszy odpowiadają kolejno: „+” twierdzeniom, „–” pr...