Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

28 sierpnia 2020

NR 18 (Sierpień 2020)

Przypadek? Nie sądzę! – o używaniu generatorów na zajęciach

61

W połowie marca wszyscy byliśmy zmuszeni przerzucić swoje życie z realu na poziom online. Wszelkie spotkania towarzysko-rodzinne zaczęły odbywać się przy pomocy komunikatorów, no i oczywiście my, nauczyciele, musieliśmy zaadaptować swoje materiały, podręczniki, gry edukacyjne do uczenia zdalnego. Na początku przeżyłam dreszczyk emocji – „To nowe wyzwanie!”, pomyślałam. Pierwotnie nie wyobrażałam sobie nie widzieć moich kursantów twarzą w twarz, nie móc pokazać im przysłowiowym paluszkiem, gdzie co jest na stronie. Na szczęście mnogość platform i aplikacji bardzo ułatwiła mi życie. Sama korzystam z platformy Whereby, gdzie mogę pracować grupami, organizować pracę w parach, trójkach. Z programu PowerPoint korzystam od lat, więc ten aspekt uczenia nie był dla mnie niczym nowym. Brakowało mi jednak pewnych narzędzi, więc najnormalniej w świecie zaczęłam ich szukać. W Horyzontach Anglistyki pojawiało się ostatnio sporo artykułów o uczeniu online i ja również chciałabym dołożyć swoją cegiełkę i pokazać, jak z pomocą jednej strony można zrobić na zajęciach więcej. 

POLECAMY

Przedstawiam Wam Random Word Generator, choć na słowie się to absolutnie nie kończy! 
(źródło: https://randomwordgenerator.com/more.php)
 


Jaki jest zamysł strony? 

Strona generuje różne przypadkowe słowa, zdania, fakty, czasowniki, przymiotniki, liczby – w zależności od wybranej opcji. Dzięki temu pozwala na szybkie przygotowanie zajęć przez nauczyciela lub daje odpowiednią inspirację uczniowi. 

Jest to naprawdę kopalnia potencjalnych zajęć, szczególnie jeśli: 

  • nie mamy czasu na przygotowanie lekcji, 
  • chcemy wypełnić lukę przed zakończeniem zajęć, 
  • chcemy rozkręcić uczniów na początku, 
  •  chcemy przeprowadzić zajęcia online i dać uczniom pole do popisu.


Jak wykorzystać tę stronę na zajęciach?

Random #1
 


Vocabulary Words Generator – generator losuje słowo i ukrywa definicje, dzięki czemu uczeń najpierw zapoznaje się ze słowem, następnie może sprawdzić jego opis. Możemy to wykorzystać! Nauczyciel pokazuje grupie słowa, nie odkrywając wyjaśnień. Mini grupki debatują między sobą, zastanawiają się, co dane słowa mogą znaczyć i wymyślają definicje. Następnie na forum grupy dzielą się swoimi sugestiami. Pod koniec ćwiczenia nauczyciel odkrywa wszystkie definicje i uczniowie sprawdzają, czy mieli rację. Jest to dobra zabawa na poszerzanie słownictwa, szczególnie na wyższych poziomach. Naszym zadaniem po takim ćwiczeniu będzie pokazanie wszystkim przykładów użycia najważniejszych słów (np. w słowniku). Ćwiczenie sprawdzi się w ambitnych grupach głodnych wiedzy. 
 


Random #2

Random Picture generator – ten generator zapewni naszym zajęciom oprawę graficzną. Dzięki niemu możemy szybko zrobić powtórkę, np. czasu Present Continuous lub rozwiązać uczniom język na początku zajęć. Dobieramy uczniów w pary lub trójki. Następnie każdej osobie wysyłamy link do tego generatora. Ustalamy, ile obrazków ma zostać wygenerowane (przy mało kreatywnych grupach polecam około 3–4, by podać im pomysły). W pierwszej kolejności możemy zagrać w Picture of Lies. Uczeń opisuje swojej grupie jeden z wygenerowanych obrazków. Może go po prostu opisać lub dodać do niego kilka szalonych elementów. Słuchacze mają zdecydować, czy opisujący kłamie i wysysa z palca opis obrazka, czy mówi prawdę. Następnie na końcu ćwiczenia musi udostępnić swój ekran i pokazać, co opisywał. Na przykład obrazek poniżej – nie trzeba nic zmyślać, jest szalony sam w sobie. A mniej kreatywni uczniowie mogą po prostu opisać to co widzą, a i tak wyjdzie ciekawie. 

Wykorzystując ten sam generator możemy również: z listy pięciu opisać to, jak się dzisiaj czujemy, wymyślić historyjkę, „zmusić” uczniów do podpięcia „randomowego” obrazka do treści lekcji (tu będzie potrzeba sporej kreatywności, ale jeśli będą cztery obrazki – będzie łatwiej), zrobić picture dictation. Bardzo sprawdza się to ćwiczenie w sytuacji 1-2-1 – kiedy nauczyciel rysuje opisywany przez ucznia obrazek.
 


Random #3

Random Facts Generator – Tu podzielę się aż trzema rozwiązaniami: 

  1. Każdy z kursantów wchodzi w link i generuje 3 ciekawostki. Następnie w parach/grupach przeprowadza sesje small talkową, do której musi umiejętnie wpleść co najmniej jedną z trzech ciekawostek. Trik polega na tym, by każdy w grupie lub parze był w stanie przeprowadzić rozmowę: dopytać o szczegóły, podzielić się opinią, zmienić temat i opisać swoją ciekawostkę, tak by wszystko wyszło jak najbardziej naturalnie. To ćwiczenie bardzo mi się sprawdza na zajęciach Business English (kursanci często proszą o to, by nauczyć ich technik small talk). Ci sami kursanci przy okazji bardzo często twierdzą, że nie mają nic ciekawego do powiedzenia, dlatego lista ciekawostek może sprawić, że rozwiąże im się język i zostanie nawiązana naturalna rozmowa. 
     

 

  1. Wykorzystując ten sam generator możemy poprosić uczniów o napisanie reportażu, artykułu, eseju czy rozprawki – z wykorzystaniem ciekawostki z generatora. W przypadku obrazka powyżej uczeń mógłby opisać, np. życie w domu ze zwierzętami, opisać plusy i minusy posiadania kota i uwzględnić informacje o kocimiętce. Te ciekawostki mogą być dobrym dodatkiem do przygotowania do matury i pisania rozprawki – dzięki tym informacjom prace uczniów mogą być ciekawsze i napisane bogatszym językiem. 
     
  2. Ten sam generator może też posłużyć do mini prezentacji Impromptu. Jeśli mamy czas przed końcem zajęć, prosimy uczniów o wygenerowanie kilku faktów, wybranie jednego i przygotowanie króciutkiej prezentacji z wykorzystaniem tej ciekawostki. Można przeprowadzić te prezentacje na zasadzie zagadki. Uczeń wygłaszający prezentacje opowiada, na przykład, o kotach, przytacza wiele argumentów, wplata ciekawostkę i kończy prezentację, natomiast reszta grupy musi zgadnąć, który element prezentacji był ciekawostką z generatora. To ćwiczenie sprawdzi się w małych grupach – angażuje wszystkich i zmusza do intensywnego słuchania.

Random #4

Would you Rather Generator – świetny na rozgrzewkę! Nauczyciel otwiera generator i wybiera liczbę pytań przypadająca na grupę + 1, następnie uczniowie decydują na które pytanie chcą odpowiedzieć, podając powód. Ważne, by żadne pytanie się powtórzyło. Zabawa wyjdzie najlepiej w grupie maximum 8-osobowej. Jeśli uczymy większą grupę, podzielmy uczniów na pary/trójki. Każda trójka dzieli jeden ekran, losuje pytania i na nie odpowiada. Przy dobrym pytaniu może się okazać, że dyskusja będzie naprawdę długa i interesująca. Koniec z wymyślaniem pytań – wszystko za nas zrobi generator!
 

 

Random #5

Random List Generator – wspólnie z grupą robimy burzę mózgów – wymyślamy czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, imiona, miejsca itp. Następnie generujemy, na przykład, 7 elementów. Z tych 7 elementów grupa musi stworzyć historię, akapit opowieści, napisać rozprawkę, wygłosić prezentację. Jeśli wyrażenia są typowo biznesowe, trzeba zawrzeć je w raporcie lub udawanym zebraniu przeprowadzanym w mini grupkach. Jeśli przeważają przymiotniki – uczniowie tworzą opisy postaci z filmu lub opisują członków rodziny i ich cechy. Pomysłów jest bardzo dużo!
 


Random #6 

Motivational Quotes Generator – z przysłowiami, powiedzeniami, cytatami można zrobić wiele. Czasem wystarczy pokazać jedno i może się wywiązać ciekawa rozmowa. Generator może posłużyć jako krótka rozgrzewka lub cooler na zakończenie zajęć. Możemy też potraktować te stronę jako burzę mózgów na zajęcia Business English lub Exam English. Nauczyciel generuje kilka złotych myśli, następnie grupa lub mini grupki zastanawiają się, który cytat byłby najlepszy do kam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy