Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

24 października 2018

NR 7 (Październik 2018)

(Home)work, yes or no?

0 202

Pracy domowej nie ma” to piękne słowa z ust nauczyciela. Dla uszu uczniów są jak nektar, bo zanim je usłyszeli, już martwili się, czy zdążą wykonać zadania z matematyki i napisać esej z polskiego między dodatkowymi zajęciami, na które zapisali się z potrzeby (gimnastyka korekcyjna), lub by rozwijać swoje zainteresowania (jeździectwo, szachy, plastyka). Pytania dotyczące pracy domowej powracają niczym bumerang każdego roku na radach pedagogicznych, w mediach, a także na salonach politycznych. Czy prac domowych można uniknąć, czy trzeba zadawać zawsze, po każdej lekcji? Czy można się bez nich obejść? Jak dużo zadawać? A może zamiast debatować, najlepiej pokazać uczniom, że praca domowa może mieć cel. Warto udowodnić im, że prace wykonane w domu pomogą w lepszym opanowaniu języka, że nie zawsze oznaczają wypełnianie luk czy zaznaczanie odpowiedzi na zadaniach testowych.

Całkowity brak pracy domowej?

Trudno mi uwierzyć w całkowity brak pracy domowej może dlatego, że wrosłem w nasz edukacyjny system jako nauczyciel i lektor, a może dlatego, że ten system mnie wykształcił. Pamiętam też przypadek w jednej ze szkół podstawowych w Warszawie, która testowała model nauczania bez prac domowych. Jednak po interwencji kuratorium z pomysłu zrezygnowano. Szkoła ta działała w pojedynkę, w sposób innowatorski na niesprawdzonym w Polsce gruncie. Być może rezygnacja z zadawania prac domowych jest realna, ale jestem pewien, że nie należy z nich rezygnować podczas nauki języka. Powtarzanie, utrwalanie czy usystematyzowanie wcale nie musi być nudne dla ucznia ani czasochłonne do sprawdzenia dla nauczyciela. 

Jaką formę pracy domowej wybrać?

Oczywiście taką, która najbardziej odpowiada naszym uczniom. Jednak nie zapominajmy o nas samych, o naszym czasie wolnym i zadaniach, które jako nauczyciele mamy wykonać. Z każdej pracy domowej powinno coś wynikać, każda praca domowa powinna mieć jakiś cel i najlepiej, gdyby jeszcze można ją było dość szybko sprawdzić. Na swoich zajęciach bardzo często ograniczam się do kilku sprawdzonych chwytów, które nie tylko systematyzują wiedzę moich uczniów, ale pomagają mi sprawniej przeprowadzić lekcję.

  1. Quizlet 
    Popularny i sprawdzony. Ma wielu zwolenników wśród nauczycieli języków, których znam. Sprawdza się dobrze zarówno w grupach dziecięcych, wśród młodzieży, jak i u dorosłych. Prosty interfejs pozwala nauczycielowi na samodzielne stworzenie zestawów słownictwa po każdych przeprowadzonych zajęciach. Jeśli w kolejnych latach korzystamy z tych samych podręczników lub zaplanujemy lekcje podobnie, wystarczy, że zestawy stworzymy jeden raz. Potem można je stosownie modyfikować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jak wygląda praca domowa z Quizletem? Jej celem jest oczywiście powtórzenie i utrwalenie słownictwa. Prosimy uczniów o zalogowanie się i wykonanie wybranego przez nas zestawu leksykalnego. Quizlet pozwala ćwiczyć pojedyncze słowa, jak i frazy. Można to robić z dowolnego miejsca. Wystarczy urządzenie przenośne z dostępem do internetu. Co ważne, każdy uczeń i/lub rodzic otrzymuje informację o postępach uczniów, które jako nauczyciele możemy monitorować. Co ważniejsze, ta praca domowa „sprawdza się” sama, bo program robi to za nas. Wystarczy tylko scrollowanie i klikanie. Dodatkowo przemawia do mnie oszczędność czasu podczas przygotowywania kartkówek ze słownictwa z użyciem Quizleta – znów platforma wykonuje to za nas. Wystarczy kilka kliknięć i gotowe. Jedyną przeszkodą, którą napotkałem do tej pory, było wyegzekwowanie od uczniów szybkiego i sprawnego zalogowania się na platformie i dołączenia do grupy. Bez tego sprawdzenie ich postępów jest praktycznie niemożliwe. 
  2. Reading
    Tym, czego bardzo nie lubię, jest przeznaczanie czasu na zajęciach na coś, z czym uczniowie poradziliby sobie bez mojej pomocy. Czymś takim jest reading. Pracę domową w formie readingu zawsze planuję z wyprzedzeniem i staram się przeznaczać na nią więcej czasu – tak, żeby na przeczytanie najkrótszego tekstu moi uczniowie mieli więcej niż 24 godziny (ośmio/dziewięciolatki...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy