W niniejszym artykule chciałabym przedstawić dziesięć pomysłów na niesztampową pracę domową, które sprawią, że Wasi uczniowie zaangażują się w nią bez reszty. Przytoczone przeze mnie pomysły zostały sprawdzone wśród różnych grup wiekowych. Każdy z nich okazał się „strzałem w dziesiątkę” i jest przeze mnie wykorzystywany co roku, a nawet kilka razy do roku, na wyraźną prośbę moich uczniów. Pomysły te można dowolnie modyfikować w zależności od poruszanych podczas zajęć zagadnień, a także wieku czy możliwości danej grupy.
POLECAMY
- Zdjęcia – ta forma pracy domowej sprawdza się z uczniami już od 7. roku życia. Oczywiste jest, że im młodszy uczeń, tym bardziej potrzebuje wsparcia rodziców lub starszego rodzeństwa. Nie traktuję tego w kategoriach pomocy dziecku, ale jako formę zacieśnienia więzi rodzinnych, dzięki zaangażowaniu w zadanie domowei z doświadczenia wiem, że dzieciaki i rodzice odbierają to dokładnie tak samo. Proszę, aby uczniowie, indywidualnie lub w parach, stworzyli album ze zdjęciami pod hasłem English around us, w którym zawrą zdjęcia przedstawiające przejawy obecności języka angielskiego w ich najbliższym otoczeniu. I tak otrzymuję albumy z fotografiami anglojęzycznych napisów na opakowaniach produktów spożywczych, zdjęcia okładek zeszytów z takimi napisami, zdjęcia witryn sklepowych, napisów na murach, zdjęcie mojego t-shirta z napisem I love English i wiele, wiele innych przykładów na to, jak bardzo język angielski zadomowił się w naszym społeczeństwie. Uczniowie opowiadają, jak podzielili się pracą, jak wytypowali osobę, która zapytała właściciela sklepu o zgodę na sfotografowanie witryny, z zainteresowaniem oglądają albumy ze zdjęciami koleżanek i kolegów. Zaś młodsi podkreślają fakt, że przy okazji wspaniale spędzali czas ze swoimi najbliższymi;
- Filmiki – ta forma pracy domowej doskonale sprawdza się z uczniami od 10. roku życia. Obecnie uczniów fascynują rozmaici youtuberzy. Wielu uczniów na pytanie, jaki zawód chcieliby wykonywać w przyszłości, odpowiadają z całym przekonaniem, że marzą o pozostaniu youtuberem. Niektórzy z nich mają już swoje kanały w internecie, na których prezentują swoje różne, nie zawsze najwyższych lotów, pomysły.
Podczas omawiania tematu, na przykład związanego ze sportem oraz wplatania w niego czasowników modalnych, proponuję uczniom nagranie w parach lub trzy-osobowych grupach krótkich filmików, w których przedstawią wymyślony przez siebie sport. Należy podać jego nazwę, opis zasad, jak również zaprezentować, jak się go uprawia. Całość ograniczona jest jedynie czasowo – filmik ma trwać nie dłużej niż pięć minut. Wyobraźnia ludzka nie zna granic! Rzucanie z balkonu poduszką, jedzenie wiszącego na wstążce jabłka bez użycia rąk, skakanie na trampolinie połączone z wymyślnymi figurami akrobatycznymi, zakładanie skarpetek przy akompaniamencie muzyki, smarowanie kromki chleba masłem – to tylko niektóre z bazy pomysłów moich uczniów, które okraszone są bardzo poważnym komentarzem w języku angielskim. Z uwagi na to, że to uczniowie wymyślają swoje filmy od początku do końca – fabułę, tekst, scenografię, muzykę i tak dalej – zabawa jest gwarantowana, a przy okazji uczniowie ćwiczą bardzo ważną umiejętność, czyli pracę w grupie. Po zakończeniu projekcji filmów zawsze przeznaczam czas na podsumowanie i podzielenie się refleksjami. Uczniowie opowiadają, co sprawiło im największą radość podczas przygotowywania pracy domowej, z czym mieli największy kłopot, co stanowiło największe wyzwanie, a co z perspektywy czasu zrobiliby zupełnie inaczej. Zdarzyła mi się sytuacja, gdy jeden z uczniów chciał zaprezentować swój filmik, ale nie chciał go oglądać razem z pozostałymi osobami. Poprosił o możliwość wyjścia poza salę lekcyjną, na co oczywiście przystałam. - Komiksy – polecam wykorzystać tę formę pracy z uczniami, zarówno młodszymi, jak i starszymi. Uczniowie wymyślają krótkie komiksy na bazie gotowych szablonów – dzieciakom, które już sprawnie posługują się komputerem, wystarczy pokazać stronę z szablonami i pokazać im, jak działają (np. //learnenglishkids.britishcouncil.org/en/games/comic-strip-maker). Polecam tworzenie komiksów tematycznych, np. obiad w restauracji, zakupy czy wizyta u lekarza. Młodsi uczniowie będą potrzebować wsparcia ze strony starszego rodzeństwa lub rodziców, ale znowu jest to okazja rodzinnej współpracy i wspólnego spędzania czasu. Polecam wysłanie rodzicom/starszemu rodzeństwu linku wraz z manualem. Wiadomo, że komiksy młodszych będą krótsze oraz bazujące głównie na podstawowych słówkach, ale uwierzcie mi, że również mogą być zaskakujące. W pozytywnym tego słowa znaczeniu!
- Przedmioty użytku codziennego
Nic tak nie ułatwia zapamiętywania – na przykład – słówek jak zastosowanie przedmiotów codziennego użytku, znanych w języku angielskim jako realia. Wprowadzając rodzaje materiałów (metal, drewno, tkanin...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!