Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

24 października 2018

NR 7 (Październik 2018)

Homework. Kiedy praca domowa staje się czystą przyjemnością!

0 187

Temat pracy domowej w ostatnim czasie wywołuje wiele kontrowersji. Jej zwolennicy przekonują, że nadrzędnym celem, jaki jej przyświeca, jest utrwalenie w pieleszach domowych materiału wprowadzonego podczas zajęć, podczas gdy jej przeciwnicy podkreślają, że jest to często czynność odtwórcza, która nie dość, że zabija kreatywność, to jeszcze zabiera uczniom czas, który mogliby przeznaczyć na dużo przyjemniejsze sprawy. Prawda leży, jak to zwykle bywa, gdzieś pośrodku.

W niniejszym artykule chciałabym przedstawić dziesięć pomysłów na niesztampo­wą pra­­cę domową, które sprawią, że Wa­­­­­si uczniowie zaangażują się w nią bez reszty. Przytoczone przeze mnie pomysły zostały sprawdzone wśród różnych grup wiekowych. Każdy z nich okazał się „strzałem w dziesiątkę” i jest przeze mnie wykorzystywany co roku, a nawet kilka razy do roku, na wyraźną prośbę moich uczniów. Pomysły te można dowolnie modyfikować w zależności od poruszanych podczas zajęć zagadnień, a także wieku czy możliwości danej grupy.

  1. Zdjęcia – ta forma pracy domowej sprawdza się z uczniami już od 7. roku życia. Oczywiste jest, że im młodszy uczeń, tym bardziej potrzebuje wsparcia rodziców lub starszego rodzeństwa. Nie traktuję tego w kategoriach pomocy dziecku, ale jako formę zacieśnienia więzi rodzinnych, dzięki zaangażowaniu w zadanie domowei z doświadczenia wiem, że dzieciaki i rodzice odbierają to dokładnie tak samo. Proszę, aby uczniowie, indywidualnie lub w parach, stworzyli album ze zdjęciami pod hasłem English around us, w którym zawrą zdjęcia przedstawiające przejawy obecności języka angielskiego w ich najbliższym otoczeniu. I tak otrzymuję albumy z fotografiami anglojęzycznych napisów na opakowaniach produktów spożywczych, zdjęcia okładek zeszytów z takimi napisami, zdjęcia witryn sklepowych, napisów na murach, zdjęcie mojego t-shirta z napisem I love English i wiele, wiele innych przykładów na to, jak bardzo język angielski zadomowił się w naszym społeczeństwie. Uczniowie opowiadają, jak podzielili się pracą, jak wytypowali osobę, która zapytała właściciela sklepu o zgodę na sfotografowanie witryny, z zainteresowaniem oglądają albumy ze zdjęciami koleżanek i kolegów. Zaś młodsi podkreślają fakt, że przy okazji wspaniale spędzali czas ze swoimi najbliższymi;
  2. Filmiki – ta forma pracy domowej doskonale sprawdza się z uczniami od 10. roku życia. Obecnie uczniów fascynują rozmaici youtuberzy. Wielu uczniów na pytanie, jaki zawód chcieliby wykonywać w przyszłości, odpowiadają z całym przekonaniem, że marzą o pozostaniu youtuberem. Niektórzy z nich mają już swoje kanały w internecie, na których prezentują swoje różne, nie zawsze najwyższych lotów, pomysły.
    Podczas omawiania tematu, na przykład związanego ze sportem oraz wplatania w niego czasowników modalnych, proponuję uczniom nagranie w parach lub trzy-osobowych grupach krótkich filmików, w których przedstawią wymyślony przez siebie sport. Należy podać jego nazwę, opis zasad, jak również zaprezentować, jak się go uprawia. Całość ograniczona jest jedynie czasowo – filmik ma trwać nie dłużej niż pięć minut. Wyobraźnia ludzka nie zna granic! Rzucanie z balkonu poduszką, jedzenie wiszącego na wstążce jabłka bez użycia rąk, skakanie na trampolinie połączone z wymyślnymi figurami akrobatycznymi, zakładanie skarpetek przy akompaniamencie muzyki, smarowanie kromki chleba masłem – to tylko niektóre z bazy pomysłów moich uczniów, które okraszone są bardzo poważnym komentarzem w języku angielskim. Z uwagi na to, że to uczniowie wymyślają swoje filmy od początku do końca – fabułę, tekst, scenografię, muzykę i tak dalej – zabawa jest gwarantowana, a przy okazji uczniowie ćwiczą bardzo ważną umiejętność, czyli pracę w grupie. Po zakończeniu projekcji filmów zawsze przeznaczam czas na podsumowanie i podzielenie się refleksjami. Uczniowie opowiadają, co sprawiło im największą radość podczas przygotowywania pracy domowej, z czym mieli największy kłopot, co stanowiło największe wyzwanie, a co z perspektywy czasu zrobiliby zupełnie inaczej. Zdarzyła mi się sytuacja, gdy jeden z uczniów chciał zaprezentować swój filmik, ale nie chciał go oglądać razem z pozostałymi osobami. Poprosił o możliwość wyjścia poza salę lekcyjną, na co oczywiście przystałam.
  3. Komiksy – polecam wykorzystać tę formę pracy z uczniami, zarówno młodszymi, jak i starszymi. Uczniowie wymyślają krótkie komiksy na bazie gotowych szablonów – dzieciakom, które już sprawnie posługują się komputerem, wystarczy pokazać stronę z szablonami i pokazać im, jak działają (np. //learnenglishkids.britishcouncil.org/en/games/comic-strip-maker). Polecam tworzenie komiksów tematycznych, np. obiad w restauracji, zakupy czy wizyta u lekarza. Młodsi uczniowie będą potrzebować wsparcia ze strony starszego rodzeństwa lub rodziców, ale znowu jest to okazja rodzinnej współpracy i wspólnego spędzania czasu. Polecam wysłanie rodzicom/starszemu rodzeństwu linku wraz z manualem. Wiadomo, że komiksy młodszych będą krótsze oraz bazujące głównie na podstawowych słówkach, ale uwierzcie mi, że również mogą być zaskakujące. W pozytywnym tego słowa znaczeniu! 
  4. Przedmioty użytku codziennego 
    Nic tak nie ułatwia zapamiętywania – na przykład – słówek jak zastosowanie przedmiotów codziennego użytku, znanych w języku angielskim jako realia. Wprowadzając rodzaje materiałów (metal, drewno, tkanina itp.), proszę moich uczniów o przyniesienie na zajęcia przedmiotów znajdujących się w ich domach, a wykonanych z wprowadzonych podczas zajęć materiałów. Uczniowie przynoszą łyżki, widelce, karty piłkarskie, wazoniki, paski i tym podobne – prezentują je na forum klasy, jednocześnie ćwicząc zwrot It’s made of...//They’re made of... Nierzadko dodają także informację o tym, do kogo w rodzinie dany przedmiot należy albo jak bardzo musieli się nagimnastykować, żeby ów przedmiot wynieść z domu i przynieść niepostrzeżenie do szkoły. To zakotwiczenie w codziennym życiu, ten odnośnik do najbliższego otoczenia jest bardzo ważny – zwłaszcza dla najmłodszych uczniów, którzy dzięki temu bardziej utożsamiają się z wprowadzanym zagadnieniem, bo dotyczy ich bezpośrednio i jest namacalne.
  5. Wywiady– tę formę pracy domowej proponuję uczniom od klasy czwartej i starszym – w zależności od omawianych zagadnień: z dziesięciolatkami utrwalam podawanie podstawowych informacji o sobie, np.: imienia, nazwiska, przezwiska, wieku, adresu zamieszkania, numeru telefonu, hobby itp. (What’s your name? What’s your nickname? What’s your address? What’s your mobile number? What do you like doing?). Klasy programowo wyższe utrwalają przy pomocy wywiadu, na przykład Present Perfect, Past Simple czy okresy warunkowe (Have you ever eaten sushi? What did you do yesterday? What would you do if you found a lot of money?). Proponuję uczniom wcielenie się w wybraną przez nich rolę, np. celebryty, starszej pani, nastolatki oraz dziennikarza programu telewizyjnego, którego zadaniem jest przeprowadzić wywiad na żywo z jedną z wyżej wymienionych osób zaproszonych do programu. Uczniowie wcześniej, nierzadko w domu któregoś z nich, omawiają szczegóły wywiadu, rozpisują swoje kwestie, przygotowują odpowiednią scenografię i charakteryzację. Im śmieszniejsze pytania dziennikarza i odpowiedzi gościa, tym większa radość i salwy śmiechu w klasie, a przy okazji znowu ćwiczenie umiejętności współpracy i generowanie nowych, wspólnych wspomnień.
  6. Generator memów – taka praca domow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy