Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

20 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Instagram w edukacji

0 85

Instagram to platforma, która rozpoczęła swoje działanie w 2010 r. Początkowo służyła tylko do zamieszczania na niej zdjęć. Z biegiem czasu przybywało jej nowych funkcji. Obecnie możemy tam zamieszczać: serię zdjęć, relacje, krótkie filmy, materiały na zasadzie bumerangu, czyli zapętlone kilkusekundowe, czy relacje na żywo. Możemy też skorzystać z funkcji Instagram TV, która wielu osobom przypomina konkurencyjny serwis YouTube. Jak wykorzystać te właściwości w nauczaniu? 

Dlaczego Instagram?

Z powodzeniem możemy korzystać z serwisu dla celów edukacyjnych. Mamy wiele możliwości. Należy jednak zacząć od początku. Przed założeniem naszego konta na Instagramie odpowiedzmy sobie na kilka najważniejszych pytań. Przeznaczmy na to kilka minut w spokoju, ponieważ skupienie się na odpowiedziach pomoże w określeniu kierunku zamieszczanych przez nas materiałów. 

Pytanie Nasze odpowiedzi
Po co chcę stworzyć swój profil?
Jaki rodzaj materiałów chcę publikować i dlaczego?
W jakim języku ma być prowadzony i dlaczego?
W jaki sposób mój profil ma pomagać uczniom?
Jaki jest cel działania na Instagramie?
Jak często chcę publikować materiały na tym portalu? 
Czy chcę pracować tylko i wyłącznie ze zdjęciami czy interesują mnie również relacje? 
Jaka jest grupa docelowa?
Czy utworzone konto jest tylko do dyspozycji uczniów? 
Czy chcę korzystać z opcji InstagramTV, a jeśli tak – co miałoby być tam zamieszczone?     
 

Po weryfikacji odpowiedzi na te pytania możemy przystąpić do założenia swojego konta na Instagramie. W internecie dostępnych jest wiele tutoriali dotyczących tego, jak zrealizować to krok po kroku. Pamiętajmy, żeby wybrać odpowiednią nazwę użytkownika tak, aby uczniowie łatwo ją zapamiętali i potrafili oznaczyć nas na zdjęciach lub w relacjach. Przygotujmy także swój krótki opis. Jeśli chcemy, możemy zamieścić także jeden link do swojej strony internetowej, polecanego materiału do powtórki słownictwa czy poleconego filmu z serwisu YouTube. 

Jaki rodzaj materiałów umieszczać?

Oto kilka przykładowych typów materiałów:
Motywacyjne – dzięki nim w łatwy sposób możemy pomóc uczniom utrzymać odpowiednią motywację do poznawania języka angielskiego. W zależności od uczniów i ich wieku mogą sprawdzić się motywacyjne cytaty, zabawne zdania, inspirujące wypowiedzi. Pamiętajmy, aby było to spójne z charakterystyką naszego profilu. Jeśli jest on określony jako rozrywkowy i zabawny – możemy zamieszczać na nim nieco swobodniejsze w treści materiały. Jeśli jednak nasz profil jest przeznaczony dla uczniów starszych lub zakładamy, że będzie typowo nauczycielski, wówczas możemy zamieszczać na nim treści bardziej treningowe dla uczniów.
Gramatyczne – z powodzeniem możemy zamieszczać takie kategorie materiałów, ponieważ w gramatyce języka angielskiego istnieje tyle możliwości na kreatywne materiały, grafiki, zdjęcia, relacje, że nie musimy martwić się o brak inspiracji. Możemy także zebrać od uczniów listę ich pytań gramatycznych lub wyzwań dotyczących różnych konstrukcji i za pośrednictwem materiałów z tej kategorii rozwiewać te wątpliwości i tłumaczyć, aby gramatyka była dla uczniów coraz prostsza.
Ciekawostki o języku – jest to bardzo ciekawa kategoria, która pozwala uczniom nabrać dystansu. Możemy tu zamieszczać ciekawe wyrazy w języku angielskim z tłumaczeniem, różnice pomiędzy brytyjskim a amerykańskim angielskim, żarty językowe. Zaletą takich ciekawostek jest to, że skupiają uwagę uczniów na dłużej, przez co łatwiej im zapamiętać podane w tej kategorii informacje.
Wyjątki – w tej kategorii możemy przybliżać uczniom informacje o wyjątkach w języku angielskim z zakresu gramatycznego, słownictwa, wymowy i nie tylko. Kategoria ta daje szerokie pole do popisu. Możemy w łatwy sposób wejść w interakcje z uczniami, na przykład prosząc ich o odnajdywanie wyjątków z rożnych kategorii: czasy gramatyczne, pisownia wyrazów, silent letters.
Słownictwo – możemy w łatwy sposób zaproponować uczniom powtórkę słownictwa i fraz do kartkówki czy sprawdzianu lub egzaminu końcowego. Zaletą przedstawiania słownictwa za pomocą Instagrama jest to, że angażuje nie tylko wzrokowców, ale także słuchowców.
Fonetyka – w łatwy sposób możemy podpowiadać uczniom, jak poprawnie wymawiać trudniejsze wyrazy w języku angielskim. Możemy zacząć od typowych słów, które standardowo sprawiają problemy, np.: comfortable, vegetable, to be able to do sth, determined, opposite itp. Stopień trudności słownictwa możemy dopasować do danej grupy uczniów.
Ważne informacje – możemy przypominać uczniom o ważnych informacjach, takich jak: terminy oddania prac pisemnych, terminy kartkówek i sprawdzianów oraz wszystko, co przyjdzie nam do głowy, a jest związane z językiem angielskim naszych uczniów.
Sesja q&a,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy