Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

20 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Instagram w edukacji

0 176

Instagram to platforma, która rozpoczęła swoje działanie w 2010 r. Początkowo służyła tylko do zamieszczania na niej zdjęć. Z biegiem czasu przybywało jej nowych funkcji. Obecnie możemy tam zamieszczać: serię zdjęć, relacje, krótkie filmy, materiały na zasadzie bumerangu, czyli zapętlone kilkusekundowe, czy relacje na żywo. Możemy też skorzystać z funkcji Instagram TV, która wielu osobom przypomina konkurencyjny serwis YouTube. Jak wykorzystać te właściwości w nauczaniu? 

Dlaczego Instagram?

Z powodzeniem możemy korzystać z serwisu dla celów edukacyjnych. Mamy wiele możliwości. Należy jednak zacząć od początku. Przed założeniem naszego konta na Instagramie odpowiedzmy sobie na kilka najważniejszych pytań. Przeznaczmy na to kilka minut w spokoju, ponieważ skupienie się na odpowiedziach pomoże w określeniu kierunku zamieszczanych przez nas materiałów. 

Pytanie Nasze odpowiedzi
Po co chcę stworzyć swój profil?
Jaki rodzaj materiałów chcę publikować i dlaczego?
W jakim języku ma być prowadzony i dlaczego?
W jaki sposób mój profil ma pomagać uczniom?
Jaki jest cel działania na Instagramie?
Jak często chcę publikować materiały na tym portalu? 
Czy chcę pracować tylko i wyłącznie ze zdjęciami czy interesują mnie również relacje? 
Jaka jest grupa docelowa?
Czy utworzone konto jest tylko do dyspozycji uczniów? 
Czy chcę korzystać z opcji InstagramTV, a jeśli tak – co miałoby być tam zamieszczone?     
 

Po weryfikacji odpowiedzi na te pytania możemy przystąpić do założenia swojego konta na Instagramie. W internecie dostępnych jest wiele tutoriali dotyczących tego, jak zrealizować to krok po kroku. Pamiętajmy, żeby wybrać odpowiednią nazwę użytkownika tak, aby uczniowie łatwo ją zapamiętali i potrafili oznaczyć nas na zdjęciach lub w relacjach. Przygotujmy także swój krótki opis. Jeśli chcemy, możemy zamieścić także jeden link do swojej strony internetowej, polecanego materiału do powtórki słownictwa czy poleconego filmu z serwisu YouTube. 

Jaki rodzaj materiałów umieszczać?

Oto kilka przykładowych typów materiałów:
Motywacyjne – dzięki nim w łatwy sposób możemy pomóc uczniom utrzymać odpowiednią motywację do poznawania języka angielskiego. W zależności od uczniów i ich wieku mogą sprawdzić się motywacyjne cytaty, zabawne zdania, inspirujące wypowiedzi. Pamiętajmy, aby było to spójne z charakterystyką naszego profilu. Jeśli jest on określony jako rozrywkowy i zabawny – możemy zamieszczać na nim nieco swobodniejsze w treści materiały. Jeśli jednak nasz profil jest przeznaczony dla uczniów starszych lub zakładamy, że będzie typowo nauczycielski, wówczas możemy zamieszczać na nim treści bardziej treningowe dla uczniów.
Gramatyczne – z powodzeniem możemy zamieszczać takie kategorie materiałów, ponieważ w gramatyce języka angielskiego istnieje tyle możliwości na kreatywne materiały, grafiki, zdjęcia, relacje, że nie musimy martwić się o brak inspiracji. Możemy także zebrać od uczniów listę ich pytań gramatycznych lub wyzwań dotyczących różnych konstrukcji i za pośrednictwem materiałów z tej kategorii rozwiewać te wątpliwości i tłumaczyć, aby gramatyka była dla uczniów coraz prostsza.
Ciekawostki o języku – jest to bardzo ciekawa kategoria, która pozwala uczniom nabrać dystansu. Możemy tu zamieszczać ciekawe wyrazy w języku angielskim z tłumaczeniem, różnice pomiędzy brytyjskim a amerykańskim angielskim, żarty językowe. Zaletą takich ciekawostek jest to, że skupiają uwagę uczniów na dłużej, przez co łatwiej im zapamiętać podane w tej kategorii informacje.
Wyjątki – w tej kategorii możemy przybliżać uczniom informacje o wyjątkach w języku angielskim z zakresu gramatycznego, słownictwa, wymowy i nie tylko. Kategoria ta daje szerokie pole do popisu. Możemy w łatwy sposób wejść w interakcje z uczniami, na przykład prosząc ich o odnajdywanie wyjątków z rożnych kategorii: czasy gramatyczne, pisownia wyrazów, silent letters.
Słownictwo – możemy w łatwy sposób zaproponować uczniom powtórkę słownictwa i fraz do kartkówki czy sprawdzianu lub egzaminu końcowego. Zaletą przedstawiania słownictwa za pomocą Instagrama jest to, że angażuje nie tylko wzrokowców, ale także słuchowców.
Fonetyka – w łatwy sposób możemy podpowiadać uczniom, jak poprawnie wymawiać trudniejsze wyrazy w języku angielskim. Możemy zacząć od typowych słów, które standardowo sprawiają problemy, np.: comfortable, vegetable, to be able to do sth, determined, opposite itp. Stopień trudności słownictwa możemy dopasować do danej grupy uczniów.
Ważne informacje – możemy przypominać uczniom o ważnych informacjach, takich jak: terminy oddania prac pisemnych, terminy kartkówek i sprawdzianów oraz wszystko, co przyjdzie nam do głowy, a jest związane z językiem angielskim naszych uczniów.
Sesja q&a, czyli pytania i odpowiedzi – uczniom udostępnia się określony czas, by przemyśleć, jakiego rodzaju pytania dotyczące języka angielskiego rodzą się najczęściej. Dzięki temu będziemy mogli w łatwy sposób uzyskać informację zwrotną dotyczącą tego, jak uczniowie radzą sobie z realizacją danej partii materiału oraz poznamy ich indywidualne preferencje dotyczące nauki języka angielskiego. Odpowiedzi na pytania uczniów to dobry sposób, aby nasze materiały idealnie trafiały i realizowały potrzeby językowe uczniów. Możemy taką sesję pytań i odpowiedzi przeprowadzić w sposób anonimowy – uczniowie nie zapisują pytań w komentarzach pod zdjęciem/relacją, ale przygotowują je na osobnych karteczkach, które wrzucają do jednego pudełka. Dzięki temu uczniowie nie będę obawiali się oceny innych, a w efekcie zadawane pytania będą autentyczne. 

Dobry profil, czyli jaki?

Jeżeli przeglądamy profile znanych lub popularnych osób, możemy się zainspirować w budowaniu własnego profil, aby ten był przydatny dla naszych uczniów w odkrywaniu przyjemności nauki języka angielskiego. Najlepiej zapisać sobie na osobnej kartce kilka przymiotników, które będą określały nasz profil tak. Warto przed publikacją każdego materiału wrócić do tej listy i zweryfikować, czy dany materiał spełnia założone wymagania. Przykładowe przymiotniki opisujące profil to: interesujący, niestandardowy, zabawny, motywacyjny, motywujący, nietuzinkowy, wyjaśniający, pomagający uczniom.

Co możemy robić?

Platforma służy przede wszystkim do zamieszczania zdjęć i do ich edytowania, dodawania napisów, hasztagów, GIF-ów, naklejek itp. To jednak nie wszystko. 
Na Instagramie możemy dodawać także nowe, wyróżnione materiały. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć ikonę plusa pod naszym opisem, a potem wybrane relacje z galerii. Dodajemy wtedy masz nowy, wyróżniony materiał.
Jeśli chcemy, możemy dodawać także relacje – to te materiały, które automatycznie są ustawione, aby były widoczne w sieci przez 24 godziny. Innym rozwiązaniem jest zapisanie ich, by były dostępne na naszym profilu dla odwiedzających go uczniów. Aby nadać relacje, należy kliknąć na ikonkę niebieskiego plusika, który znajduje się na głównej stronie naszego profilu w prawym dolnym rogu od naszego zdjęcia profilowego. Po kliknięciu jesteśmy przeniesieni do kamery i możemy wybrać, jaki typ relacji chcemy utworzyć. Możemy wybrać następujące relacje: na żywo, pędzla, super zoom, tryb bez użycia rąk. Jeśli chcemy prezentować zabawniejsze filmy, możemy dodać wybrany efekt, klikając w odpowiednią ikonkę uśmiechniętej buzi. Pamiętajmy, że w lewym górnym rogu po dotknięciu ikonki zębatego koła możemy określić ustawienia relacji. Możemy ukryć relacje przed osobami lub zapisać się w archiwum czy w galerii. Zwróćmy uwagę na funkcje i ich udostępnianie – możemy pozwolić lub zablokować innym osobom udostępnianie zdjęć i filmów z naszej relacji w wiadomościach.
Dbając o własną prywatność, możemy rozważyć ustawienie naszego konta jako prywatne. Kiedy konto jest prywatne, wówczas filmy i zdjęcia mogą być oglądane tylko przez zatwierdzonych przez nas użytkowników. Nie ma to jednak wpływu na osoby dotychczas obserwujące profil.

Z czego korzystać

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy