Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

19 lutego 2020

NR 15 (Luty 2020)

Messenger, Instagram i TikTok, czyli kontakt z uczniami poza zajęciami

109

Dziś dźwięk powiadomień sprawia, że młodzież i dzieci niemal bez zastanowienia sięgają po telefon. Czy to nowa wiadomość na grupie z przeciekiem, co będzie na zbliżającej się kartkówce? A może crush wrzucił nowy filmik, który koniecznie trzeba skomentować? Na Instagramie pojawiła się fotka z imprezy? Powiadomienia bywają uzależniające i potrafią być irytujące dla chcących przeprowadzić zajęcia nauczycieli. Dlaczego więc nie wykorzystać komunikatorów do naszych, językowych celów, ale tym razem poza zajęciami?

Messenger

Dobrze wiedzieć, że Messengera mogą używać nastolatkowie, którzy ukończyli trzynaście lat. Jeśli więc chcemy wykorzystać go w pracy z młodszymi grupami, uczniowie powinni poprosić rodziców o pozwolenie na założenie konta. Kiedy to nie stanowi problemu, zakładamy grupę zamkniętą na Messengerze, najlepiej osobną dla każdej klasy – pamiętajmy przy tym, żeby dołączyć do grupy każdego ucznia, bez wyjątku. 

  • Komunikacja i organizacja – Messengera najlepiej wykorzystuje się poza murami szkoły do komunikacji. Na przykład, jeśli chcemy powiadomić uczniów o małej zmianie planów na nadchodzące zajęcia, o pracy domowej, którą zapomnieliśmy zadać na ostatniej lekcji albo jako wychowawca o zastępstwie, żeby uczniowie nie musieli niepotrzebnie nosić ciężkich woluminów na swoich barkach. Nie o wszystkim trzeba informować dosłownie. Od czasu do czasu można pokusić się dla urozmaicenia o przesłanie zdjęcia czy nagrania głosowego. Warto także zachęcać uczniów do komunikacji i zadawania nam pytań, a także do swobodnej komunikacji między sobą. Grupa powinna żyć własnym życiem – nie chodzi o to, by było sztywno. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby cała albo chociaż duża część komunikacji odbywała się w języku angielskim.
     
  • Konkursy – dobrym pomysłem będzie zorganizowanie kilku konkursów. Uprzedzamy uczniów, że pewnego dnia na grupie pojawi się pytanie konkursowe – może ono być dowolnej treści, choć najlepiej, żeby zawierało jakiś element omawianego właśnie przez nas tematu. Pierwsza osoba, która poda poprawną odpowiedź, otrzymuje nagrodę w postaci plusa lub jest zwolniona z nadchodzącej kartkówki (nagrody można oczywiście ustalać według potrzeb). Jeśli chcemy bardziej zaangażować uczniów, zorganizujmy cykl pytań konkursowych dla całej grupy albo stwórzmy taki rodzaj konkursu, aby do zdobycia nagrody potrzebna była współpraca jak największej liczby osób. 
     
  • Ciekawostki – gonitwa za programem często uniemożliwia nam zainteresowanie uczniów językiem i innymi zagadnieniami niż treściami leksykalno-gramatycznymi. Messenger sprawdzi się idealnie jako przekaźnik linków do interesujących tekstów czy filmików na YouTube, z których uczniowie będą mogli czerpać dodatkową wiedzę. Jeśli chcemy sprawdzić, kto regularnie zagląda na wysyłane przez nas materiały, wystarczy na najbliższym teście umieścić dodatkowe zadanie podnoszące ocenę, które będzie zawierało ciekawostkę z nich pochodzącą.

Instagram

Podobnie jak Messenger, konto na Instagramie mogą posiadać osoby, które ukończyły 13. rok życia, dlatego w przypadku młodszych dzieci konieczna będzie zgoda rodziców. Żeby wykorzystać pełen potencjał aplikacji, najlepiej założyć nowe konto, zaobserwować swoich uczniów i poprosić ich, żeby zaobserwowali nas. 

  • Od kuchni – jedną z serii zdjęć, które warto umieścić na instagramowym profilu jest taka, która będzie pokazywała pracę nauczyciela poza pracą w szkole. I nie chodzi tutaj bynajmniej o epatowanie trudnościami i wyrzeczeniami, które ponosimy. Ideą jest przybliżenie uczniom naszych obowiązków i naszej pasji, ale także pokazanie pracy od nieco bardziej zabawnej strony. Cyk, zdjęcie pokazujące gotową kartkówkę (można uchylić rąbka tajemnicy, jakie pytania się na niej pojawią) z podpisem: „Sam zaliczyłem na 4, jestem dumny”. Cyk, zdjęcie zza kierownicy auta/widoku zza okna autobusu z podpisem: „Jadę Wam zrobić kartkówkę, gotowi?”. Cyk, zdjęcie kubka kawy z podpisem: „Moje drugie śniadanie”. Cyk, wiecie już pewnie, co mam na myśli.
     
  • Wśród uczniów – jeśli będziemy obserwować uczniów, ich stories oraz posty będą pojawiały się u nas. Warto śledzić, komentować, zadawać pytania, wchodzić w dyskusję w komentarzach, prosić o „fakty”, oczywiście przemycając język angielski, gdzie tylko się da. Z jednej strony pomoże nam to lepiej poznać naszych uczniów i szybciej odkryć ich zamiłowania. Z drugiej pokażemy im się jako nauczyciele, którzy interesują się swoimi uczniami, a tak przecież jest. Na tej podstawie łatwiej powinno dać się zbudować zaufanie i chęć współpracy.
     
  • Dla szkoły – konto na Instagramie stworzone specjalnie dla szkoły może sł...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy