Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

17 października 2022

NR 31 (Październik 2022)

Jak pomóc w kształtowaniu poprawnej wymowy, trenując rozumienie ze słuchu? Wnioski po konferencji IATEFL w Belfaście, cz. II

0 238

Prawidłowa wymowa oraz rozumienie ze słuchu to dwa nierozerwalnie powiązane ze sobą obszary, które są bardzo istotne w nauczaniu zarówno uczniów szkoły podstawowej i średniej, jak i dorosłych uczestników kursów General English czy Business English. Jednocześnie na trenowanie tych umiejętności poświęcamy z reguły niewiele czasu, uznając często, że „są ważniejsze sprawy”. Tymczasem, jak się okazuje, kształcąc uczniów w jednym z tych obszarów, pomagamy im w prawidłowym opanowaniu drugiego.

Podczas tegorocznej Międzynarodowej Konferencji dla Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL w Belfaście działające dla osób o konkretnych zainteresowaniach tzw. special interest groups dysponowały – każda – jednym całym dniem. W tym dniu odbywało się od siedmiu do ośmiu wykładów lub warsztatów (niezależnie od wszystkich pozostałych). Takich grup w IATEFL działa obecnie szesnaście, a zajmują się one następującymi obszarami nauczycielskich zainteresowań (wykaz w porządku alfabetycznym):

POLECAMY

  • Business English BESIG
  • English for Speakers of Other Languages ESOLSIG
  • English for Specific Purposes ESPSIG
  • Global Issues GISIG
  • Inclusive Practices & Special Educational Needs IP&SENSIG
  • Learner Autonomy LASIG
  • Leadership and Management LAMSIG
  • Literature LitSIG
  • Learning Technology LTSIG
  • Materials Writing MaWSIG
  • Pronunciation PronSIG
  • Research ReSIG
  • Teacher Development TDSIG
  • Teacher Training and Education TTEdSIG
  • Testing, Evaluation and Assessment TEASIG
  • Young Learners and Teenagers YLTSIG

 

 

Jak pokazuje powyższe zestawienie, nie istnieje jeszcze Listening Comprehension SIG. Uważamy jednak, że jest to tylko kwestia czasu, ponieważ wiele wykładów i warsztatów krąży wokół tego tematu od lat. Oto kilka przykładów.

LISTENING COMPREHENSION

(autorki wysłuchanych wykładów i warsztatów: Nicola Schmidt-Renfree, Sheila Thorn, Choreanne Frei, Kerstin Sandstrom)

Największe wrażenie wywarł na nas ostatni wykład ostatniego dnia konferencji, mianowicie sesja doktor Nicoli Schmidt-Renfree Listening ‘faster’ and more accurately at higher levels of proficiency (przykłady z poziomu intermediate oraz advanced). Nicola Schmidt-Renfree uważa tę umiejętność za bardzo trudną – zarówno dla ucznia do przyswojenia, jak i dla nauczyciela do trenowania, ponieważ niełatwo jest ocenić, w jaki sposób ucząca się osoba przetwarza w swoim mózgu to, co usłyszy. Autorka prowadzi badania naukowe w tej dziedzinie – interesują ją mechanizmy przetwarzania bodźców słuchowych przez mózg człowieka. Wykorzystuje wyniki swoich badań do opracowywania technik pozwalających na bardziej efektywne rozpoznawanie i przetwarzanie złożonych struktur gramatycznych podczas słuchania, co z kolei pozwoliłoby uczniom na „przyspieszenie” bardziej dokładnego zrozumienia odsłuchiwanych zdań. Jak podkreśla badaczka, w automatyzowaniu rozumienia zaawansowanych gramatycznie informacji bierze udział pamięć proceduralna, nie deklaratywna, i to ją należy poddawać treningowi.

Z kolei Sheila Thorn w wykładzie A practical, goal-focused combined approach to teaching real-life L2 listening przyznała, że nauczanie (nie mylić z testowaniem!) rozumienia ze słuchu jest najtrudniejszym obszarem dla nauczyciela. Prelegentka zaproponowała, aby podczas słuchania położyć nacisk na następujące cele (listening goals):

  • LG 1 – build up learner’s confidence,
  • LG 2 – increase learner’s automaticity (in order to decode effortlessly),
  • LG 3 – increase learner’s lexical knowledge (both aural and orthographic),
  • LG 4 – encourage learners to work out for themselves the meaning of unfamiliaer lexis,
  • LG 5 – train learners to focus on prominent words in a stream of speach.
     

Postulowała również nowe, trzyczęściowe praktyczne podejście do tego zagadnienia:

  • traditional LC,
  • meaning building with teacher as facilitator,
  • decoding (recognizing key words).


    Choreanne Frei w wystąpieniu A tall well or at all well? skoncentrowała się na różnicach w procesie budowania znaczenia (top-down approach) oraz odszyfrowywania znaczenia (bottom-...

    Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

    Co zyskasz, kupując prenumeratę?
    • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
    • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
    • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
    • ...i wiele więcej!

    Przypisy