Prawidłowa wymowa oraz rozumienie ze słuchu to dwa nierozerwalnie powiązane ze sobą obszary, które są bardzo istotne w nauczaniu zarówno uczniów szkoły podstawowej i średniej, jak i dorosłych uczestników kursów General English czy Business English. Jednocześnie na trenowanie tych umiejętności poświęcamy z reguły niewiele czasu, uznając często, że „są ważniejsze sprawy”. Tymczasem, jak się okazuje, kształcąc uczniów w jednym z tych obszarów, pomagamy im w prawidłowym opanowaniu drugiego.
Podczas tegorocznej Międzynarodowej Konferencji dla Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL w Belfaście działające dla osób o konkretnych zainteresowaniach tzw. special interest groups dysponowały – każda – jednym całym dniem. W tym dniu odbywało się od siedmiu do ośmiu wykładów lub warsztatów (niezależnie od wszystkich pozostałych). Takich grup w IATEFL działa obecnie szesnaście, a zajmują się one następującymi obszarami nauczycielskich zainteresowań (wykaz w porządku alfabetycznym):
POLECAMY
- Business English BESIG
- English for Speakers of Other Languages ESOLSIG
- English for Specific Purposes ESPSIG
- Global Issues GISIG
- Inclusive Practices & Special Educational Needs IP&SENSIG
- Learner Autonomy LASIG
- Leadership and Management LAMSIG
- Literature LitSIG
- Learning Technology LTSIG
- Materials Writing MaWSIG
- Pronunciation PronSIG
- Research ReSIG
- Teacher Development TDSIG
- Teacher Training and Education TTEdSIG
- Testing, Evaluation and Assessment TEASIG
- Young Learners and Teenagers YLTSIG
Jak pokazuje powyższe zestawienie, nie istnieje jeszcze Listening Comprehension SIG. Uważamy jednak, że jest to tylko kwestia czasu, ponieważ wiele wykładów i warsztatów krąży wokół tego tematu od lat. Oto kilka przykładów.
LISTENING COMPREHENSION
(autorki wysłuchanych wykładów i warsztatów: Nicola Schmidt-Renfree, Sheila Thorn, Choreanne Frei, Kerstin Sandstrom)
Największe wrażenie wywarł na nas ostatni wykład ostatniego dnia konferencji, mianowicie sesja doktor Nicoli Schmidt-Renfree Listening ‘faster’ and more accurately at higher levels of proficiency (przykłady z poziomu intermediate oraz advanced). Nicola Schmidt-Renfree uważa tę umiejętność za bardzo trudną – zarówno dla ucznia do przyswojenia, jak i dla nauczyciela do trenowania, ponieważ niełatwo jest ocenić, w jaki sposób ucząca się osoba przetwarza w swoim mózgu to, co usłyszy. Autorka prowadzi badania naukowe w tej dziedzinie – interesują ją mechanizmy przetwarzania bodźców słuchowych przez mózg człowieka. Wykorzystuje wyniki swoich badań do opracowywania technik pozwalających na bardziej efektywne rozpoznawanie i przetwarzanie złożonych struktur gramatycznych podczas słuchania, co z kolei pozwoliłoby uczniom na „przyspieszenie” bardziej dokładnego zrozumienia odsłuchiwanych zdań. Jak podkreśla badaczka, w automatyzowaniu rozumienia zaawansowanych gramatycznie informacji bierze udział pamięć proceduralna, nie deklaratywna, i to ją należy poddawać treningowi.
Z kolei Sheila Thorn w wykładzie A practical, goal-focused combined approach to teaching real-life L2 listening przyznała, że nauczanie (nie mylić z testowaniem!) rozumienia ze słuchu jest najtrudniejszym obszarem dla nauczyciela. Prelegentka zaproponowała, aby podczas słuchania położyć nacisk na następujące cele (listening goals):
- LG 1 – build up learner’s confidence,
- LG 2 – increase learner’s automaticity (in order to decode effortlessly),
- LG 3 – increase learner’s lexical knowledge (both aural and orthographic),
- LG 4 – encourage learners to work out for themselves the meaning of unfamiliaer lexis,
- LG 5 – train learners to focus on prominent words in a stream of speach.
Postulowała również nowe, trzyczęściowe praktyczne podejście do tego zagadnienia:
|
Choreanne Frei w wystąpieniu A tall well or at all well? skoncentrowała się na różnicach w procesie budowania znaczenia (top-down approach) oraz odszyfrowywania znaczenia (bottom-...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!