Dlaczego uczniowie nie lubią przyimków? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele. Z całą pewnością istnieje dużo różnych przyimków i różne możliwości na to, w jaki sposób można je zastosować. Spróbujemy uczniom pomóc, aby te przyimki opanować. Zaczynajmy!
Uczniowie najczęściej mogą nie lubić przyimków, ponieważ jest wiele różnych opcji i nie możemy ich tłumaczyć dosłownie. Jeżeli pomyślimy o przykładzie I arrived at the party very late, to fraza at the party z tym przyimkiem oznacza „na przyjęcie”. Jednocześnie w innym zdaniu, np. The apple is on the table. Fraza on the table oznacza „na stole”. Co więc może pomóc uczniom odróżnić dane przyimki i spowodować, że będzie im łatwiej je opanować?
Zamiast „wykuwania” różnych rzeczy możemy zaproponować uczniom poznawanie przyimków w konkretnych zwrotach i wyrażeniach. Do tego dodajemy oczywiście odpowiedni dla uczniów kontekst oraz to, żeby sami mogli wymyślić swoje inspirujące przykłady. Możemy dołączyć do tego także niektóre zasady z zapamiętywania związane z mnemotechnikami, takimi jak to, że łatwiej zapamiętuje się rzeczy, które są niecodzienne, dziwne, zabawne, śmieszne. To tylko kilka przykładów, które mogą z pewnością pomóc opanować przyimki.
POLECAMY
Sposób 1.
Żeby pomóc uczniom zapamiętać różne przyimki, powinni oni przede wszystkim wiedzieć, co dane przyimki oznaczają i ile ich jest. W tym celu możemy stworzyć wspólnie z uczniami coś, co pomoże im zapamiętać różnego rodzaju przyimki. Możemy wykorzystać do tego zwykły zeszyt do języka angielskiego i znaleźć (lub raczej wygospodarować) w nim kilka kartek. Każda kartka będzie przeznaczona na jeden przyimek. Uczniowie na górze kartek zapisują wybrane przyimki. Mogą być to takie przyimki, jak: at, on, in, by, for, from, up, to, under itp. Dobór przyimków zależy od poziomu i możliwości uczniów.
Za każdym razem, gdy uczniowie poznają jakieś wyrażenie z przyimkiem, wpisują je do określonej kategorii. Zapisują, jakie jest dane wyrażenie, na przykład at the airport oraz to, co ono oznacza i przykład zdania, które jest dla nich prawdziwe. Bardzo istotne jest to, aby zdania były wymyślone przez uczniów indywidualnie. W ten sposób unikniemy tego, że zdania będą się powtarzać. Dodatkowo zapewnimy uczniom jeszcze personalizację zdań. Powinno to pomóc w zapamiętywaniu danej frazy z przyimkiem. Przy założeniu, że uczniowie będą regularnie wracać do swoich zapisków.
Sposób 2.
Uczniowie mogą narysować jakiś symbol, słowo-klucz, które pomoże im w zapamiętaniu fraz. Jeśli uczniowie powtarzają temat lotniska i tego, co się na nim dzieje, mogą wykorzystać także bezpłatny bank zdjęć i znaleźć zdjęcie lotniska i do tego zdjęcia zrobić podpis po angielsku. Taki zestaw gotowych fraz i obrazów mogą uczniowie projektować, korzystając ze swojego konta Google oraz dostępnych tam szablonów prezentacji. Każdy slajd może być osobnym obrazkiem z podpisaną frazą. Dzięki temu uczniowie mogą tworzyć swoje zestawy karteczek-fiszek, do których będą mogli wracać wszędzie tam, gdzie będą mieli dostęp do swojego konta.
Przykład:

Sposób 3.
Uczniowie mogą eksportować swoje slajdy-fiszki do formatu PDF lub osobno każdy slajd do formatu jpg. Dzięki temu, jeżeli każdy z uczniów zrobi coś takiego, to wspólnie z całą grupą otrzymamy duży zestaw różnych karteczek-fiszek z wyrażeniami z przyimkami. Możemy utworzyć jeden folder, w którym zamieścimy wszystkie utworzone przez uczniów fiszki. W ten sposób każdy z uczniów będzie mógł powtarzać wyrażenia z przyimkami, korzystając z wielu różnych obrazków. Nie tylko swoich. Aby to ćwiczenie sk...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!