Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

28 sierpnia 2020

NR 18 (Sierpień 2020)

Jak uporządkować przyimki?

64

Dlaczego uczniowie nie lubią przyimków? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele. Z całą pewnością istnieje dużo różnych przyimków i różne możliwości na to, w jaki sposób można je zastosować. Spróbujemy uczniom pomóc, aby te przyimki opanować. Zaczynajmy!

Uczniowie najczęściej mogą nie lubić przyimków, ponieważ jest wiele różnych opcji i nie możemy ich tłumaczyć dosłownie. Jeżeli pomyślimy o przykładzie I arrived at the party very late, to fraza at the party z tym przyimkiem oznacza „na przyjęcie”. Jednocześnie w innym zdaniu, np. The apple is on the table. Fraza on the table oznacza „na stole”. Co więc może pomóc uczniom odróżnić dane przyimki i spowodować, że będzie im łatwiej je opanować?

Zamiast „wykuwania” różnych rzeczy możemy zaproponować uczniom poznawanie przyimków w konkretnych zwrotach i wyrażeniach. Do tego dodajemy oczywiście odpowiedni dla uczniów kontekst oraz to, żeby sami mogli wymyślić swoje inspirujące przykłady. Możemy dołączyć do tego także niektóre zasady z zapamiętywania związane z mnemotechnikami, takimi jak to, że łatwiej zapamiętuje się rzeczy, które są niecodzienne, dziwne, zabawne, śmieszne. To tylko kilka przykładów, które mogą z pewnością pomóc opanować przyimki. 

POLECAMY

Sposób 1.

Żeby pomóc uczniom zapamiętać różne przyimki, powinni oni przede wszystkim wiedzieć, co dane przyim­­ki oznaczają i ile ich jest. W tym celu możemy stworzyć wspólnie z uczniami coś, co pomoże im zapamiętać różnego rodzaju przyimki. Możemy wykorzystać do tego zwykły zeszyt do języka angielskiego i znaleźć (lub raczej wygospodarować) w nim kilka kartek. Każda kartka będzie przeznaczona na jeden przyimek. Uczniowie na górze kartek zapisują wybrane przyimki. Mogą być to takie przyimki, jak: at, on, in, by, for, from, up, to, under itp. Dobór przyimków zależy od poziomu i możliwości uczniów.
Za każdym razem, gdy uczniowie poznają jakieś wyrażenie z przyimkiem, wpisują je do określonej kategorii. Zapisują, jakie jest dane wyrażenie, na przykład at the airport oraz to, co ono oznacza i przykład zdania, które jest dla nich prawdziwe. Bardzo istotne jest to, aby zdania były wymyślone przez uczniów indywidualnie. W ten sposób unikniemy tego, że zdania będą się powtarzać. Dodatkowo zapewnimy uczniom jeszcze personalizację zdań. Powinno to pomóc w zapamiętywaniu danej frazy z przyimkiem. Przy założeniu, że uczniowie będą regularnie wracać do swoich zapisków. 

Sposób 2.

Uczniowie mogą narysować jakiś symbol, słowo-klucz, które pomoże im w zapamiętaniu fraz. Jeśli uczniowie powtarzają temat lotniska i tego, co się na nim dzieje, mogą wykorzystać także bezpłatny bank zdjęć i znaleźć zdjęcie lotniska i do tego zdjęcia zrobić podpis po angielsku. Taki zestaw gotowych fraz i obrazów mogą uczniowie projektować, korzystając ze swojego konta Google oraz dostępnych tam szablonów prezentacji. Każdy slajd może być osobnym obrazkiem z podpisaną frazą. Dzięki temu uczniowie mogą tworzyć swoje zestawy karteczek-fiszek, do których będą mogli wracać wszędzie tam, gdzie będą mieli dostęp do swojego konta.

Przykład:

Podpis: At the airport


Sposób 3.

Uczniowie mogą eksportować swoje slajdy-fiszki do formatu PDF lub osobno każdy slajd do formatu jpg. Dzięki temu, jeżeli każdy z uczniów zrobi coś takiego, to wspólnie z całą grupą otrzymamy duży zestaw różnych karteczek-fiszek z wyrażeniami z przyimkami. Możemy utworzyć jeden folder, w którym zamieścimy wszystkie utworzone przez uczniów fiszki. W ten sposób każdy z uczniów będzie mógł powtarzać wyrażenia z przyimkami, korzystając z wielu różnych obrazków. Nie tylko swoich. Aby to ćwiczenie skończyło się sukcesem, musimy pamiętać jednak o tym, żeby wszystkie fiszki i obrazki sprawdzić przed publikacją. Powinniśmy mieć pewność, że wyrażenia przyimkowe są poprawne, że nie ma żadnych błędów czy literówek. Dopiero wtedy uczniowie mogą korzystać z takich fiszek.

Sposób 4.

Możemy zagrać w grę szybkie frazy. Jeśli mamy już pewność, że nasi uczniowie wiedzą, jak używać różnych słów i fraz wraz z przyimkami, to możemy im zaprezentować to rozwiązanie. Polega ona na tym, że przygotowujemy dla uczniów krótkie zdania, które powinni uzupełnić odpowiednimi przyimkami. Ilość zdań oraz ich długość zależy od tego, ile słów poznali już uczniowie. Możemy zacząć od tych najprostszych, jak na przykład: at the airport. 

Przykładowo fraza wyglądałby następująco: …… the airport. A zadaniem uczniów byłoby dopasowanie odpowiedniego przyimka (at). Nie musimy składać i robić takich kart sami. Uczniowie mogą przecież zrobić je także w domu. Do tego ćwiczenia możemy również zrobić karty pisane do gry. Jeśli tak zrobimy, powinniśmy ustalić z uczniami format kart do gry. Może być to, na przykład, połowa formatu A4, tak aby karty były widoczne z daleka. Dodatkowo istotna jest także czcionka i to, żeby była zapisana wyraźnie, najlepiej drukowanymi literami. Aby karty były jednolite, poprośmy wszystkich uczniów o to, aby pisali czarnymi markerami lub pisakami i, na przykład, aby litery miały około 4 cm wielkości. Dzięki temu stworzymy wspólnie talię podobnych kart, z której będziemy mogli skorzystać na wiele sposobów. 

Sposób 5.

Gdy mamy już przygotowany taki zestaw różnych kart z powodzeniem możemy na ich podstawie budować rozgrzewki językowe lub powtórki. Frazy mogą też być wykorzystane do ćwiczeń związanych z mówieniem. W takim ćwiczeniu pokazujemy uczniom przypadkowo wybrane frazy, a ich zadaniem jest ich uzupełnienie wraz z odpowiednim przyimkiem.

Sposób 6.

Innym rozwiązaniem na przyimki jest zadanie, w którym uczniowie grają w szybkie zdania. Jest to bardzo podobne ćwiczenie do tego powyżej, jednak zamiast wyrazów z przyimkiem uczniowie przygotowują karty ze zdaniami. W każdym zdaniu znajduje się luka na powiedzenie odpowiedniego przyimka. Oto przykładowe zdanie: I visit my friend …… Monday....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy