Jeśli przygotowujesz uczniów do matury, zapewne spotykasz się z tym, że to właśnie pisanie i mówienie sprawiają uczniom największe trudności. Często słyszę argumenty: „Nawet nie wiem, co po polsku powiedzieć” lub „Znowu pisanie?”. Słyszę też od wielu nauczycieli, że praca w klasie maturalnej z repetytorium maturalnym bywa bardzo nudna, dlatego dzisiaj przygotowałam dla Was kilka pomysłów, jak te najtrudniejsze ćwiczenia doskonalące mówienie i pisanie trochę urozmaicić, wprowadzić nieco rywalizacji i nieprzewidzianych zwrotów akcji.
- Poproś uczniów, aby sami przygotowali polecenie, niezależnie od poziomu matury. Uczniowie samodzielnie lub w parze układają polecenia, które następnie piszą ich koledzy z klasy. Dodatkowo możemy poprosić uczniów, aby sprawdzili prace pod względem treści, wtedy nie skupiają się na błędach i języku a jedynie na przekazaniu konkretnej informacji przez autora listu czy innego wypracowania. Takie zadanie wskaże też uczniom, na jakie elementy powinni zwracać uwagę podczas pisania wypracowań.
- Podaj uczniom trzy polecenia maturalne rozszerzone (najlepiej artykuł lub rozprawkę) – im bardziej podobne do siebie polecenia (np. dotyczące tego samego tematu), tym trudniej. Każdy uczeń wypisuje wszystkie możliwe tytuły do artykułu lub argumentację pozytywną i negatywną do rozprawki. Następnie wymieniają się pomysłami i muszą je dopasować do odpowiedniego polecenia. Partner z pary sprawdza odpowiedzi. Jako podsumowanie zadaniem uczniów jest napisać artykuł o wybranym tytule lub rozprawkę, wykorzystując podane argumenty.
- Uczniowie pracują w parze lub zespole trzyosobowym. Każdy otrzymuje inne polecenie maturalne i pisze je zgodnie z zasadami. Następnie wymienia się z partnerem/partnerami, ale przekazuje tylko napisany tekst bez polecenia. Zadaniem partnera jest odczytanie tekstu i odtworzenie polecenia maturalnego. Po przygotowaniu poleceń uczniowie porównują je i analizują, co sprawiło, że zapisali „kropki”, których w oryginalnym poleceniu nie było lub co pomogło im dobrze odtworzyć polecenie.
- Uczniowie pracują w grupach 4–5-osobowych. Ich zadaniem jest wspólne napisanie tylu poleceń maturalnych (najlepiej na poziomie podstawowym), ile jest osób w grupie. Każdy otrzymuje to samo polecenie i zaczyna pisanie listu. Po przekazaniu jednej informacji z polecenia (jeśli uczniów jest pięcioro, to po napisaniu wstępu), uczniowie wymieniają się pracami i dopisują kolejny fragment polecenia. Możemy urozmaicić to ćwiczenie w ten sposób, że uczeń piszący kolejny fragment nie widzi tego, co zostało napisane do tej pory lub widzi tylko ostatnie zdanie. Uczniowie wymieniają się tak długo, aż dojdą do zakończenia listu. Następnie czytają prace i oceniają je według standardów maturalnych. Szczególną uwagę zwracają na spójność i logikę, zwłaszcza jeśli podczas pisania nie widzieli fragmentów napisanych przez inne osoby z grupy.
- Podczas ćwiczenia redakcji rozprawki poproś uczniów, aby pracowali w parach. Wspólnie piszą wstęp, następnie dzielą się, jedna osoba pisze akapit z argumentami „za”, druga „przeciw” (powinni pisać na oddzielnych, najlepiej białych kartkach, pozostawiając duże odstępy pomiędzy linijkami). Po napisaniu akapitu tną go na mniejsze kawałki (zdania lub połówki zdań). Zadaniem partnera z ławki jest ułożenie akapitu w poprawnej kolejności. Kiedy trzy akapity rozprawki są gotowe, wspólnie piszą zakończenie. Można też po napisaniu i ułożeniu w poprawnej kolejności wszystkich akapitów poprosić uczniów o wymianę tekstów z inną parą i d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!