Jak to się zaczęło?
Na pomysł stworzenia takiego kalendarza wpadłam kilka lat temu, gdy przygotowałam się do prowadzenia sesji językowych online. Wtedy zaproponowałam mojej klientce, aby, planując różne rzeczy związane z językiem angielskim, zapisywała je sobie w kalendarzu oraz żeby w tym kalendarzu znalazły się różne zadania językowe. Sama robiłam takie coś, gdy powtarzałam sobie język niemiecki. Mój kalendarz stał wtedy na biurku i był papierowy z różnymi kolorowymi notatkami i zadaniami. Potem właśnie powstała w mojej głowie idea takiego kalendarza językowego związanego z nauką angielskiego. Nie jestem zapewne jedną osobą, która korzysta z tego rozwiązania, ale chciałabym przedstawić je w ten sposób, który można z powodzeniem i efektywnie wykorzystać nie tylko na zajęciach z osobami dorosłymi, ale także z uczniami ze szkół.
POLECAMY
Co może znajdować się w takim kalendarzu?
Tak naprawdę nic nas nie ogranicza. Możemy do takiego kalendarza dołożyć zadania dla uczniów, bazując na ich wiedzy oraz ich możliwościach i na poziomie, na którym się znajdują. Poniższe propozycje to tylko kilka z wielu możliwych.
Co więc możemy robić? Możemy ćwiczyć słownictwo. W tym celu wymyślamy i rozpisujemy z uczniami na każdy dzień różne słowo. Może to wyglądać w ten sposób, że z danego działu ze szkoły przygotowujemy codziennie różne słowa i wpisujemy je do kalendarza. Zadaniem uczniów jest powtórzenie lub nauczenie się danego słowa lub frazy. Przykładowo, jeśli mamy temat związany ze zdrowiem, to możemy w takim kalendarzu przygotować na poniedziałek, na przykład słowo wysypka, czyli rash i uczniowie mogą także przygotować rysunek dotyczący łatwiejszego zapamiętania tego słówka w postaci narysowania kilku różnych kropek, które mają symbolizować wysypkę. Na wtorek może być fraza flu, czyli grypa i tutaj rysunek wysokiej temperatury jako symbol grypy. Na środę może być to słówko dizzy, czyli zawroty głowy, rysujemy wtedy strzałki i głowę. I tak możemy rozpisać wszystkie słowa frazy lub przymiotniki na każdy tydzień.
Co ciekawe, możemy też zrobić tygodnie tematyczne. Na przykład w pierwszym tygodniu uczniowie mają w kalendarzu językowym wpisane same przymiotniki do nauki. W drugim tygodniu uczniowie mają wpisane same rzeczowniki. W trzecim tygodniu same idiomy. W czwartym tygodniu same frazy. Pomysłów tutaj jest wiele i można je różnie modyfikować. Gdy zrobimy uczniom powtórkę materiału, możemy także zrobić to w ten sposób, że słownictwo może być pomieszane i na każdy dzień tygodnia może być coś innego. Może być to inna tematyka lub też w jednym tygodniu mogą być pomieszane rzeczowniki, przymiotniki, przysłówki itd.
Przykładowy kalendarz
Poniedziałek |
Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
rash[rysunek/szkic ucznia] |
flu [rysunek/szkic ucznia] |
dizzy[rysunek/szkic ucznia] |
… [rysunek/szkic ucznia] |
…[rysunek/szkic ucznia] |
nice
|
colourful [rysunek/szkic ucznia] |
beautiful
|
old [rysunek/szkic ucznia] |
new
|
Ważna wskazówka!
Gdy zaczynamy pracę z takim kalendarzem językowym, ważne jest, żeby uczniowie nie mieli zbyt dużo różnych słów lub fraz tam umieszczonych. Warto zacząć od jednego słowa do jednego dnia. Taki kalendarz można w łatwy sposób przygotować, korzystając z kilku różnych źródeł. Przede wszystkim możemy skorzystać z zeszytu uczniów. Wtedy uczniowie na ostatnich stronach swojego zeszytu rysują kwadraty lub prostokąty, które odpowiadają ilości dni danego miesiąca. Pola muszą być odpowiednio duże, żeby zmieściły się w niej słowa lub frazy. Powstaje kalendarz na dany miesiąc. Następnie wspólnie ustalamy z klasą jaki rodzaj słów lub fraz może być wpisany danego miesiąca lub danego tygodnia do kalendarza. Uczniowie mogą także sami decydować o tym, co będą chcieli wpisać w taki kalendarz pod względem słownictwa. Taki kalendarz może być też użyty jako powtórka słownictwa przed sprawdzianem, klasówką lub egzaminem. Stopień trudności kalendarza może być też dopasowany w łatwy sposób poprzez odpowiednią zawartość.
W takim kalendarzu możemy ćwiczyć z uczniami także gramatykę. Wtedy wygląda to w następujący sposób. Na początku wybieramy i układamy plan tego, jakie zagadnienia gramatyczne mają być zrealizowane i w jakiej kolejności. Potem przygotowujemy z uczniami rozpiskę dotyczącą tego, co z danego punktu gramatycznego chcemy zrealizować i w jakim tygodniu. Przykładowo, możemy ułożyć kilka podstawowych czasów gramatycznych w takiej kolejności, że zaczynamy od czasu teraźniejszego prostego, potem czas teraźniejszy ciągły, po tym czas przyszły prosty, po tym czas przeszły prosty. Następnie z każdego wybranego czasu planujemy zawartość kalendarza na dany tydzień. W pierwszym tygodniu możemy poćwiczyć pytania, w drugim zdania twierdzące, w trzecim zaprzeczenia w czwartek może być powtórka wszystkich struktur. Oczywiście możemy też dodać do tego przysłówki częstotliwości, okoliczniki czasu do czasu teraźniejszego prostego itd. To nie wszystko.
Możemy także w kalendarzu zaplanować dla uczniów codziennie jedno pytanie w danym czasie, który jest aktualnie omawiany, a zadaniem uczniów jest zapisanie lub powiedzenie swojej odpowiedzi na pytanie z kalendarza.
Może być to też zrobione w takim stylu, że uczniowie mają w kalendarzu do poprawienia zdanie, pytanie lub zaprzeczenie w danym czasie gramatycznym. Mogą także mieć zdanie, pytanie lub zaprzeczenie do uzupełnienia odpowiednią formą czasownika. Typów zadań może być tutaj bardzo wiele. Wszystko zależy od tego, co chcemy zrealizować z uczniami. Najlepiej byłoby gdybyśmy zaczynali od elementów najłatwiejszych i stopniowo zwiększali ich pozi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!