Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Kalendarz na lekcjach

0 61

Z czym kojarzy się kalendarz? Do czego jest używany? Jeśli zadamy to pytanie naszym uczniom, z pewnością otrzymamy wiele odpowiedzi. Wśród nich będą te dotyczące planowania lekcji, zapisywania sobie ważnych spotkań lub planowania istotnych wydarzeń. Możemy z całą pewnością pokazać uczniom, że kalendarz może być bardzo ciekawym narzędziem, które można wykorzystać w edukacji językowej.
 

Dlaczego angielski z kalendarzem?

Z uwagi na to, że zarówno nasi uczniowie, jak i my korzystamy z różnych kalendarzy codziennie, warto pokazać, jaki potencjał jest ukryty w zwykłym papierowym notesie lub elektronicznej aplikacji. Być może uczniowie nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że każdy rodzaj kalendarza mogą z powodzeniem wykorzystać przy nauce języka angielskiego.

Ćwiczenia z kalendarzem papierowym

Słowo dnia. W tym ćwiczeniu wszystko opiera się na tym, że codziennie uczniowie pracują nad poznawaniem, powtarzaniem i uczeniem się danego słowa lub frazy w kontekście. Słowo lub fraza na dany dzień może być zaproponowana lub ustalona wcześniej przez nauczyciela ze wszystkimi uczniami lub też każdy uczeń może zapisać sobie swoje własne słowa lub frazy, które chce powtórzyć lub opanować.

Propozycja pierwsza: 
Sugerujemy uczniom, aby na dany okres zapisali w swoim kalendarzu konkretne słowo lub frazę. Jeśli uczniowie poznają teraz czasowniki nieregularne, to codziennie w swoim kalendarzu mają zapisane jedno słowo w bezokoliczniku w języku angielskim, a ich zadaniem jest pracowanie nad pozostałymi formami danego czasownika. Uczniowie codziennie skupiają swoją uwagę na jednym czasowniku. Uczniom łatwiej opanować i skupić swoją uwagę na jednym czasowniku dziennie, niż gdyby mieli nauczyć się kilku różnych w ciągu jednego dnia. 
Inny wariant. Jeśli uczniowie poznają czasowniki frazowe, to codziennie zapisują w swoim kalendarzu jeden z tych czasowników, a następnie w ciągu dnia ćwiczą jego użycie w danym kontekście.

Propozycja druga:
Uczniowie codziennie ćwiczą jedno słowo lub frazę zapisaną w kalendarzu na dany dzień, ale nieco inaczej niż poprzednio. Słowo dnia jest zapisane na górze kalendarza na dany dzień. Zadaniem uczniów jest powracanie do danego słowa lub frazy kilka razy dziennie i kodowanie go w swoim zdaniu i szerszym kontekście. Przede wszystkim ważne jest, aby uczniowie zapamiętywali słowa i frazy, bazując na przyjemnych skojarzeniach lub takich, które będą nieszablonowe, dziwne, zabawne, zaskakujące. Wówczas dane słowo lub fraza zostanie w głowie na dłużej. Na koniec dnia uczniowie przepisują konkretne słowo w dolnej części strony – na zakończenie udanego dnia i tak, aby poćwiczyć jeszcze jego pisownię. Mogą także zapisać swoje własne zdanie pytajne lub zaprzeczenie z wykorzystaniem słowa dnia.
Dzięki temu, że uczniowie zapisują dany wyraz na końcu dnia w kalendarzu, po każdym tygodniu mogą je z łatwością odpiąć i stworzyć z nich fiszki. Warto powiedzieć o tym uczniom wcześniej, żeby obcięte słowa z papierami miały podobną wielkość.

Praktyczne ćwiczenia

Wybierzmy zestaw słów dla uczniów do opanowania na dany tydzień. Zapiszmy je w jednym miejscu, a następnie sami zastanówmy się nad tym, jak można je zapamiętać. Stwórzmy swoje własne skojarzenia. Zróbmy notatki. W klasie opowiedzmy uczniom o wyrazach, które chcemy, aby zapamiętali na następne lekcje. Pokażmy im i przedstawmy nasze skojarzenia, które ułatwiają zapamiętanie danego słowa. Następnie dobierzmy uczniów w pary lub małe grupy. Zadaniem każdej z nich będzie wymyślanie swoich własnych propozycji sposobu zapamiętania danego słowa. Dzięki temu uczniowie będą wymieniali się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami. Warto, aby każda para lub grupa mogła przedstawić swoje pomysły. Zapytajmy uczniów, które z nich przemawiają do nich najbardziej i ułatwiają zapamiętanie słownictwa.
Ostatnim krokiem jest wspólne zapisanie podanych słów na określony dzień wraz ze sposobem ich zapamiętania. Dzięki temu pokazujemy uczniom, że wymyślanie skojarzeń do słów jest zabawne. Nie zajmuje dużo czasu i potwierdza, że nie istnieją tylko dobre lub złe pomysły na zapamiętanie słownictwa.

Kalendarz w telefonie

Oferuje wiele możliwości na powtarzanie słówek lub fraz. Uczniowie mogą zapisywać w nim przypomnienia dotyczące tego, o której godzinie powinni powtórzyć dane słowo.

Propozycja pierwsza:
Uczniowie analizują swój plan dnia oraz plan lekcji w szkole. Następnie ustawiają kilka przypomnień w telefonie, np. pierwsze z nich kilka minut po porannym budziku. Sygnalizuje, jakie słowo będzie najważniejsze do powtórzenia na każdy dzień. Następnie, jeśli uczniowie podróżują do szkoły komunikacją miejską lub ktoś ich odwozi, to przypomnienie powinno być ustawione na czas podróży. Kolejne przypomnienie w ciągu dnia może być ustawione podczas najdłuższej przerwy w szkole, aby było motywacją do pracowania nad kontekstem i znaczeniem słowa. Kolejne przypomnienie może być ustawione zaraz po zakończeniu lekcji, aby uczeń cały czas pamiętał o danym słowie dnia. I następne – mogą być ustawione po powrocie do domu i podczas odpoczynku. Ostatnie to przypomnienie na około godzinę przed snem. Wtedy uczeń powtarza sobie słowo dnia. Z racji tego, że ma trochę więcej czasu, może poświęcić na to pięć minut. 
Należy pamiętać, że liczba powtórek w danym dniu zależy od planu lekcji w szkole i zajęć dodatkowych uczniów. Powtórzenia i przypomnienia w telefonie powinny być dopasowane do wieku oraz możliwości uczniów.

Propozycja druga:
Innym sposobem na wykorzystanie przypomnienia w telefonie i kalendarza to powtórki. Prosimy uczniów, aby zebrali najważniejsze słowa i frazy z ostatniego miesiąca lub tygodnia nauki i wpisali je jako przypomnienia/wydarzenia w swoim telefonie. Z uwagi na fakt, że uczniowie używają telefonów kilkadziesiąt razy dziennie, taki sposób jest bardzo dobry, aby pomóc im powtórzyć określone słownictwo. Uczniowie mogą ustawić we właściwościach swojego kalendarza częstotliwość powtórzenia wydarzenia. Oto kilka propozycji takiego przypominania/wydarzenia:

  1. Uczniowie wybierają swoją listę słów, a następnie zapisują na dany dzień przypomnienia w odpowiednim odstępie czasu. Jeśli uczniowie spędzają swój czas w szkole, to mogą ustawić takie przypomnienia, aby wyświetlały się podczas przerwy. Możemy być wówczas pewni, że uczeń sprawdzał twój telefon i zobaczył na wyświetlaczu zaprogramowane wcześniej słowo. Wystarczy jedynie, że uczniowie rzucą na nie okiem, aby je sobie przypomnieć i powtórzyć.
  2. Możem...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy