Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

23 kwietnia 2021

NR 22 (Kwiecień 2021)

Kolorowe Jamy na lekcji mamy
– czyli jak wykorzystać Jamboard na lekcji stacjonarnej i online

10

Tablica – królestwo i pole popisu nauczyciela, miejsce lekcyjnych inspiracji i gromadzenia kluczowych informacji. Dotychczas często kojarzona albo z jedynym, wszechwiedzącym bohaterem (nauczyciel), albo z niewdzięcznym momentem „odpytywania” na ocenę (uczeń „w centrum”). Dzisiaj odczarujemy to miejsce, bo, po pierwsze: oddamy je uczniom na zasadzie DIY (do-it-yourself), a po drugie: pokażemy, że wirtualnie wcale nie oznacza anonimowo i bezrefleksyjnie. Będzie kolorowo i kreatywnie. Proszę Państwa – Jamboard!

A gdyby tak oddać przes­­trzeń na tablicy naszym uczniom? Ra­­zem tworzyć notatki, dodawać grafikę, ry­sować i edytować teksty? To już od dawna jest możliwe dzięki cyfrowym tablicom online, które dzięki udostępnieniu jednego linka, magicznie zmieniają się w przestrzeń interaktywnej współpracy i tworzenia kreatywnych pomysłów całej grupy uczniowskiej w czasie rzeczywistym. Jeśli chodzi o „board management”, czyli zagospodarowanie miejsca na tradycyjnej tablicy – to niestety mój najsłabszy punkt podczas moich hospitowanych lekcji. To się zmieniło od kiedy tworzę Jamy – kolorowe, interaktywne notatki, których bohaterami są pomysły moich uczniów. Taka interakcja sprawia, że każdy może dodać coś od siebie, a współpraca nabiera innego 
wymiaru.

POLECAMY

Co to jest Jamboard?

Jamboard to cyfrowa tablica, która pozwala zespołom (nawet wtedy, gdy ich członkowie są oddaleni od siebie) dyskutować nad pomysłami i zapisywać je w chmurze, dzięki czemu są dostępne na dowolnym urządzeniu. Aplikacja jest darmowa i może z niej korzystać każdy użytkownik prywatnego Gmaila oraz wszyscy użytkownicy Google Workspace (dawniej GSuite).
 

Jak utworzyć nową tablicę (Jam)?

1. Nowy Jam można uruchomić z listy, która, po zalogowaniu się na konto Google, pojawia się obok naszego zdjęcia (awatara) w prawym, górnym rogu ekranu:


Po kliknięciu w aplikację, zostaniemy przeniesieni do zbioru naszych Jamów (jeśli nie tworzyliśmy niczego wcześniej – karta będzie pusta), a jeśli chcemy utworzyć nową tablicę – wybieramy pomarańczowy plusik w prawym, dolnym rogu:

2. Kolejnym sposobem uruchomienia nowej tablicy jest wejście na dysk Google i wybranie Jamboarda z rozwijanej listy narzędzi po lewej stronie (Więcej), która rozwija się po kliknięciu w kolorowy symbol plusika z napisem „nowy”:


3. Jeśli chcemy pominąć widok aplikacji i od razu przejść do tworzenia nowej tablicy, w pasku przeglądarki wpisujemy skrót: jam.new – od razu zostaniemy przeniesieni do nowego okna z nową tablicą, pod warunkiem, że jesteśmy zalogowani do konta Google.

Jak korzystać z Jamboarda?

Tablica Jamboard jest dziecinnie prosta w obsłudze. Po otwarciu pola roboczego (pustej tablicy) mamy dostępne dwa paski z narzędziami: jeden po lewej stronie i jeden na górze.
Na górnym pasku możemy:

  • edytować nazwę pliku,
  • dodawać nowe tablice,
  • udostępniać Jamy innym,
  • ustawiać tło.

Na bocznym pasku możemy:

  • wykorzystać pióro i swobodnie rysować dowolne kształty,
  • wykorzystać gumkę i wymazać cokolwiek chcemy,
  • wykorzystać opcję tworzenia notatek i „przykleić” kolorową karteczkę z własnym tekstem,
  • dodać dowolny obraz z dysku komputera albo z Internetu,
  • dodawać kształty i zmieniać ich rozmiary i kolory,
  • dodawać pole tekstowe, które ułatwia nam pisanie w dowolnym miejscu na tablicy,
  • użyć lasera, czyli nietrwałego śladu na ekranie, który pozwala nam pokazać lub zaznaczyć miejsce, na które chcemy zwrócić uwagę.

Jak udostępnić Jamboard uczniom tak, aby mogli go edytować?

Najczęściej pojawiającym się pytaniem przed rozpoczęciem przygody z Jamboardem jest, czy uczniowie muszą mieć również założone konta Google. Otóż nie! Udostępnienie dokumentu (tablicy) odbywa się za pomocą linka, który generujemy w prawym, górnym rogu. Trzeba pamiętać, że jeśli chcemy, aby nasi słuchacze mogli dodawać swoje pomysły (a o to chyba nam chodzi) – trzeba wygenerować link dla Edytora (wtedy każda osoba mająca ten link może edytować Jama, czyli dorzucać swoje pomysły i go współtworzyć).

Czy można kopiować całą tablicę?

Jeśli przygotujemy sobie szablon dla danej aktywności, można go sobie skopiować (aby za każdym razem nie tworzyć zadania od początku). Trzeba kliknąć w trzy kropeczki w prawym górnym rogu, obok przycisku „Udostępnij”. 

Czy można skopiować albo usunąć pojedynczy slajd?

Pojedyncze slajdy na tablicy Jamboard można zarówno skopiować, jak i usunąć. Robimy to poprzez kliknięcie w symbol slajdów w górnej belce. Rozwija nam się widok slajdów (pasek z ramkami). Przy każdej ramce, w prawym, górnym rogu są trzy kropeczki. Po ich wybraniu możemy dany slajd powielić lub usunąć.

 

Jak używać tablicę Jamboard na lekcji? – przykładowe aktywności

  • Rozgrzewki i burze mózgów

1. Prosimy uczniów, aby przykleili karteczkę z trzema dowolnymi słowami z poprzedniej lekcji i dodali swoje imię. „Rozdajemy” karteczki (nikt nie może mieć swojej) i prosimy, aby uczniowie wybrali dwa słowa i do jednego stworzyli definicję, a drugiego użyli w zdaniu. Oczywiście to zadanie może mieć mnóstwo innych wariacji – chodzi o to, aby uczniowie korzystali z tego, co stworzy (poda) kolega czy koleżanka i nawzajem utrwalali materiał.

 

2. Przedstawiamy na Jamboar­dzie kilka słów (np. z po­­przedniej lekcji) i prosimy, aby uczniowie wybrali sobie dwa z nich i wymyślili zdania, w których te słowa zostaną użyte. Uczniowie wklejają zdania, ale w miejscu użytego słowa robią lukę. Następnie wywołujemy poszczególne osoby i prosimy, aby uzupełniły dane zdanie (trzeba pilnować, aby uczeń nie dostał swojego zdania).
 

3. Luźna rozgrzewka na „rozgadanie” – prosimy, aby uczeń porównał się do zwierzątka i napisał dlaczego nim jest, bez podawania swojego imienia (np. I’m a cat – I love sleeping). Po wklejeniu wszystkich pomysłów na tablicę zaczyna się zabawa – uczniowie czytają porównania i odgadują kto jest kim poprzez przypięcie imienia do dane...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy