Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills , Otwarty dostęp

21 grudnia 2017

NR 2 (Grudzień 2017)

Kreatywna praca w grupie z użyciem aplikacji i stron internetowych

0 125

Jeszcze nie tak dawno jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy, które można było zrobić z telefonem, to wysłanie SMS i ściągnięcie dzwonka na telefon. Dzisiaj telefony komórkowe pozwalają nam na odkrywanie nowych światów, w tym również tych edukacyjnych. Warto więc na swoich zajęciach postawić na m-learning (mobile learning), wykorzystując aplikacje i strony internetowe. Można w ten sposób zaangażować grupę i uczyć, jednocześnie dobrze się bawiąc. 

Jednym z moich odkryć z ostatnich lat są gry i aplikacje geolokalizacyjne oraz zadania skupiające się na aktywnościach grupowych. Warto postawić na ten rodzaj zajęć, gdyż w mojej ocenie technologie zmieniają podejście do nauki języka angielskiego – tym bardziej na korzyść, jeśli w zajęcia oparte o technologie przyszłości zaangażowane są całe grupy uczniów. 

Z czym zatem warto się zapoznać?

Geocaching (Google Play, App Store)

To bardzo wciągająca gra terenowa polegająca na poszukiwaniu skrytek uprzednio ukrytych przez innych uczestników zabawy. Dziś w Polsce istnieje prawie 40 tys. aktywnych skrytek. Niewątpliwą zaletą większości z nich jest opis, który zawiera informacje dotyczące danego miejsca, konkretną historię i ciekawostki. Dla mnie szczególnie ciekawe okazały się właśnie dwa ostatnie aspekty, gdyż większość opisów skrytek ma swoją wersję w języku angielskim. Doskonale ćwiczymy z uczniami umiejętności rozumienia czytanego tekstu, jak również samo czytanie. Do zabawy może przyłączyć się każdy, możliwości są naprawdę nieograniczone. Podczas zajęć z wykorzystaniem Geocachingu moi uczniowie podzieleni byli na grupy. Każda z grup musiała zdobyć jak największą liczbę punktów, które otrzymywała za znalezione skrytki i wykonanie zadań w nich umieszczonych. Aktywności związane z poszukiwaniem skrytek oraz wykonywaniem poleceń pomagają w nauce słownictwa i nowych wyrażeń oraz niektórych zasad gramatycznych. Przykładowym zadaniem może być wymóg pozostawienia w skrytce kartki z dziesięcioma nowo poznanymi słowami lub nagranie filmu prezentującego ciekawe/najważniejsze/nietypowe aspekty naszej skrytki. 

Dla szczególnie kreatywnych nauczycieli polecam tworzenie własnych skrytek i umieszczanie w nich wskazówek, łamigłówek oraz rzeczy, które zmuszą znalazcę do posłużenia się językiem angielskim. Jednym zdaniem – to przygoda, podczas której przy okazji uczymy się języka.

Zombies, Run! (Google Play, App Store)

To interaktywna aplikacja korzystająca z funkcji GPS w celu informowania nas o postępie w naszej grze. Punkty oraz „pozostawanie przy życiu” uzyskujemy dzięki ciągłemu poruszaniu się. Podczas używania aplikacji w słuchawkach usłyszymy rozwijającą się historię o tym, jak nasza planeta, w tym nasza okolica, zmierza ku zagładzie, a my, aby się uratować, mamy dostać się do sekretnego miejsca niedostępnego dla zombie. Podpowiedzi audio ciągle informują nas o tym, co może czyhać tuż za rogiem – to doskonale rozwija umiejętność rozumienia ze słuchu, przynosząc jednocześnie inne, niejęzykowe korzyści, np. korzystanie z funkcji GPS i posługiwanie się mapą. Aby kontynuować i pozostać przy życiu, ważne jest, żeby poruszać się jak najszybciej. Zombies, Run! to świat pełen niebezpieczeństw i czyhających na nas z każdej strony zombie, co mobilizuje uczniów do szybkiego reagowania i kojarzenia faktów. Podczas zajęć, co kilka tygodni, w danej grupie organizujemy dzień Zombies, Run! Podstawowym elementem gry jest narracja, którą można odsłuchać wraz z przejściem odpowiedniego
dystansu. Ważną kwestią dla uczniów jest ucieczka przed zbliżającą się...

Artykuł jest dostępny w całości dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy