Zakuć, zdać, zapomnieć. Czy to nie metoda Twoich uczniów na poradzenie sobie z długimi listami słów do opanowania? Metoda mało efektywna, gdyż nie pomoże uczniom produktywnie korzystać z nowo poznanych słów. Po pewnym czasie od sprawdzianu nie będą już pamiętać tych kilku najważniejszych słów z danego tematu. Co zrobić, aby uczniowie lepiej zapamiętywali słownictwo?
# Pomysł 1
- Poproś uczniów o wybranie 15 najważniejszych słów z danej listy słówek – uczniowie wybierają słowa według własnego klucza, np.: trudne słowa, słowa, których nie znali, które trudno im zapamiętać.
- Uczniowie porównują słowa w parach i sprawdzają, ile mają wspólnych słów.
- Nauczyciel czyta swoją listę 15 najważniejszych słów, uczniowie porównują, ile mają wspólnych.
- Każdy uczeń uzasadnia wybór jednego słowa/zwrotu z listy liczącej 15 słów/zwrotów.
- Uczniowie wybierają pięć najważniejszych słów z 15, następnie zapisują je w zeszycie osoby z pary.
- Uczniowie podają po angielsku definicje zapisanych przez kolegę/koleżankę w zeszycie słów, następnie wymieniają się zeszytami i oceniają pracę partnera.
- Na koniec uczniowie wracają do listy 15 słówek i przepytują się wzajemnie.
W ten sposób uczniowie muszą przeanalizować wszystkie słowa, żeby wybrać te najważniejsze, powtarzają je kilkukrotnie, porównując zbieżności z partnerem z pary i nauczycielem. Sami wybierają słowa, więc praca ma charakter spersonalizowany.
POLECAMY
# Pomysł 2
- Nauczyciel rysuje na tablicy planszę 5 x 5 do bingo i prosi uczniów o podanie 25 słów związanych z tematem, które zapisuje na planszy. Uczniowie następnie rysują planszę 4 x 4, do której wpisują wybrane z tablicy słowa. Nauczyciel po kolei podaje definicje słów lub tłumaczenia. Uczeń, który pierwszy skreśli 16 słów na swojej planszy, krzyczy Bingo*.
- Nauczyciel rysuje na tablicy planszę 5 x 5 do bingo i prosi uczniów o wypełnienie dwóch takich plansz, które następnie zbiera.
- Nauczyciel rozdaje jedną planszę każdemu uczniowi, każdy wybiera jedną linijkę z planszy, a następnie w parach jeden uczeń czyta słowo, które partner musi:
- wykorzystać w zdaniu,
- stworzyć zdanie pytajne z wybranym słowem,
- podać synonim/antonim,
- podać skojarzenie,
- podać definicję. - Nauczyciel zamienia plansze, uczniowie ponownie wybierają dowolną linijkę, a następnie muszą ułożyć historię z wykorzystaniem wszystkich słów. Prezentują swoją wypowiedź partnerowi, który następnie ma za zadanie odtworzyć na podstawie słów z planszy bingo.
- Nauczyciel po raz kolejny wymienia plansze, uczniowie w parach muszą przepytać się ze słów na kartce, sami wybierają, czy tłumaczą z języka polskiego na angielski, czy z języka angielskiego na polski.
# Pomysł 3
- Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie zadań z kluczem odpowiedzi do omawianych słów, warto zwrócić uwagę, żeby ćwiczenia były różnorodne. Moi uczniowie ostatnio ułożyli zadania, np.: rebusy, dopasowywanie, definicje, wskazywanie niepasującego elementu, uzupełnianie zdań. Im więcej rodzajów zadań ułożą, tym lepiej. Koniecznie powinni podać klucz odpowiedzi, ułożenie zadań powinno zająć około 20–25 minut.
- Nauczyciel zbiera zadania, rozdaje je uczniom pracującym w parach, którzy następnie rozwiązują ćwiczenia przygotowane przez kolegów i koleżanki z klasy. Nauczyciel czuwa nad tym, żeby po skończonym zadaniu, uczniowie otrzymali nowe ćwiczenie.
# Pomysł 4
- Nauczyciel przygotowuje zestaw różnych ćwiczeń utrwalających słownictwo z listy:
- zwroty z luką – uczniowie uzupełniają jednym słowem,
- zwroty z błędem – uczniowie odnajdują błąd i poprawiają go,
- „wisielec” – nauczyciel zapisuje na tablicy słowo...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!