Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

24 października 2018

NR 7 (Październik 2018)

Let’s speak together, czyli kilka słów o mowie

0 172

Wymowa jest ważna. I tym ważniejsza na początku procesu edukacyjnego, gdyż to wtedy kształtują się pewne nawyki językowe, które później trudno skorygować lub jest to wręcz niemożliwe. Absolutnie nie chcę tu powiedzieć, że języka angielskiego powinni nauczać tylko jego rodzimi użytkownicy, ale w moim odczuciu każdy lektor języka obcego powinien uczestniczyć w zajęciach nakreślających i uświadamiających, jakimi prawami rządzi się wymowa w danym języku.

Przykładam dużą wagę do wymowy moich uczniów. Sądzę, że w chęci zbliżenia się do ideału nie ma niczego złego. Ale jak to zrobić? Jak uczyć wymowy?
Chciałabym skupić się nad tym, co my jako nauczyciele czy lektorzy możemy zrobić, aby krzewić poprawną wymowę, wzbudzić w uczniach jej potrzebę oraz uświadomić im, dlaczego warto przypisywać jej duże znaczenie.

  • Dbaj o swoją wymowę – dla uczniów jesteś modelem i przykładem, na którym się wzorują i który naśladują! Staraj się mieć jak najwięcej kontaktu z mówionym językiem, np. poprzez oglądanie anglojęzycznych filmów, słuchanie anglojęzycznych audycji, wyjazdów do anglojęzycznych krajów. Nie wstydź się korzystać ze słownika i sprawdzać wymowę słów, co do których nie jesteś pewny. Lepiej sprawdzić niż wymyślać własną wersję, która może okazać się poprawna, ale co jeśli nie?
  • Zapoznaj uczniów z symbolami transkrypcji fonetycznej – oczywiście dawkuj je w rozsądnej formie. Oczywiste jest, że nie będziesz ich prezentować młodszym uczniom, ale starsi będą już nimi zaintrygowani i zainteresowani. Uczniowie bardzo lubią odgadywać zapis sposobu wymowy danego słowa, np. ['ti:ʧə] – teacher. Przygotuj „ciekawsze słowa” i zrób klasowe zawody w odgadywaniu ich zapisu fonetycznego.
  • Stwórz bazę słów, które sprawiają uczniom kłopoty, np. to listen, to delete, a knife, a yacht, to climb, a tomb, scissors, honest, should, an island, a guitar, to write, to answer, a castle; an hour itd. Ćwicz te słowa, wplatając w proste zdania, a nie w zupełnym oderwaniu, np. You should go to the doctor.
  • Ćwicz z nimi pary minimalne, czyli takie, które różnią się jedną głoską, np. ship : sheep; sit : seat; bad : bed; thin : thing; hat : had; chip : cheap itd. Również polecam ćwiczyć je osobno i w zdaniach, np. He’s thin vs Give me that thing!
  • Wysyłaj im pliki dźwiękowe do tekstów, które czytacie, i których słuchacie podczas zajęć, aby mieli możliwość sięgnąć po nie w domu. Zachęć uczniów do słuchania tekstów, czytania razem z lektorem (metoda shadowing) oraz nagrywania swojej wersji i odsłuchiwania jej.
  • Zachęć uczniów do słuchania pa­syw­­nego – niech anglojęzyczne nagrania będą towarzyszyć im gdzieś w tle, np. podczas sprzątania pokoju, by stworzyć warunki zanurzenia się w języku.
  • Stosuj drilling – poproś, aby uczniowie powtarzali po Tobie słowo, a następnie krótkie zdanie z tymże słowem, np. Listen! I listen! I listen to music!
  • Wykorzystaj rap – możesz włączyć podkład muzyczny i zachęcać uczniów do powtarzania po Tobie tak, jakby rapowali, np. Sit! Sit! Sit! Seat! Seat! Seat!
  • Pamiętaj o homofonach – skieruj uwagę uczniów również na słowa, które tak samo się wymawia, ale inaczej zapisuje. Podkreślaj różnicę w ich znaczeniu, np. weak-week...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy